دكتر ياسين صعيدي در خصوص جرايم ارتکابي مجرمان حادثه خميني شهر اظهارکرد: با توجه به آنچه که در رسانه ها در خصوص اين موضوع بيان شده اين افراد در ابتدا به صورت دسته جمعي با قهر و غلبه به ملک متعلق به غير وارد شده و اقدام به مخفي کردن شوهران، ربودن و تجاوز به زنان حاضر در باغ کردهاند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: قانونگذار در ماده ۶۹۱ قانون مجازات اسلامی مجازات ورود فرد به صورت قهر و غلبه به ملک غیر را این چنین بیان کرده است که “هر کس به قهر و غلبه داخل ملکی شود که در تصرف دیگری است اعم از آنکه محصور باشد و یا نباشد یا در ابتدای ورود به قهر و غلبه نبوده ولی بعد از اخطار متصرف به قهر و غلبه مانده باشد علاوه بر رفع تجاوز حسب مورد به یک تا شش ماه حبس محکوم می شود و هر گاه مرتکبین دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهند شد“.

وی تصریح کرد: در جنایت اخیر تعداد مرتکبان بیش از دو نفر بوده است بنابراین مجازات آنها از یک تا سه سال حبس خواهد بود.

صعیدی با بیان اینکه این افراد مرتکب ربودن و مخفی کردن تعدادی از مجنی علیهم نیز شد‌ه‌اند، تصریح کرد: بر اساس ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی هرکس به هر منظوری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو شخصی را برباید یا مخفی کند به حبس از پنج تا پانزده سال محکوم خواهد شد.

استاد حقوق جزا دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد بیان کرد: در این حادثه به دلیل اینکه همراه با ربودن به مجنی علیهم تجاوز نیز شده و با توجه به آسیب حیثیتی برای زنان ربوده شده، مرتکبان به حداکثر مجازات این جرم محکوم خواهند شد.

وی با یادآوری اینکه تجاوز به عنف دو حالت دارد، خاطر نشان کرد: تجاوز به صورت زنا و کمتر از زنا مانند در آغوش گرفتن، بوسیدن و … است و اگر در این حادثه تجاوز به صورت زنا باشد طبق ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی بند دال آن، مجازات مرتکبان زنای به عنف و اکراه قتل(اعدام) خواهد بود.

صعیدی اضافه کرد: اگر تجاوز به عنف به صورت زنا نباشد بر اساس ماده ۶۳۷ همین قانون مجازات مرتکبین که به اکراه و عنف اقدام نموده اند شلاق تا ۹۹ ضربه خواهد بود.

استاد حقوق جزای دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد گفت: اگر این افراد به زن باردار تجاوز کرده باشند در صورتی که متجاوز موجب سقط جنین شده باشد طبق ماده ۶۲۲ قانون مجازات اسلامی، دیه جنین باید پرداخت شود و اگر جنین روح داشته باشد دیه کامل و در غیر این صورت بر اساس قانون و وضعیت جنین سقط شده حداکثر ۱۰ درصد دیه کامل خواهد بود و از حیثجنبه عمومی جرم نیز مرتکب به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

دکترای حقوق جزا و جرم شناسی در خصوص نقش مجنی علیهم گفت: در علم بزه شناسی سهم افراد بزه دیده در جرم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

صعیدی افزود: در بسیاری از جرایم به ویژه جرایم منافی عفت، بزه دیدگان به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی همچون آرایش غلیظ، پوشیدن لباس های نامناسب و … با جلب توجه مرتکبان را به ارتکاب جرم علیه خود تحریک می‌کنند و در حادثه تجاوز به عنف خمینی شهر نیز آن‌گونه که در گزارشات بیان شده است، مجنی علیهم با نداشتن حجاب مناسب و رعایت برخی هنجارها و قواعد موجب جلب توجه مرتکبان شدند.

وی بیان کرد: این سوال مطرح است که اگر در این حادثه شئونات اسلامی رعایت می شد و جلب توجه صورت نمی‌گرفت آیا این حادثه باز هم اتفاق می‌افتاد؟ که پاسخ قطعا منفی است.

دکترای حقوق جزا و جرم شناسی در پاسخ به این سوال که چرا مرتکبان با داشتن سابقه کیفری و مجازات، دوباره مرتکب چنین جرمی شدند، خاطرنشان کرد: مجازات های پیش از این حادثه فاقد اثر ارعابی بوده است.

وی با بیان اینکه مجرمان حادثه خمینی شهر در وقوع این جرم احساس بی هنجاری کردند، گفت: مجرمان به تصور آنکه روی آنها هیچ گونه کنترلی نیست و مجازات های گذشته نیز برای آنها اثر ارعابی نداشته به خود اجازه انجام چنین جرمی را دادند.

صعیدی با بیان اینکه مشکلات خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی و … در وقوع جرایم توسط افراد سابقه دار موثر است، اظهارکرد: عامل محیط مهم تر از دو عامل قبلی است چرا که برای پیشگیری از وقوع جرم باید محیط را امن کنیم.

استاد حقوق جزا دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد بیان کرد: در حقوق جزا از پیشگیری محیطی بحثمی شود، چرا که در محیط های نا امن زمینه ارتکاب وقوع جرم بیشتر است.

وی افزود: اگر یک مغازه طلا فروشی در انتهای کوچه بن بست و تاریک باشد و فاقد وسایل ایمنی همچون دزدگیر باشد فرصت مناسبی را برای سرقت سارقان فراهم می کند، ولی در صورتی که این واحد به ابزار ایمنی مجهز باشد و از نظر محیطی شرایط برای سرقت فراهم نباشد، زمنیه و فضای ارتکاب جرم کاهش می یابد.

استاد حقوق جزا دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد اظهار کرد: در حادثه خمینی شهر و نظائر آن عدم تامین امنیت محیطی از جمله عدم نظارت بر باغ های اطراف خمینی شهر، نجف آباد و فلاورجان و تاریک بودن کوچه باغ های اطراف آن به ویژه عدم حضور گشت های پلیس متعدد و عدم نظارت و کنترل کافی نقش مهمی در ارتکاب این جنایت داشته است.

صعيدي با تاکيد بر پيشگيري محيطي گفت: براي کاهش وقوع جرم در جامعه بايد افراد بزه ديده جلب توجه نکرده و شرايط وقوع جرم را فراهم نکنند و مجازات ها نيز حالت ارعابي داشته باشد و محيط از نظر فيزيکي و جغرافيايي امنيت داشته باشد.