آخرین مهلت خودروسازان برای تولید خودرو یورو ۴

به گزارشافکارنیوز،یوسف رشیدی اظهار داشت: هر وسیله نقلیه ای که خواهان شماره گذاری باشد، مستلزم داشتن تاییدیه های ایمنی کیفیت و آلایندگی های زیست محیطی است که استاندارد آلایندگی توسط سازمان حفاظت از محیط زیست صادر می شود.

وی با بیان اینکه برای عدم شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو ۴ با پلیس نیز هماهنگی های لازم صورت گرفته است گفت: خودروسازان به اندازه کافی فرصت برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی شان داشته اند و از این پس هیچ بهانه ای برای تولید خودروهای با کیفیت پایین و فاقد استاندارد یورو ۴ از سوی خودروسازان پذیرفته نیست.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طی ماه های اخیر جلسات زیادی با خودروسازان داشته ایم و از اسفند ماه سال گذشته روند احداثخودروهای با استاندارد یورو ۴ شروع شده است.

رشیدی تاکید کرد: به طور جد سازمان محیط زیست بر رعایت استانداردهای یورو ۴ در تولید خودروها نظارت خواهد کرد چنانچه تست و بررسی تمامی خودروهای تولیدی به طور مدام صورت خواهد گرفت.

وی از دیگر اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا را طرح تعیین حدود مجاز معاینه فنی اعلام کرد و گفت: به منظور کاهش آلودگی هوا و موثر بودن معاینه فنی خودروها، طرحی پیرامون تعیین حدود مجاز معاینه فنی توسط سازمان محیط زیست تهیه شده است که به زودی جهت بررسی به دولت ارایه خواهد شد، تا پس از بررسی و تصویب، این طرح اجرایی شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: براساس این طرح حدود مجاز معاینه فنی تغییرات زیادی خواهد داشت و سختگیرانه تر می شود تا بتوانیم معاینه فنی موثر در کاهش آلودگی هوا داشته باشیم نه یک کار صوری و بی تاثیر.

رشیدی تاکید کرد: در حدود جدید معاینه فنی خودروها به موضوع دارا بودن و سلامت مبدل های کاتالیستی تاکید ویژه شده است تا به طور جداگانه وضعیت مبدل های کاتالیستی تمامی خودروها مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه ارتقا کیفیت سوخت را یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط زیست، بحثحذف ترکیبات پتروشیمی از سوخت و ارتقای کیفیت سوخت بود که خوشبختانه در حال حاضر سوخت باکیفیت یورو ۴ در شهرهای تهران، کرج، اراک و تبریز توزیع می شود و تا آذرماه توزیع سوخت با استاندارد یورو ۴ در تمامی کلانشهرهای کشور محقق خواهد شد.

رشیدی اظهار کرد: ارتقای کیفیت سوخت هم در مورد بنزین و هم دیزل محقق شده است و خوشبختانه ترکیبات آلی و محتوای گوگرد در سوخت کاهش چشم گیری داشته است.

وی ارتقای کیفیت سوخت را نخستین گام برای کاهش آلودگی هوا در کشور دانست و گفت: ارتقای کیفیت سوخت پیش از هر اقدامی مورد تاکید قرار گرفت تا بتوانیم تکنولوژی ها جدید را مورد استفاده قرار دهیم.