پیام ابتکار به کنگره بین المللی نمک زدایی

به گزارش افکارنیوز، دومین کنگره بین المللی نمک زدایی روز دوشنبه(۲۸ مهرماه) با حضور متخصصان داخلی و خارجی این رشته در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، با حضور احمد اکبری معاون وزیر علوم، تحقیقات و ناوری و رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، مهناز مظاهری معاون پژوهشی و آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از محققان داخلی و خارجی از کشورهای استرالیا، اسپانیا، کانادا، چین، موزامبیک، عمان، سریلانکا، ویتنام، یمن و بنگلادش آغاز شد.

در این مراسم پیام دکتر ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از سوی معاون آموزش این سازمان قرائت شد

متن پیام معصومه ابتکار در کنگره بین المللی نمک زدایی به شرح ذیل است؛


موضوع تامین آب امروزه سرآمد مباحثمهم در جوامع مختلف قرار گرفته و در کشور ما به خصوص با توجه به خشکسالی جاری از اهمیتی ویژه برخوردار است. صاحب نظران به همین سبب موضوعاتی مانند کاهش استفاده از منابع آب زیرزمینی یا استفاده بهینه آب برای مصارف کشاورزی، صنعتی و شهری را دنبال می کنند تا به روندی پایدار در مصرف آب دست یابند. کنگره بین المللی و کارگاه نمک زدایی از آب های شور نیز در چنین شرایطی و نظر به وضعیت کنونی منطقه و مشکلات دسترسی به منابع آب برگزار شده و از این رو رخدادی مهم به شمار می رود.

البته روشن است که با در نظر گرفتن مخاطرات ناشی از کمبود آب شیرین و توجه روزافزون نسبت به این موضوع، باید برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد تا بتوانیم از فناوری های مختلف از جمله نمک زدایی از آب های شور با حداقل عوارض زیست محیطی، حداکثر بهره وری را ممکن سازیم.

حذف نمک از منابع آب شور ضمن اینکه می تواند منابع آب جدیدی را در اختیار بخش های مختلف قرار دهد، باید از جهت پیش بینی عوارضی که ممکن است بر محیط زیست، دریاها و منابع آب وخاک بگذارد مورد مداقه قرار گیرد و طرح های مربوطه منوط به انجام ارزیابی زیست محیطی شود. خوشبختانه ارزیابی زیست محیطی در کشور ما از پشتوانه قانونی برخوردار بوده و در حال اجراست. همچنین استفاده از فناوری های جدید برای کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی های نو و روش هایی که بهره وری را افزایش دهد، در این حوزه ضرورت دارد. مکان یابی صحیح پروژه ها و توجه به وضعیت آبزیان و محیط زیست دریایی با وجود مخاطرات جدیدی که برای دریاها پیش آمده نیز قابل توجه و تامل است.

ضمن تشکر از همه دست اندرکاران این کنگره و آرزوی توفیق برای همه شرکت کنندگان، امیدوارم دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی فعالیت خود را در این زمینه به نحوی گسترش دهند که نتایج کار حداقل عوارض را بر طبیعت داشته باشد و حفظ محیط زیست و توسعه پایدار در جریان این فعالیت ها محقق شود.