راهکارهای جدید مقام رهبری پیش روی دانشگاهیان

به گزارشافکارنیوز،حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در پیامی آغاز سال تحصیلی را به دانشجویان تبریک گفت و اعلام کرد: با ابلاغ سیاست‌های علم و فناوری توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری راهکارهای جدید و امیدبخشی فراروی دانشگاهیان قرار گرفت که اجرای آنها می‌تواند تضمین کننده تبدیل ایران اسلامی به قطب علمی جهان اسلام و بازسازی تمدن علمی اسلامی شود، ابلاغ این سیاست‌ها مسئولیت جامعه علمی و دانشگاهی کشور را دوچندان کرد.

متن پیام میرزاده به شرح ذیل است:

«ستاره راهمان خاتم انبیاء محمد مصطفی(ص) می‌فرمود: علم و ایمان دو بال فرشته سعادتند. طلب علم و نشر آن فریضه ایست جاودانه برای انسان که از تولد تا پایان حیات استمرار و جریان دارد.

هر ساله با فرا رسیدن ماه مهر دانشگاه که نهادی زنده و پویاست در فصلی که پیوندگر شاخه تعلیم و تربیت بر پیچک زندگی است، دوباره جان می‌گیرد و بی شک تولید علم آمیخته با ایمان اصلی‌ترین رسالت مجموعه دانشگاهی است. در شروع سال تحصیلی جدید، با ابلاغ سیاست‌های علم و فناوری توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری راهکارهای جدید و امیدبخشی فراروی دانشگاهیان قرار گرفت که اجرای آنها می‌تواند تضمین کننده تبدیل ایران اسلامی به قطب علمی جهان اسلام و بازسازی تمدن علمی اسلامی شود، ابلاغ این سیاست‌ها مسئولیت جامعه علمی و دانشگاهی کشور را دوچندان کرد.

نبض پیشرفت و تعالی جامعه به دست اساتید مبرز و دانشجویان آگاه و سخت کوشی رقم می‌خورد که با پشتکار و جدیت، زمینه عزت و ترقی کشور را فراهم می‌سازند و این مهم زمانی امکان‌پذیر است که دانشجویان عزیز با بهره‌گیری از خلاقیت، نو‌آوری و استعداد خود و تعامل، همراهی و سعه‌ صدر مسوولان و استفاده از رهنمودهای اساتید دلسوز، توانایی‌ها و امکانات دانشگاهی را برای ارتقای منزلت دانشجو، کیان دانشگاه‌ و اعتلای علمی، آموزشی و پژوهشی کشور بکار گیرند، خوشبختانه امروز فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ایران در تمام عرصه های فنی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی مدیریت کشور را برعهده دارند و از برکت انقلاب اسلامی با توسعه دانشگاه ها و تربیت نیروهای متخصص کشور ما از وجود متخصصان خارجی بی نیاز شده است و این یکی از دستاوردهای بزرگ و خدمات بی نظیر دانشگاهیان به کشور است.

در این فرصت از خانواده بزرگ دانشگاهی ایران به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهم که با فکر و اندیشه علمی خود در سال تحصیلی جدید، نویددهنده افقی نوین برای توسعه و پیشرفت کشور باشند، هر چند تاکنون دانشگاه آزاد اسلامی با اعتقاد به همدلی، همراهی، همکاری و همگامی که چاره دستیابی هرچه بیشتر به توسعه علمی آموزشی و اعتلای فرهنگی و ترویج فرهنگ اسلامی است، تمام ظرفیت‌های خود را در راستای تبدیل شدن به دانشگاهی تراز اول به کار بسته است.

البته نقش برجسته این مجموعه بزرگ دانشگاهی در فعالیت‌های علمی، پژوهشی و بین‌المللی، رشد و توسعه علمی کشور بر کس پوشیده نیست و حضور درخشان اساتید فرهیخته، فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویان خلاق و مبتکر در همایش‌ها و سمینار‌های علمی و رقابت های بین‌المللی که موجب ارتقای بنیه و توان علمی کشور شده، گواه این مسئله است.

دانشگاه آزاد اسلامی که امروزه جزئی از تاریخ انقلاب اسلامی است، با برخورداری از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو، ۴۷۶ واحد دانشگاهی، ۳۳ هزار عضو هیات علمی تمام وقت، ۲۸ هزار عضو هیات علمی پاره وقت و حق‌التدریس و ۴۷ هزار کارمند بزرگترین دانشگاه حضوری جهان محسوب می‌شود و نقش بی بدیل و طرح بی نظیر حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در بنیانگذاری و تاسیس این دانشگاه عظیم و این کاخ بلند علم و دانش و معرفت امروز بیش از پیش بر همگان روشن شده است، به طور که نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی ایران، دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی هستند که سهم عمده‌ای در اداره امور اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور را در تمام عرصه‌ها به عهده دارند.

طرح‌هایی که تا به امروز در دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی شده، موجب توسعه فرصت‌های تحصیل و تحقیق در کشور شده و امکان پژوهش و آموزش برای هر جوان ایرانی را فراهم کرده است که امید است منشا برکات علمی برای پاسخگویی به نیاز جامعه باشد.

در آستانه سال تحصیلی جدید، وظیفه خود میدانم فرا رسیدن بهار علم و دانش و معرفت را که توأم با امید بالندگی جامعه دانشگاهی کشور است به تمام دانشجویان عزیز، اساتید فرهیخته و کارکنان خدوم دانشگاه آزاد اسلامی و همه دانشگاهیان و دانش پژوهان و اصحاب علم و معرفت و اندیشه صمیمانه تبریک و تهنیت عرض کنم و از خداوند علیم برای همه خدمتگزاران عرصههای علمی و پژوهشی و فناوری آرزوی توفیق بیشتر داشته باشم.