توسعه پایدار بدون حل مشکلات زیست‌محیطی ممکن نیست

به گزارشافکارنیوز،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مراسم بزرگداشت مقام محیط‌بان طی سخنانی با تشکر از مسئولان سازمان محیط زیست، موضوع محیط زیست در کشور را یکی از مسائل مغفول مانده برشمرد و اظهار داشت: باید به مساله محیط زیست توجه جدی‌تری شود چرا که محیط زیست یک نیاز برای کشور است و یک امر تفننی نیست. بنابراین باید برای توسعه و سازمان بخش محیط زیست در کشور تلاش بیشتری کرد.

وی خطاب به محیط‌بانان و مسئولان سازمان محیط زیست گفت: شما یک مسئولیت بسیار مهم در کشور دارید و آن حفاظت از نظم طبیعی کشور است؛ دنیا دارای یک نظم طبیعی است که با دخالت انسان در طبیعت این نظم تغییر کرده است و همین مشکلاتی مانند تغییر آب و هوا از این دست مسائل است که نظم طبیعی را هم به هم زده است. گرچه با پیشرفت کشورها برخی امکانات برای بشر فراهم شده اما دخالت در طبیعت به قدری افزایش یافته که برخی از گونه‌های جانوری را از بین برده است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه تغییر در نظم طبیعت آرامش روانی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: انسان با این طبیعت و نظم آن آرامش می‌یابد و دلیل اینکه بشر امروز دچار اضطراب و ناآرامی است، به دلیل فاصله گرفتن از طبیعت است بنابراین انسان یک تجربه آرام برای همخونی با طبیعت ندارد.

لاریجانی افزود: اگر انسان‌ها اندک طبیعتی را که هم باقیمانده، از بین ببرند دیگر مفری برای بشر وجود ندارد. بنابراین اهمیت سازمان محیط زیست از این جهت است که در شرایطی که جوامع تنگ‌تر می‌شود و زندگی بشر از آرامش فاصله می‌گیرد، با حفظ محیط طبیعی کاری کند تا شرایط زندگی بشر تنگ‌تر نشود.

وی وظیفه سازمان محیط زیست و محیط‌بانان و حفظ نظم طبیعت برشمرد و گفت: حضور بشر در طبیعت سبب تاسی به محیط زیست شده است و مدل شهرنشینی و توسعه کشور باعثآسیب‌رساندن به طبیعت می‌شود البته چاره‌ای هم نیست چرا که برای توسعه کشور مجبوریم این آسیب را بپذیریم اما باید تلاش کنیم تا در پروسه توسعه کشور محیط زیست هزینه‌های کمتری را تقبل کند. همچنان که در برخی کشورها که توسعه و پیشرفت را به درستی دنبال می‌کنند، برای این امرو کمترین هزینه را پرداخت می‌کند و با سرمایه‌گذاری و تدبیر کاری کردند تا مثلا آلودگی هوایشان مانند آلودگی هوای تهران نشود.

رئیس مجلس ادامه داد: البته بخشی از این تغییرات غیرضروری است و افرادی که به هر دلیلی سلاح دارند به جان گونه‌های جانوری می‌افتند و این موضوع ضرورت دنیای امروز نیست بلکه تعدی و سواستفاده است بنابراین لازم است تا شرایط قانونی برای آن وضع شود تا به عنوان مثال طی ۴ یا ۵ سال شکار ممنوع شود تا بتوانیم با این ضابطه‌مندکردن‌ها گونه‌های جانوبری را نجات دهیم.

وی با تقدیر از خدمات محیط‌بانان در حفظ محیط زیست گفت: محیط‌بانان کار پرمشقتی دارند و ضابط قوه قضائیه محسوب می‌شود و باید تدبیری کرد تا در درگیری‌ها با شکارچیان دچار مشکلات نشود. بنابراین اگر لازم در این زمینه قانونی وضع شود سازمان محیط زیست پیشنهادات خود را به مجلس بدهد و ما هم مطمئنا در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

لاریجانی برهمین اساس گفت: گاهی تعدی به جنگل‌ها صورت می‌گیرد در حالی که منابع جنگلی ما محدود است و با وضعیت نزولات آسمانی نیز باید به این منابعی که داریم به عنوان یک ظرفیت طلاگونه نگاه کنیم و این مسئولیت مهم محیط‌بانان است و همچنین گونه‌های جانوری در کشور ما زیاد نیست و شکارهای بلاوجه هم این گونه‌ها را از بین می‌برد لذا چه اشکالی دارد در یک دوره چند ساله هر گونه شکار را ممنوع کنیم تا شرایط کشور ما قدری عوض شود. همچنین شاید این همه شکار از لحاظ شرعی هم درست نباشد چون اغلب این شکارها تفریح‌گونه است و از لحاظ شرعی شکار از روی تفنن را خلاف می‌دانیم. بنابراین ما در مجلس حاضریم تا با وضع قوانین جدید اقداماتی را انجام دهیم.

رئیس مجلس با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در محیط زیست گفت: اگر مسائل محیط زیستی حل نشود نمی‌توانیم به توسعه پایدار برسیم و قطار این توسعه را جلو ببریم لذا باید همان قدر که به مسائل رفاهی توجه می‌کنیم به سلامت زیستی هم توجه کنیم. گرچه نیاز به توسعه صنعتی یک ضرورت است و برای رفع بیکاری نیاز به توسعه صنعتی داریم اما باید ملاحظات محیط زیست را هم رعایت کنیم.

وی با اشاره به وجود معادن غنی در کشورمان گفت: از آنجا که کشور ما همواره یک کشور نفتی و گازی بوده است کمتر به معادن توجه شده در حالی که استفاده درست از معادن سبب توسعه کشور می‌شود اما باید راهکاری پیدا کرد تا استفاده از معادن به محیط زیست ضربه نزند. همچنین با توجه به اینکه امروز وضع درآمدی کشور مناسب نیست حتما باید از معادن استفاده کرد لذا سازمان محیط زیست می‌تواند با استفاده از معادن کاری کند تا هم این معادن فعال شوند و هم بخشی از درآمد آن را برای محیط زیست هزینه کند.

لاریجانی برهمین اساس گفت: ما می‌توانیم در بودجه‌های سالانه و برنامه ششم این موضوع را لحاظ کنیم اما خود سازمان محیط زیست باید تلاش کند از معادن استفاده درست شود و در واقع با ابتکارات خود یک مدلی برای استفاده از معادن خلق کرده و بعد از مجلس اجازه بخواهد تا درصدی را به محیط زیست اختصاص دهد. لذا برای اینکه جهشی در بودجه شما به وجود آید لازم است تا از ابتکارات استفاده شود.

در ادامه این همایش توسط رئیس مجلس به چند تن از محیطبانان درجه اعطا شد.