بهترین راه برای کاهش عوارض اسیدپاشی

به گزارش افکارنیوز، رییس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان گفت: شستسوی ناحیه آسیب دیده با آب بهترین راه‌حل برای به حداقل رساندن عوارض حاصل از اسید است.

این روزها نقل محافل تمام خانه ها ماجراهای اسیدپاشی شده است هر کجا که می‌روی این داستان را می‌شونی حتی اگر علاقه‌ای به شنیدن چنین ماجرایی نداشته باشید این خانواده هستند که مدام در گوشت می خوانند که دختر این روزها کمتر از خانه خارج شو، خطرناک است.

آنوقت دلهره سراپایت را می‌گیرد، کابوس‌های شبانه به سراغت می‌آید و بعد باخود فکر می‌کنی نکند قربانی بعدی من باشم.

به عقیده بسیاری از روانشناسان این کار یک نوع ناهنجاری انتقام‌گیری است که برای از بین بردن زیبایی زنان به کار می‌رود، این روش در بسیاری از کشورها معمول بوده اما بیشتر در زمان‌های بحرانی به اوج خود می‌رسد، حال این بحران می‌تواند مسائل خاص اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی باشد.

بر اساس آنچه در بسیاری از سایت‌ها منتشر شده این کار مدت‌های زیادی بود که به فراموشی سپرده شده بود اما در سال‌های اخیر بازهم این روش معمول شده و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جدای از مسائل روانشناختی این پدیده و چگونگی جلوگیری از وقوع جرم که مربوط به بخش قضایی است، بسیار دیده شده که مردم در زمان مواجهه با فرد مصدوم اسیدپاشی تنها منتظر رسیدن اورژانس می‌مانند در حالیکه باید بدانند که همان لحظات اولیه بهترین زمان برای کاهش آسیب حاصل از اسید بر صورت مصدوم است که بسیاری از مردم به علت عدم اطلاع یا ترس از انجام آن سرباز می‌زنند.

بسیاری از پرستاران طب اورژانس بر این عقیده هستند که مردم و اطرافیانی که در صحنه اسید پاشی هستند می‌توانند نقش مهمی در کاهش آسیب‌های این حادثه داشته باشند.

اسید یک ماده شیمیایی غلیط است که بر اساس نوع ترکیبات آن یا به شدت اسیدی است یا قلیایی، که موجب از بین رفتن نسوج بدن در کمترین زمان ممکن می‌شود.

در زمانی که اسید به صورت فرد ریخته می‌شود موجب سوختگی عمیق شیمیایی در بدن می‌شود که تمام لایه‌های پوست را از بین می‌برد البته شدت سوختگی به غلظت ماده اسیدی، مقدار اسید ریخته شده و زمانیکه مواد شیمیایی در تماس با بدن هستند متفاوت است.

فریدون عابدینی رییس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان و متخصص جراحی پلاستیک در این زمینه به ایمنا می‌گوید: سوختگی درجات مختلفی دارد که یک مورد آن به علت بخارات حاصل از اسیدها است که به آن سوختگی حرارتی می‌گویند، نوع دیگر سوختگی شمیایی است که در هنگام ریختن اسید بر روی فرد با پوست بدن واکنش داده و آثار خود را نشان می‌دهد.

او با اشاره به اینکه صورت و یا نواحی باز بدن را نواحی حساس به اسیدپاشی می‌داند و می‌افزاید: در هنگام اسیدپاشی هدف مهاجم ریختن اسید بر روی صورت فرد است بنابراین بیشترین ناحیه آسیب دیده در این نواحی مشاهده می‌شود که بیشترین تبعات آن بر روی چشم‌ها مشاهده می‌شود.

رییس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان بهترین راه برای کاهش عوارض اسیدپاشی را استفاده از آب عنوان می‌کند و می‌گوید: مردم در هنگام مواجهه با اسیدپاشی محل مورد نظر را سریع با آب بشویید، این کار موجب کاهش غلظت اسید در نواحی مورد نظر شده و از سوختگی بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

او می‌افزاید: همانطور که گفته شد سوختگی از درجات متعددی برخوردار است، که شستشوی صورت در هنگام این واقعه از میزان سوختگی مورد نظر می‌کاهد، البته جاری بودن آب تا آمدن نیروهای اورژانس بر روی صورت فرد بهترین راه برای کاهش این درجه از سوختگی است که پس از انتقال به وسیله نیروهای امدادی نیز این کار با سرم‌های ویژه شستشو انجام می‌شود.

عابدینی در مورد عفونت حاصل از سوختگی می‌گوید: زخم حاصل از سوختی به علت بازبودن مستعد ابتلا به انواع عفونت است که در همان مراحل نخست به فرد آنتی‌بیوتیک تزریق می‌شودف علاوه بر اینکه پرستاران موظف هستند روزانه چندین بار پانسمان این دست بیماران را تعویض کنند تا دوباره بافت زنده جای بافت سوخته را بگیرد.

او بیشترین آثار سوختگی را کشیدگی بافت پوست میداند که موجب تغییر چهره فرد پس از این واقعه میشود و میافزاید: علاوه بر اینکه ورود اسید به چشم موجب از بین رفتن قرنیه و حتی کوری فرد میشود که در این زمان چشم به صورت کامل تخلیه میشود.