نسبت به جانبازان اعصاب و روان کوتاهی کرده‌ایم

به گزارشافکارنیوز،شهردار تهران گفت: اقرار می‌کنم که نسبت به جانبازان اعصاب و روان کوتاهی شده است که این نه انصاف است و نه اخلاقی.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در همایش تکریم همسران جانبازان اعصاب و روان که پیش از ظهر امروز با حضور مدیرکل اداره امور ایثارگران شهرداری تهران، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر تهران و سردار خضرایی مشاور شهردار و مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در مرکز همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه مهمترین نقش شما همان شخصیت شاخص شماست که تابلوی زنده دفاع مقدس، فرهنگ جهاد، شهادت و ایثارگری هستید، افزود: در واقع همسران جانبازان زینب‌وار و با صبر و تحمل مشقات در این دوران دفاع مقدس را نمایندگی می‌کنید و صحبت در خصوص درجه شما و صحبت در این خصوص حرف گزافی است.

وی اظهار داشت: امروز که بخش قابل توجهی از جامعه به خاطر شرایط حاکم غرق در مباحثدنیوی شده کمتر کسی به درد دل شما گوش داده و به باور شرایط سخت شما رسیده است اما من صادقانه و بدون تعارف عرض می‌کنم که از چند ماه قبل که توفیق ملاقات با ۳۵ همسر جانباز اعصاب و روان را یافتم با شرایط سخت شما به خوبی آشنا شدم و این در حالی است که من تاکنون مدعی این بودم که از این تبار خانواده هستم.

شهردار تهران با بیان اینکه اقرار می‌کنم که با وجود ادعا در خصوص آشنایی با وضعیت جانبازان تا آن روز آگاهی کاملی از وضعیت این افراد نداشتم، تصریح کرد: اگر بدون اطلاع از این موضوع از دنیا می‌رفتم هیچ پاسخی برای اینکه چقدر از واقعیت زندگی شما فاصله داشتم در پیشگاه خدا نداشتم.

*اقرار می‌کنم که نسبت به جانبازان اعصاب و روان کوتاهی کرده‌ایم


قالیباف با تأکید بر اینکه امروز در خانواده‌های ما کم نیستند افرادی که از جانبازی و آسیب‌های پس از آن رنج می‌برند، افزود: پس از صحبت با همسران جانبازان اعصاب و روان اقرار می‌کنم که نسبت به شما کوتاهی کرده‌ایم که این نه انصاف است و نه اخلاقی.

وی افزود: باورمان این است که نظام جمهوری اسلامی بر پایه‌های سبز شما مستقر است و قدرت نظام اسلامی به قدرت علمی، ‌ اقتصادی و تکنولوژی نیست بلکه به عمق باورهای قلبی شما به این نظام است و ما هرچه داریم از شما داریم و این باور بنده به تمام معناست.

شهردار تهران ادامه داد: هر چند نمی‌خواهم وارد جزئیات مطرح شده در خصوص نشست با همسران جانبازان را مطرح نمایم اما باید گفت: درصد اعصاب و روان را نمی‌توان اندازه گرفت چرا که با توجه به اینکه این افراد بیش از نیمی از سال را در بیمارستان بستری‌اند وضعیت ایجاد شده برای آنان کاملاً متفاوت با یک جانباز قطع عضو ۷۰ درصد است.

قالیباف با اشاره به اینکه از کوتاهی خود به عنوان یک رزمنده درشهر تهران و یا استان تهران از خانواده جانبازان عذرخواهی می‌کنم، افزود: من نمی‌خواهم بگویم امروز قادر به حل و فصل تمام مشکلات شما هستم چرا که مسئولین مربوطه نظیر مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز در این مراسم حضور دارند اما بابت مسائل موجود هم عذرخواهی می‌کنم و هم حلالیت می‌طلبم.

وی با بیان اینکه در یک زمانی در شهرداری تهران رسیدگی به وضعیت جانبازان بالاتر از ۷۰ درصد به عنوان اولویت کاری افزود: هر چند به عقیده بنده حداقل کارهای حیاتی و ضروری حل و فصل شده که البته باید تداوم یابد اما ما باید در شهرداری تهران برای این ۵۰۰ خانواده که شرایط سختی را تجربه می‌کنند، ‌ اقدامات ویژه‌ای به انجام رسانیم.

شهردار تهران با تأکید بر این که اقدامات مربوط به جانبازان در حوزه شهرداری تهران باید به بهترین شکل حل و فصل شده و کار هیچ خانواده جانباز اعصاب و روانی در حوزه فعالیت‌های شهرداری بر زمین نماند تصریح کرد: درحوزه خدمات رفاهی نیز در شهرداری تهران برای ارائه خدمات به شهروندان شرایطی فراهم شده که با توجه به فشار روحی و روانی این اقشار و نیاز آنان به تفریح با توجه به برخورداری شهر تهران از امکانات ورزشی و اردویی زمینه ارائه این خدمات برای جانبازان اعصاب و روان نیز باید فراهم گردد چرا که پسوند اعصاب و روان برای ما مسئولیت دارد.

قالیباف نکته دیگر را در خصوص اشتغال فرزندان این جانبازان عنوان کرد و افزود: متاسفانه همه توقع استخدام در شهرداری را دارند در حالی که چنین امکانی برای بکارگیری تمام خانواده‌های شهدا و جانبازان در شهرداری نیست و این در حالی است که با توجه به اولویت استخدام ایثارگران در شهرداری هم اکنون ۷۰۰ فرزند شهید در این ارگان مشغول به کارند که البته این یک اشکال فرهنگی است که بسیاری از خانواده‌ها شغل را تنها استخدام در ادارات می‌دانند.

وی مسئله دیگر را در خصوص ارائه هزینه‌های درمانی جانبازان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر در جایی به تشخیص برسیم که بنیاد شهید و امور ایثارگران قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیست جهت برداشتن بار مالی از خانواده‌های اعصاب و روان تمام هزینه‌های مرتبط با درمان آنان توسط شهرداری پرداخت خواهد شد.

شهردار تهران با بیان این که توجه به مسائل فرهنگی و‌ آموزشی یکی دیگر از موضوعات جدی است اظهار داشت: حل بخشی از مشکلات امروز ما در حوزه سیاست‌های اقتصادی علی رغم ظهور و بروز اقتصادی آن نیازمند توجه به موضوعات فرهنگی و‌ آموزشی است که در این حوزه نیز باید برنامه‌های ویژه‌ای توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران صورت پذیرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: هرگز این ادعا را نداریم که همه مشکلات شما را حل خواهیم کرد اما ذرهای کوتاهی نسبت به خانوادههای ایثارگر نخواهیم داشت.