مُدهایی که سرطان‌زا شدند

به گزارش افکارنیوز، شماری از عوامل فرهنگی و تاریخی طی قرن اخیر نظیر تغییر مُد و طراحی لباس‌های متفاوت سبب افزایش احتمال ابتلا به نوع وخیم سرطان پوست موسوم به «ملانوم» شده‌اند. بنابر یک مطالعه جدید که از سوی «رونالد او. پرلمن»، متخصص دانشکده پوست دانشگاه نیویورک انجام شده، تشخیص سریع و اقدامات موثر و بهبود یافته در گزارش موارد ابتلا، عامل اصلی افزایش مستمر آمار مبتلایان به سرطان پوست ملانوم نیست.

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض ایالات متحده(CDC) در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۲ هزار و ۲۱۲ نفر شامل ۸۲۴۱ مرد و ۳۹۷۱ زن در آمریکا بر اثر ابتلا به سرطان پوستی ملانوم جان باختند. ملانوم، مرگبارترین نوع سرطان پوست است که در آمریکا تقریبا به اندازه سرطان پستان مرگبار است.

متخصصان پوست تصمیم گرفتند تاثیر شیوه‌های مختلف پوشیدن لباس، معیارهای اجتماعی، نمونه‌های پزشکی، ‌ درصد افرادی که پوست خود را برنزه می‌کنند، شرایط اقتصادی و الگوی سفر را با تمرکز روی افراد مبتلا به ملانوم به منظور برآورد نرخ ابتلا به سرطان ملانوم مورد تحلیل قرار دارند. آنها نخست به بررسی اوایل قرن بیستم که افراد لباس‌های تقریبا پوشیده‌ای که از سر تا پایشان را می‌پوشاند و به طبقه بالای اجتماعی تعلق داشتند، پرداختند.

«دیوید پولسکای» در بیانیه‌ای اعلام کرد: در اوایل قرن بیستم استفاده از نور خورشید به طور گسترده برای درمان نرمی استخوان و سل پذیرفته شده بود و نور خورشید به عنوان یک عامل مفید برای سلامت عموم بدن در نظر گرفته می‌شد. این مسئله سبب شکل‌گیری این باور شد که برنزه کردن برای سلامتی مفید است. در نتیجه آفتاب گرفتن و پوشیدن لباس‌های شنا که بخش کمتری از پوست را می‌پوشاند رواج یافت.

علاوه بر این موارد، تغییر باورهای اجتماعی نسبت به برنزه کردن سروکله‌اش پیدا شد. در حالی که پوست برنزه در ارتباط به طبقه سطح پایین اجتماع که در زیر نور آفتاب کار می‌کردند تعلق داشت اما با گذشت زمان داشتن پوست برنزه به نشانه‌ای از رفاه اجتماعی و سلامت جسمانی بدل شده است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد هرچه درصد قرارگیری در معرض نورخورشید افزایش می‌یابد، تعداد مبتلایان به سرطان «ملانوم» نیز در آمریکا بیشتر می‌شود. پولسکی نتیجه می‌گیرد که رویکردها و عادت‌ها میزان قرارگیری در معرض نور خورشید را شکل می‌دهند.

جزئیات بیشتر درباره این یافتهها در مجله سلامت آمریکا منتشر شده است.