کاهش بروز سرطان با مصرف سیر

به گزارشافکارنیوز،سیرتقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و مدت‌های طولانی است که از سیر به عنوان درمان طبیعی بیماریهای تنفسی استفاده می‌کردند.

مواد اصلی و موثره سیر نسبت به حرارت حساس هستند و حرارت زیاد خواص سیر را از بین می برد و مواد موثره سیر در غذاهای پخته و سرخ شده کمتر از سیر تازه است.

باید دانست که افراط در مصرف سیر موجب سر درد و غلظت خون می‌شود؛ به چشم آسیب وارد می‌کند و برای زنان باردار ممنوع است همچنین ضعیف کننده قوای جنسی است.

سیر مانع از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد در اثر پیری، بیماری، آسیب‌های اکسیداتیو و دود سیگار می‌شود. آلیسین موجود در سیر سطح خونی دو آنزیم آنتی اکسیدانی قوی کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز را افزایش می‌دهد.

سیر در پیشگیری از سرطان موثر است


بعضی از مردم برای جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان روده، سرطان رکتوم، سرطان معده، سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان مثانه و سرطان ریه از سیر استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که آلیسین دی آلیل سولفید موجود در سیر خاصیت ضد سرطانی دارد.

سیر ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش می دهد


مهمترین ارزش سیر در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی اثر ضد تصلب شرایین آن است. در یک مطالعه ثابت شد که سیر اثر تصلب زدایی لیپوپروتئین‌ها با چگالی کم را کاهش می‌دهد.

سیر کاهنده کلسترول خون


سیر به دلیل سطح بالای آلیسین در درمان ریزش مو موثر است؛ ماساژ حبه سیر ورقه شده بر روی پوست سر سبب جلوگیری از ریزش مو می‌شود. ولی برای کسانیکه به سیر حساسیت دارند مناسب نیست و نباید استفاده کنند و کاهنده کلسترول خون است.

سیر سبب کاهش وزن می شود


سیر موجب کاهش وزن شود و ذخایر چربی بدن را کاهش می‌دهد. البته این نکته از نظر طب سنتی بعید نیست چرا که این ماده مزاج گرم و خشک دارد و مواد گرم و خشک می‌توانند تری و رطوبت عامل چاقی را کاهش دهند.

روزانه چقدر سیر بخوریم؟


یک دوز ۶۰۰ میلی گرمی عصاره سیر به طور معمول حدود ۳۶۰۰ میکروگرم آلیسین دارد. یک دوز سیر تازه(حدود یک حبه) معمولاً ۱۸۳۰۰ میکروگرم آلیسین دارد. سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند روزانه سیر تازه(۲ – ۵ گرم) پودر خشک(۰.۴– ۱.۲ گرم) روغن سیر(۲ - ۵ گرم) عصاره(۳۰۰ – ۱۰۰۰ میلی گرم) یا به صورت های allian آلیان(۴ – ۱۲ میلی گرم) و اگر به صورت آلیسین باشد حدود(۲ - ۵ میلی گرم) مصرف شود.

معمولاً ۴ گرم سیر تازه تقریبا معادل یک دانه سیر است و یک بار در روز استفاده می شود. سیر تازه به طور معمول حاوی ۱ درصد allian است.

عوارض جانبی سیر


سیر می تواند سبب بوی بد دهان، احساس سوزش سر دل، گاز، تهوع، استفراغ، بوی بدن و اسهال شود که این عوارض جانبی اغلب با سیر خام بدتر می شود؛ سیر می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

مصرف سیر با دوز دارویی در زمان شیردهی و بارداری مجاز نیست، ولی اگر در مقادیر معمول از راه دهان در غذا مصرف شود در بارداری مشکلی ایجاد نمی کند.

سیر می‌تواند اثر داروهای ضدانعقاد را تشدید کند، لذا قبل از عمل جراحی از خوردن آن اجتناب کنند. گزارش هایی از خونریزی بعد از عمل جراحی در کسانیکه سیر(مخصوصاً سیر تازه) مصرف کرده‌ بودند، به دست آمده است.

روش از بین بردن بوی سیر


نوشیدن آب لیمو یا خوردن چند برش از لیمو بوی بد سیر را متوقف میکند.