شناسایی روی دیگر سکه هورمون عشق

به گزارشافکارنیوز،دانشمندان استرالیایی دریافته‌اند هورمون اکسی‌توسین علاوه بر نقش های شناخته‌شده پیشین، نقش کاملا متفاوتی نیز ایفا کرده و موجب تحریک حس حسادت در افراد و «خواستن آنچه دیگران دارند» می‌شود.

بر این اساس، کاهش سطح اکسی‌توسین موجب همراه نشدن فرد با دیگران حتی اعضای خانواده و دوستان می‌شود؛ کمبود این هورمون مانع از برقراری پیوند عاطفی و در نتیجه ایجاد حس بی‌وفایی و بی‌تفاوتی در فرد می‌شود.

از دیگر یافته‌های جالب محققان این بود که سطوح پایین این هورمون باعثبی‌تعلقی به مادیات و مسائل دنیوی می‌شود که از این جنبه، نکته مثبتی تلقی می‌شود؛ عدم وابستگی به خانواده، اطرافیان، جامعه و جهان، دیدی فیلسوفانه برای فرد ایجاد می‌کند.

ترکیبات شیمیایی متفاوت در بدن انسان مسئولیت‌های مختلفی را برعهده دارند و بسیاری از آنها عملکردهای خاصی را در مغز کنترل می‌کنند؛ بطورمثال ترکیب شیمیایی آناندامید(Anandamide) از دو واژه anand به معنای شادی و amide یک پسوند شیمیایی تشکیل شده است؛ این ترکیب در سلول‌های خاص مغز تولید شده و باعثکاهش استرس و ایجاد حس آرامش می‌شود.

این ترکیب شیمیایی متعلق به گروهی موسوم به «اندوکانابینوئید» است که به روشی مشابه ماری‌جوآنا عمل می‌کند.

محققان در تحقیقات خود موفق به شناسایی ترکیبات شیمیایی در بدن شدند که احساسات مثبت مانند لذت، شادی، اشتها، خواب خوب، اعتماد اجتماعی و احساسات عاشقانه را تحریک و تقویت می‌کند.

بسیاری از این ترکیبات شیمیایی میلیون‌ها سال قبل در ارگانیسم‌های ساده تکامل پیدا کردند، اما در بدن انسان نقش های کاملا متفاوتی ایفا می‌کنند که برخی از آنها حیاتی و برخی دیگر پیش پا افتاده هستند.

پرفسور «جک پانکسپ» از محققان دانشگاه جورج واشنگتن معتقد است: پایه‌ای‌ترین احساسات تحت تأثیر مجموعه‌ای از این ترکیبات شیمیایی قرار دارند و دست‌کم هفت سیستم احساسی تکاملی اختصاصی با آناتومی و شیمی اعصاب پیچیده در مغز وجود دارند که شامل طلب، خشم، ترس، شهوت، مراقبت، ترس / غم و بازی هستند.

اکسی‌توسین یا مولکول عشق یکی از مولکول‌های مهم است که باعثتقویت حس تمایل و دوستی می‌شود. بخشندگی، به اشتراک‌گذاری، همکاری، اعتماد، در آغوش گرفتن و حتی دست دادن ناشی از افزایش این مولکول در بدن است.

سروتونین نیز در مغز و روده تولید شده و در مغز باعثبهبود خلق و خو، افزایش اشتها و خواب خوب می‌شود؛ همچنین در یادگیری و حافظه نیز نقش دارد.

دوپامین باعثبروز حس لذت از رابطه جنسی یا غذا می‌شود؛ برخی مطالعات نشان می‌دهد که این هورمون در برخی موارد باعثبروز درد نیز می‌شود.

اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) نیز یکی از پیامرسانهای شیمیایی است که به کاهش استرس و اضطراب و ایجاد حس آرامش کمک میکند.