ماجرای کمبود معلم در دبستان‌ها

به گزارشافکارنیوز،کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی یکی از چالش‌هایی است که آموزش و پرورش در بحثنیروی انسانی با آن مواجه بوده به گونه‌ای که بر اثر عدم توازن نیروی انسانی در این وزارتخانه، در مقطع متوسطه اول و کلان شهرها نیروی مازاد و در مقطع ابتدایی با کمبود نیرو مواجه هستیم.

کمبود آموزگار در برخی نقاط کشور به شکل جدی نمود دارد. در بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش، ‌ روش‌های مختلفی برای جبران کمبود آموزگار در نظر گرفته شده است روش‌هایی همچون دعوت از معلمان در آستانه بازنشستگی و استفاده از نیروهای مازاد مقطع متوسطه.

مشکل کمبودآموزگاردر پایتخت اما به شکل جدی‌تری نمود دارد به گونه‌ای که برای شروع سال تحصیلی جدید، تهران با کمبود ۴۰۰ آموزگار مواجه بود اما مسئولان آموزش و پرورش، از برنامه ریزی برای حل این مشکل خبر می‌‌دادند.

** گزارش‌های مردمی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مبنی بر کمبود آموزگار در برخی دبستان‌ها

هم‌اکنون با گذشت یک هفته از شروع سال تحصیلی جدید، نمایندگان مجلس از کمبود آموزگار در برخی نقاط کشور خبر می‌دهند البته بر این موضوع تاکید دارند که این گزارش‌ها به صورت رسمی نبوده بلکه گزارش‌های مردمی است که به نمایندگان مجلس ارائه می‌شود.

ابوالقاسم خسروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص کمبود آموزگار در دبستان‌های مناطق مختلف کشور عنوان کرد: ‌ گزارشات مردمی ارائه شده به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بازگشایی مدارس در برخی از مناطق کشور بدون حضور آموزگار خبر می‌دهد.

وی افزود: امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز وارد مقطع ابتدایی شدند و در کلاس اول ۲۵ هزار نفر افزایش دانش‌آموز داشتیم، ‌همین افزایش دانش‌آموز در کلاس اول ابتدایی مشکل کمبود آموزگار در کلاس اول را تشدید کرد البته در جلسه‌ای که کمیسیون آموزش مجلس با وزیر آموزش و پرورش داشت، وی اعلام کرد که در بحثنیروی انسانی مشکل حادی وجود ندارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: ‌هم‌اکنون آموزش و پرورش برای جبران کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی، نیروهای مازاد دوره متوسطه را به این مقطع هدایت می‌کند در حالیکه در دوره ابتدایی به ویژه کلاس اول به آموزگارانی که دوره‌های لازم را طی کرده و توانایی‌های خاص دارند، احتیاج داریم.

**‌کمبود آموزگار در مدارس از تهران تا مناطق محروم


آنطور که خسروی اعتقاد دارد نبود معلم در برخی از دبستان‌های کشور علاوه بر تهران در مناطق محروم کشور نیز گزارش شده است و کمیسیون آموزش در حال بررسی این موضوع است.

مسئولان آموزش و پرورش تهران، پیش از شروع سال تحصیلی جدید از کمبود آموزگار در تهران خبر داده بودند اما از تدابیر لازم برای مدیریت این موضوع نیز خبر داده بودند.

اگر چه طبق گزارشات مردمی واصله به کمیسیون آموزش، برخی مدارس ابتدایی شهر تهران هنوز معلم ندارند اما موضوع نداشتن معلم در دبستان‌های شهر تهران از سوی فریبرز حمیدی معاون آموزش ابتدایی پایتخت مورد قبول نیست و وی معتقد است ابلاغ تمام آموزگاران شهر تهران صادر شده و تمام مدارس معلم دارند و اگر مدرسه‌ای معلم ندارد، ناشی ازکمبود آموزگارنیست و می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد همچون مرخصی چند روزه آموزگار.

اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش تهران نیز درخصوص کمبود معلم در شهر تهران عنوان کرد: ‌در شهر تهران با کمبود ۴۰۰ آموزگار در مقطع ابتدایی مواجه بودیم اما با بررسی و پیگیری‌هایی که انجام شد و استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی تعدادی از مدارس دولتی با حفظ ضوابط آموزش رایگان به مدرسه غیردولتی تبدیل شد و توانستیم با همراهی موسسان مدارس غیردولتی بخشی از کمبود آموزگار در مقطع ابتدایی را جبران کنیم.

وی افزود: ‌ نیروهایی که در قالب طرح واگذاری مدارس دولتی به غیردولتی وارد آموزش و پرورش می‌شوند از میان نیروهای بازنشسته داوطلب و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های هستند که تجربه خوبی را در مدارس غیردولتی داشته‌‌اند.

مدیر کل آموزش و پرورش پایتخت ادامه داد:۲۵ مدرسه در قالب ۳۸۰ کلاس درس و ۱۴ هزار دانشآموز را به بخش غیردولتی واگذار کردیم و از این طریق ۴۰۰ آموزگاری را که نیاز داشتیم موسسان تامین کردند.