به گزارش افکارنیوز، نقشه راه تحول گروه فرهنگی – اجتماعی(دیپلماسی عمومی) که توسط دبیرخانه مرکزی تحول مدیریت شهری تهیه و تدوین شده، مشتمل بر یک مقدمه و ۷بخش تحت عناوین، چشم انداز تحولی حوزه فرهنگ و رسانه، الزامات تحقق چشم انداز حوزه دیپلماسی عمومی شهرداری تهران، اهداف راهبردی حوزه دیپلماسی عمومی، اصول و سیاست های حاکم بر راهبردها، بخش هفتم شامل نمونه اقدامات و برنامه های حوزه های گوناگون دیپلماسی عمومی شهر تهران به انضمام ساختار پیشنهادی شورای ارتباطات راهبردی و دیپلماسی عمومی شهر تهران می باشد.

در این سند راهبردی بر این موضوع اشاره شده که فرایند جهانی شدن و شکل گیری شبکه کلان شهرها، جریان هایی فراتر از مرزبندی های مکانی برای شهر ها ایجاد کرده است که نیازمند شناخت رویکرد ها و تحولات بین المللی جهت تعامل و رقابت و هم چنین حضور فعال در عرصه بین الملل است.

در مقدمه نقشه راه نیز این نکته مورد تاکید قرار گرفته که کلان شهر تهران به عنوان پایتخت سیاسی جمهوری اسلامی ایران به واسطۀ وزن و جایگاه خود در شبکۀ کلان شهرها و هم چنین به دلیل برخورداری از وجوه متمایز فرهنگی و هویتی در عرصۀ بین‌المللی، همواره مورد توجه رسانه ها، مجامع و نهادهای بین‌المللی بوده است. به همین دلیل سیاست‌گذاران در سطوح ملی و محلی به همراه شهروندان و سایر ذی‌نفعان مدیریت شهری، می بایست از شناخت و درک مطلوبی نسبت به نقش و کارکردهای خویش در ارتقا و بهبود تصویر بین المللی تهران برخوردار باشند و با درکی واقع‌بینانه از مزیت‌ها و قدرت نفوذ و اثرگذاری تهران در جریانات و تحولات بین‌المللی، در راستای اهدافی چون ایجاد و توسعۀ ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی به صورت هماهنگ و هم افزا و در چارچوب یک استراتژی دیپلماسی عمومی و رسانه ای موثر، سعی و تلاش جدی نمایند.

گفتنی است نقشه راه تحول گروه فرهنگی - اجتماعی ( دیپلماسی عمومی ) در هفت فصل به انضمام ساختار پیشنهادی شورای ارتباطات راهبردی ( دیپلماسی عمومی ) شهر تهران و شرح وظایف آن تدوین گردیده است .