به گزارش واحد مرکزی خبر ، به گفته سازندگان این رایانه در شرکت فوجیتسو و موسسه دولتی تحقیقات فیزیکی و شیمیایی ریکن(RIKEN) این ابر رایانه ۸.۱۶۲ کادریلیون محاسبه را در یک ثانیه انجام داده است.

این ابر رایانه موسوم به K کامپیوتر با انجام این محاسبات از رقیب چینی خود بنام Tianhe - ۱A در مرکز ابر رایانه ملی در تیانجین پیشی گرفته است. رایانه چینی در ماه نوامبر با سرعتی معادل ۲.۵۶۶ پتافلوپ(معادل هزار تریلیون عملیات در ثانیه) پرسرعت ترین رایانه جهان لقب گرفت.

شرکت‌های فوجیتسو و ریکن اعلام کردند، K کامپیوتر با این عملکرد در صدر فهرست ۵۰۰ ابررایانه جهان که روز دوشنبه در کنفرانس بین المللی ابررایانه‌ها در هامبورگ منتشر شد قرار گرفت.

از سال ۲۰۰۴ تاکنون این اولین بار است که یک ابر رایانه ژاپنی لقب پرسرعت ترین رایانه جهان را به خود اختصاص می‌دهد که نماد تکنولوژی پیشرفته یک کشور است. در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ یک ابر رایانه ساخت شرکت NEC ژاپن سریع ترین رایانه جهان بود.

سازندگان این ابر رایانه می‌گویند که قدرت پردازش آن برای محاسبات پیچیده مربوط به تحقیقات جوی، هواشناسی، جلوگیری از بلایای طبیعی و پزشکی کافی است.

فوجیتسو و ریکن اعلام کردند: این رایانه که قطعات آن از سال ۲۰۱۰ در حال جمع آوری بوده دارای ۶۸ هزار ۵۴۴ پردازنده(CPU) است و تا ژوئن ۲۰۱۲ تکمیل خواهد شد.

این ابررایانه پس از تکمیل بیش از ۸۰ هزار پردازنده خواهد داشت و با سرعتی معادل ۱۰ پتافلوپ قادر به پردازش خواهد بود.

اما با توجه به بررسی ساخت یک ابررایانه با سرعت ۱۰۰۰ پتافلوپ در آمریکا و ادامه سرمایه گذاری چینی ها در توسعه ابر رایانهها، K کامپیوتر راه دشواری برای بقا در این رقابت شدید خواهد داشت.