طلاق یکی از مقوله های بسیار پیچیده اجتماعی به شمار می رود که روانشناسان و جامعه شناسان از آن به عنوان مرحله آخر یک زندگی مشترک یاد می کنند و معتقدند باید راههای دیگری جایگزین این پدیده ناهنجار قرار گیرد.

به گزارش مهر، اما با وجود تمام تبلیغات منفی علیه این پدیده، آمارها نشان می دهد که طلاق در طول ۵ سال گذشته با رشد چشم گیری روبرو بوده و بسیاری از زوجها، آن را بر هر راه دیگری ترجیح می دهند و به راحتی تیر خلاص را بر پیشانی زندگی مشترکشان رها می کنند.

این آمارهای نجومی در حالی از سوی منابع رسمی کشور همچون ثبت احوال و سازمان اسناد ارائه می شود که توجه مسئولی را به خود جلب نمی کند و هیچ دستگاهی خود را موظف به پاسخگویی در این مقوله نمی داند.

تبدیل ۷۶ هزار طلاق به ۱۳۷هزار مورد

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور، آمار طلاق در سال ۱۳۸۴ برابر ۸۴ هزار واقعه بوده که در سال ۱۳۸۹ به ۱۳۷ هزار و ۲۰۰ واقعه رسیده است.

این آمار نشان می دهد که طلاق در طول پنج سال بیش از ۵۳ هزار مورد افزایش پیدا کرده که دلایل آن از سوی کارشناسان متفاوت اعلام می شود.

روند بررسی آمار طلاق به شکل ساده بیانگراین است که ۸۴ هزار طلاق در سال ۱۳۸۴ به ۹۴ هزار مورد در سال ۱۳۸۵ رسیده است.

همچنین این آمار به ۹۹ هزار و ۸۵۲ واقعه در سال ۱۳۸۶ تبدیل شده و در سال ۱۳۸۷ تا ۱۱۰ هزار و ۵۱۰ واقعه می رسد که نشان از افزایش ۱۱ درصدی دارد.

سیر صعودی طلاق در سال ۸۸ به اوج خود رسیده و ۱۲۶ هزار زوج در کشور از هم جدا شده اند که این آمار در سال ۱۳۸۹ به ۱۳۷ هزار و ۲۰۰ مورد افزایش یافته و رکورد عجیبی را در طلاق به جای می گذارد.

در واقع طلاق در طول این پنج سال ۳۷.۵۹ درصد رشد مثبت داشته است.

جوانان زیر ۳۰ سال در معرض طلاقهای زودهنگام

یکی از نکات قابل توجه در این باره، آمار بالای طلاق زوجهای جوان بین ۲۰ تا ۲۹ ساله است که در تمام این پنج سال تکرار شده است. در واقع بیشترین آمار طلاق برای این گروه است.

طبق اعلام سازمان ثبت احوال بیشترین آمار ثبت شده طلاق در سال ۱۳۸۶، برای مردان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال و برای زنان در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال است.

همچنین در سال ۸۹ بیشترین آمار طلاق برای هر دو گروه مردان و زنان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بوده که ۶۵ هزار مورد از طلاق را شکل می دهد.

زندگی های بی دوام و کمتر از ۱۰ سال

بررسی ها و مطالعات سازمان ملی جوانان نشان می دهد، طول مدت زندگی مشترک ۱۵،۲ درصد از کل طلاق های واقع شده در سال ۸۵، کمتر از یک سال بوده و ۲۸،۹ درصد کمتر از دو سال، ۳۹،۴ درصد کمتر از سه سال، ۴۷،۲ درصد کمتر از چهار سال و ۷۲ درصد کمتر از ۱۰ سال بوده است.

نتیجه اینکه حدود سه چهارم از طلاق ها مربوط به زوجهایی بوده است که کمتر از ۱۰ سال از زندگی زناشویی آنان می گذرد.

تشدید طلاق بر اثر بی توجهی

دکتر محمد اسحاقی، معاون پیشین مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان، با عنوان این مطلب که روند افزایشی طلاق در نسل جوان جامعه باید از سوی مراجع مسئول مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد، به خبرنگار مهر گفت: بی توجهی به روند افزایشی طلاق در نسل جوان منجر به تشدید این معضل در جامعه می شود.

سید مطهر علوی، وکیل پایه یک دادگستری نیز در این باره به مهر گفت: ناتوانی جنسی، اعتیاد، بیکاری، درآمد پایین و نپرداختن نفقه از سوی شوهر علت اصلی درخواستهای طلاق در دادگاهها است که متاسفانه پس از دو تا چهار سال زندگی مشترک میان زوجین و بیشتر توسط زوجه اقدام می شود.

وکیل پایه یک دادگستری شفاف نبودن آمارپرونده های خانوادگی اعم از طلاق، مهریه و نفقه را از مهمترین چالشهای اجتماعی و حقوقی عنوان کرد و افزود: مسئولان، رسانه ها و مردم با در دست داشتن آمار دقیق و صحیح بهتر می توانند برای پیشگیری از ازدواجهای ناموفق برنامه ریزی و اقدام کنند.

سال گذشته کمیسیون اجتماعی مجلس همزمان با انتشار آخرین آمار طلاق اعلام کرد که این موضوع را در دست بررسی قرار می دهد، همچنین استانداری تهران نیز عنوان داشت که آمار بالای طلاق در تهران باید بررسی شود اما هیچیک از دو نهاد مذکور تاکنون رهاوردی را در این باره نداشته اند.