پرداخت ۱۰۰ درصد دیه به شین‌آبادی ها

به گزارشافکارنیوز،حسین احمدی‌نیاز، وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی در پاسخ به این پرسش که «آیا کار حقوقی برای پرداخت دیه دانش‌آموزان شین‌آبادی به اتمام رسید؟»، اظهار داشت: سند نهایی ابلاغ پرداخت ۱۰۰ درصد دیه و ارش دانش‌آموزان شین‌آبادی با استدلال فقهی و قانونی که داشتیم، انجام شد.

وی افزود: اکنون هشت نفر از دانش‌آموزان حادثه دیده به همراه خانواده دو نفر از فوت شدگان می‌توانند ۱۰۰ درصد دیه را دریافت کنند، اما امکان پرداخت ۱۰۰ درصدی به ۱۸ نفر حادثه دیده که قبلاً رضایت داده‌اند و نصف دیه را دریافت کردند، وجود ندارد.

احمدی‌نیاز ادامه داد: آن رضایتی که قبلاً خانواده‌ ۱۸ دانش‌آموز شین‌آبادی امضا کردند خلاف قانون بود و دادخواست ابطال آن را در ارومیه تقدیم دادگاه می‌کنیم.

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی با اشاره به متن قانون در این خصوص گفت: بر اساس ماده ۵۶۰ از قانون جدید مجازات اسلامی هرگاه دیه زن مازاد بر ثلثدیه مرد باشد، نصف می‌شود؛ در ماده ۵۶۲ قانون هم آمده است که ارش بین زن و مرد مساوی است و در ارش نباید این تفاضل صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در تبصره ذیل ماده ۵۶۰ گفته شده مازادی که کسر شده است از طرف دیگر پرداخت شود، یعنی از صندوق تأمین خسارات باید ۱۰۰ درصد پرداخت شود.

احمدینیاز تصریح کرد: با در نظر گرفتن اصل بیستم قانون اساسی، با این توجیه فقهی و قانونی شرکت بیمه ایران که خیلی هم در این باره کمک کرد، موافقت کرد تا ۱۰۰ درصد دیه ۱۰ نفر از این دانشآموزان را پرداخت کند، اما برای ۱۸ نفر دیگر ابتدا باید بر اساس دادخواست ابطال رضایت آنها انجام شود تا ۱۰۰ درصد دیه به آنها هم تعلق گیرد.