به گزارشافکارنیوز،دادستان عمومی و انقلاب مشهد در تشریح جزئیات این پرونده گفت: در راستای برخوردهای قاطع دستگاه قضایی با اوباشی که احساس قلدری و قدرت نمایی می کردند و با راه اندازی نزاع های دسته جمعی به تهدید شهروندان و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم می پرداختند، بسیاری از این گونه شرارت ها در مشهد ریشه کن شد، اما در این میان باز هم معدود افرادی وجود داشتند که سعی می کردند با جمع کردن چند نوچه و ارتکاب اقدامات خلاف قانون مانند خرید و فروش سلاح، مشروبات الکلی و تیراندازی در نزاع های مسلحانه، به گردن کشی های خود ادامه دهند.

قاضی «غلامعلی صادقی» افزود: به همین منظور و برای ایجاد آرامش روحی و روانی در بین مردم، شناسایی این گونه اوباش در دستور کار قرار گرفت و گروهی از ماموران معاونت اطلاعات سپاه امام رضا(ع) اقدامات اطلاعاتی خود را در این باره آغاز کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع بازپرس ویژه ای نیز برای رسیدگی به این پرونده در مشهد تعیین شد و ماموران با نظارت و هماهنگی بازپرس، فردی به نام(ع - ن) را که سردسته یک باند شرارت بود زیر نظر گرفتند و مشخص شد که او به همراه تعدادی از نوچه هایش در بسیاری از شرارت ها و نزاع های دسته جمعی نقش دارد.

این مقام ارشد قضایی با اشاره به این که شرارت ها و اوباشگری برای دستگاه قضایی و مردم قابل تحمل نیست، خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از جمع آوری اطلاعات محسوس و غیرمحسوس درباره اعضای این باند، با صدور دستورات ویژه ای از سوی بازپرس شعبه ۹۰۴ مجتمع قضایی انقلاب اسلامی مشهد، همه عوامل باند شرارت در عملیات های جداگانه دستگیر شدند که در بازرسی از مخفی گاه های آنان مقادیری سلاح گرم و سرد، مواد مخدر، مهمات، مشروبات الکلی، تجهیزات ماهواره و … کشف و ضبط شد.

قاضی «صادقی» تصریح کرد: پس از تکمیل تحقیقات در دادسرای مشهد کیفرخواست این پرونده در حالی از سوی نماینده دادستان صادر شد که برای سرکردگان باند تقاضای صدور حکم محارب و برای دیگر اعضا نیز اشد مجازات از دادگاه درخواست شده بود.

وی با بیان این که پرونده مذکور در شعبه سوم دادگاه انقلاب و طی جلسات متعدد مورد بررسی دقیق قرار گرفت، افزود: ۱۲ عضو این باند در چندین جلسه دادگاه که با حضور وکلای مدافع آنان برگزار شد محاکمه شدند که در نهایت سرکرده باند، به اتهام محارب محکوم به اعدام شد که رای مذکور با اعتراض وکیل مدافع و برای بررسی دقیق تر به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

اگرچه دیگر متهمان نیز به رای دادگاه اعتراض کردند، اما قضات با تجربه شعبه ۲۴ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی، پس از بررسی دوباره محتویات پرونده و اظهارات وکلای مدافع، آرای صادره از سوی دادگاه را تایید کردند.

قاضی «غلامعلی صادقی» درباره جزئیات اتهامات این باند نیز گفت: خرید و فروش و نگهداری سلاح گرم و مهمات، شرکت و معاونت در آدم ربایی، نزاع های دسته جمعی، حمل و نگهداری تجهیزات ماهواره ای، ایراد جرح عمدی با چاقو و … از عناوین اتهامی اعضای باند بود و سرکرده آنان هم به اتهام محاربه از طریق شرکت در آدم ربایی، نزاع های دسته جمعی، تولید مشروبات الکلی، جعل اسناد و … محاکمه و به اعدام محکوم شد که این رای باید به تایید دیوان عالی کشور نیز برسد. وی با بیان این که متهم ردیف دوم این پرونده نیز اگرچه از اتهام محاربه تبرئه شد اما در مجموع به تحمل حدود ۳۸ سال زندان و مجازات های دیگر قانونی محکوم شده است.

وی اضافه کرد: در نهایت ۱۲ عضو این باند در مجموع به تحمل ۸۵ سال زندان، پرداخت ۹۴ میلیون ریال جزای نقدای در حق دولت و ۴۴۶ ضربه شلاق محکوم شده اند که این آرا به تایید قضات دادگاه تجدیدنظر استان خراسان نیز رسیده و قابل اجراست.

دادستان مشهد در پایان این مصاحبه، باز هم به معدود افرادی که قصد قدرت نمایی و گردنکشی دارند هشدار داد: دست از اعمال خلاف قانون بردارند چرا که این گونه جرایم در شهری مانند مشهد قابل تحمل نیست و دستگاه قضایی بنا به خواست مردم با مخلان نظم وامنیت برخوردی قاطع و بدون اغماض خواهد داشت و مدعی العموم از حق مردم برای زندگی توام با آرامش نخواهد گذشت.

سابقه خبر

شهريور سال ۹۲، ماموران معاونت اطلاعات سپاه امام رضا(ع) در راستاي وظايف ذاتي خود، با کسب دستورات قضايي از قاضي حيدري (قاضي شعبه ۹۰۴ دادسراي مشهد) و با راهنمايي هاي دادستان مشهد، عمليات شناسايي اعضاي يک باند شرارت را که موجب ايجاد رعب و وحشت در مردم شده بودند در دستور کار قرار دادند و همه عوامل باند اوباشگري را دستگير کردند. اعضاي باند معروف به سگ ابتدا با صدور قرارهاي قانوني از سوي بازپرس ويژه اين پرونده روانه زندان شدند و پس از تکميل تحقيقات در شعبه سوم دادگاه انقلاب توسط قاضي سلطاني محاکمه و به اشد مجازات هاي قانوني محکوم شدند که آراي صادره به تاييد دادگاه تجديدنظر استان نيز رسيد.