طلاق‌هایی که در هیچ کجا به ثبت نمی‌رسند

به گزارشافکارنیوز،جعفر بای محقق و آسیب شناس اجتماعی گفت: زوجین در ارتباطات بین فردی خویش باید تمام و کمال ارتباطات تعریف شده و استانداردی را داشته باشند، با ازدواج و پیمان زناشویی قرارداد مستحکمی منعقد می‌شود که فرد افزون بر زندگی دنیایی می‌تواند پیوند را تا جهان اخروی استمرار بخشد.

وی اظهار داشت: هر قدر ارتباطات عاطفی میان زوجین بار عاطفی قوی داشته باشد و صفا و صمیمیت و مهربانی بر روابط آن‌ها حاکم گردد فرزندان در آرامش بیشتر از زندگی لذت بهتری می‌برند و بالعکس هر گونه روابط سرد و بی روح و بی تفاوت بین زوجین برقرارگردد افزون بر زن و شوهر فرزندان بیشترین آسیب را از روابط غیر متعارف والدین خویش می‌بینند.

وی در ادامه افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده ثابت شده که کج‌روان اجتماعی بیشتر در خانواده‌هایی پرورش می‌یابند که پر تشنج باشند، طلاق عاطفی که با سردی روابط زوجین آغاز می‌شود و انقطاع هر گونه ارتباط به آنان می‌انجامد و آنان فقط در زیر یک سقف بدون هیچ گونه مهر و محبتی نسبت به یکدیگر روزگار می‌گذرانند.

وی بیان کرد: آن دسته از طلاق‌های ثبت شده‌ای که با طلاق‌ عاطفی همراه نبوده می‌توانند فرزندان سالمی را به جامعه تحویل دهند ولی طلاق‌های رسمی همراه با طلاق عاطفی موجب بروز مشکلات شخصیتی، اختلالات روانی، پرخاشگری، استرس و افسردگی برای فرزندان خواهد بود.

این آسیب شناس تصریح کرد: طلاق عاطفی می‌تواند بستری برای هدایت فرزندان به سوی ارتکاب جرم و جنایت در جامعه باشد. در خانواده‌هایی که طلاق عاطفی اتفاق افتاده کیفیت زندگی در سطح بسیار پایینی است و اعضای چنین خانواده‌هایی نمی‌توانند لذت کافی را از زندگی ببرند.

این امر دلسردی، یأس و ناامیدی از آینده را برای آنان به ارمغان می‌آورد و موجب ایجاد نگرش‌ منفی نسبت به عناصر پیرامونی در افکار و اندیشه‌های آنان پدید می‌آورد. آنان در قضاوت‌ها و ترقی‌های خویش از مسائل بیشتر مطالب را سیاه یا خاکستری می‌بینند.

بای در پایان خاطرنشان کرد: نکته شفاف و روشن در زندگی این افراد بسیار کم است و این امر باعث بروز انواع بیماریهای عاطفی، روانی و به تبع آن عوارض جسمانی را برای آنان به همراه خواهد داشت.