ناگفته‌هایی از وضعیت اسف‌بار انتقال خون

به گزارشافکارنیوز،فاطمه نادعلی در بازدید رئیس شورای شهر تهران از سازمان انتقال خون تهران گفت: این سازمان در سال ۵۳ راه‌اندازی و در سال ۶۷ از سازمان انتقال خون موجودیت مستقل گرفت اما از سال ۹۰ کاملاً در رکود بدهکاری و مقروض بود. پرسنل این سازمان فقط از روی انسانیت کار می کنند و چیزی نبوده که راضی‌شان کند.

وی ادامه داد: در تهران ۱۲ میلیون نفر ساکن هستند این در حالی است که مراکز انتقال خون تهران ببشتر به صورت ساختمان‌های پیش‌ساخته و کانکس هستند و حتی در غرب تهران مرکزی نداریم و مردم مسافت زیادی را طی می‌کنند تا به مراکز انتقال خون اطراف بروند.

نادعلی گفت: ‌فقط سه شهرستان شهریار، شهرقدس و رباط کریم در اطراف تهران مرکز انتقال خون دارند و شهرستانهای دیگر از ما شاکی هستند و به استانداری شکایت کرده‌اند که چرا ما را محروم کرده‌اید.

وی با اشاره به ساختمان وصال که پایگاه مرکزی انتقال خون تهران است گفت: این ساختمان کاخ قوام‌السلطنه بوده که یک سهم آن متعلق به بنیاد مستضعفان است به همین دلیل پیگیر موضوع هستیم رأی آن نیز تائید شده که این یک سهم را خریداری کنیم.

نادعلی ادامه داد: این ساختمان بسیار فرسوده است و امیدواریم با کمک شهرداری بتوانیم آن را مرمت کنیم این در حالی است که سهم استان تهران در اهدای خون کل کشور ۱۸ درصد است و ۲۵ درصد توزیع خون و فراورده‌های خون به بیمارستان‌ها در تهران انجام می‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: ۱۷۰ بیمارستان در استان تهران و ۱۴۸ بیمارستان در شهر تهران را تحت پوشش داریم و ۶ هزار درخواست به صورت روزانه وجود دارد که مجبور هستیم خدمات وسیعی را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: ‌ بخشی از پلاسما را باید به خارج از کشور برای تهیه دارو بفرستیم که در سال گذشته ۶۷۰ هزار واحد خون به آلمان ارسال شد که سهم انتقال خون تهران ۱۳۰ هزار واحد بوده است.

نادعلی گفت: از سال ۸۲ تا ۹۳ شاهد کاهش نیرو بوده‌ایم به طوری که از ۵۸۳ نیروی شاغل به ۴۲۰ نیرو رسیده‌ایم یعنی یک چهارم نیروها سازمان را ترک کردند چرا که در قالب طرح استخدام شده و نتوانسته‌ایم آنها را جذب کنیم.

مدیر کل سازمان انتقال خون تهران گفت: ‌ برای بخش‌های فنی نیاز به پزشک داریم که از ۸۶ نفر پزشک در سال ۸۹ به ۵۰ نفر در سال ۹۳ رسیده‌ایم یعنی ۴۰ درصد کسری نیرو داریم و بخش اهدای خون از این کسری آسیب دیده و عمده نارضایتی مردم در این بخش است.

وی تصریح کرد: اکنون ۷۰ نفر سازمان را ترک کرده‌اند و بیشترین ترک از بخش اهدا بوده است چون سختی کار فراوانی دارد.

نادعلی گفت: ‌ سال گذشته ۴۵۰ هزار نفر برای اهدا خون مراجعه کردند که ۳۷۰ هزار نفر موفق به اهدا شدند. یک میلیون فرآورده‌ خون به بیمارستان‌ها داده‌ایم اما درآمد حاصل از آن یک میلیارد تومان بوده است و این به دلیل رایگان بودن خون در کشور است.

وی افزود: به دلیل هزینه‌های بالای خونگیری در اساسنامه سازمان هزینه تعرفه‌گذاری پروسه خونگیری و تبدیل خون به فرآورده‌ها را دنبال می‌کنیم.

مدیر کل سازمان انتقال خون تهران گفت: مراکز زیاد شده‌اند اما نیروها افت کرده‌اند و نتوانسته‌ایم در سال‌های گذشته همه درخواست‌ها را پاسخ بدهیم به طور مثال بیمارستان خصوصی با ۲۰ اتاق عمل ساخته می‌شود و کد انتقال خون می‌خواهند در حالی که برای آن تمهیداتی نشده است به همین دلیل از بیمارستان‌های خصوصی خواسته‌ایم برای این کار با ما همکاری کنند چون نیرو نداریم.

وی افزود: از ۱۲۰۰ واحد خون فقط ۲۰۰ واحد آن را توانسته‌ایم برای بیماران تهیه کنیم که به بیماران هموفیلی داده می‌شود و پلاکت خون که فقط سه روز طول عمر دارد و برای بیماران مزمن و مسن با افزایش سن جمعیت بسیار مورد نیاز است اگر اکنون فکری نکنیم در آینده با کمبود شدید مواجه خواهیم شد. همچنین به همه درخواست‌های فاکتور ۸ انعقادی نمی‌توانیم پاسخ دهیم.

مدیر کل سازمان انتقال خون تهران گفت: هزینه خرید یک دستگاه خون اشعه داده شده ۱.۲ میلیارد تومان است که فقط از آن دو دستگاه در بیمارستان شریعتی و انتقال خون تهران موجود است که در بیمارستان شریعتی استفاده نمی‌شود. این دستگاه برای بیماران پیوندی و نقص ایمنی کاربرد دارد که اگر خراب شود فاجعه به بار می‌آورد.

نادعلی ادامه داد: صف‌های طولانی اهدای خون و معطلی دو و سه ساعته مردم در برخی مراکز باعثشرمندگی ماست مثلاً در صادقیه فقط یک کانکس وجود دارد که در ماه رمضان افتتاح شد یا مرکز پیروزی را به دلیل نبود امکانات و پرسنل مجبور شدیم ببندیم و مرکز شهدای چیذر یک روز در میان کار می‌کند.

وی افزود: مرکز افسریه حتی از نظر بهداشتی در وضعیت بسیار نامساعدی است به طوری که برای پرسنل سازمان یک سرویس بهداشتی وجود ندارد و در بازدید از این مرکز به یاد سفرم و بازدید از مرکز انتقال خون هند افتادم.

نادعلی گفت: مرکز شهر قدس و شهریار به دلیل کمبود نیرو یک روز در میان کار می‌کنند که مردم شهریار به ما معترض شده و شکایت کرده‌اند مرکز خراسان تعطیل شده مرکز سعادت‌آباد به آتش کشیده شده و از دست ما خارج شده است و مرکز نازی‌آباد نیز بسته شده است.

مدیر کل سازمان انتقال خون تهران ادامه داد: هر چند که کمبودهای ما باعثمصرف بهینه خون شده اما از این که فضا نامناسب است و مردم در مضیقه هستند و نمی‌توانیم حتی در برخی از مراکز آبمیوه به دست اهدا کنندگان خون بدهیم شرمنده‌ایم.

وی گفت: البته قرار است با کمک شهرداری شش نقطه از شهر را جایابی کنیم و با کمک خیرین مراکزی ایجاد شوند که مراکز کوچک در آن تجمیع شوند.