امکانات حمل و نقلی گسترده برای بازگشت زائران

به گزارشافکارنیوز،سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، محمد رضا مروارید استاندار ایلام و مقتدایی استاندار خوزستان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح تمهیدات درنظر گرفته شده برای زائران حسینی شرکت کننده در مراسم اربعین پرداختند.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در این برنامه اظهار داشت: ‌ خودروهایی که مشکل ساز بودند، ‌متوقف شدند و گره ترافیکی به وجود آمده مرتفع شد چرا که از ایلام تا مهران مسیر یک طرفه شده بود.

وی افزود: سال گذشته درمجموع ۲۰۰ هزار زائر از مرز مهران به عراق رفتند، ‌حداکثر ظرفیت مرز برای خروج زوار حداکثر ۲۵هزار نفر در روز است اما امسال برای حضور زائران در مراسم اربعین حسینی در برخی روزها ۱۷۰ هزار نفر از مرزها به عراق اعزام می‌شدند، و طی دو روز گذشته بیش از ۱۲۰ هزار نفر در هر روز از مرز مهران عبور کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: ‌ طبق آمار ارائه شده از سوی نیروی انتظامی حدود ۷۰۰ هزار نفر از مرز مهران عبور کرده‌اند که این بیش از سه برابر ظرفیت سال گذشته بود همچنین مسئولان گذرنامه در یک اقدام مناسب گیت‌های گذرنامه را نسبت به سال گذشته به ۵ برابر افزایش دادند.

اوحدی در پاسخ به این پرسش که در روزهای نخست مشکلاتی در مرزها ایجاد شد، علت این ناهماهنگی‌ها چه بود؟ عنوان کرد: ‌ در تاریخ ۹ آذر ۹۳ ناگهان کشور عراق اعلام کرد که ویزای یک دلاری در مرز صادر می‌کند که تا آن لحظه ویزا در کنسولگری ها صادر می شد و روند اعزام زائران نیز به صورت طبیعی انجام می شد با اعلام شدن ویزای یک دلاری در مرزها در حالتی که در کنسولگری‌ها ویزای ۴۰ دلاری صادر می‌شد شاهد نوعی فراخوان زائران از شهرها به سمت مرزها بودیم.

وی با اشاره به اینکه در ستاد اربعین به دو جمع بندی رسیدیم، گفت: نخست آنکه باید تراکم جمعیت را از نقطه صفر مرزی به داخل شهرهای اصلی بیاوریم، چرا که اگر جمعیت در شهرها متراکم شود یعنی اتفاقی که طی دو روز گذشته در مهران یا هفته پیش در شملچه افتاد می‌توانست برای ما حادثه ساز باشد. با اعلام ویزای یک دلاری و فراخوان جمعیت به سمت مرزها شاهد بودیم که ۶۰ هزار نفر در مرز شلمچه حضور یافتند. همچنین نقاطی را که موجب تراکم جمعیت می‌شود، را شناسایی کردیم و بر اساس مصوبات ستاد اربعین تمام زائران تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: ‌ برای دریافت عوارض خروج از مرزها باید چند شعبه بانک نیز در مرزها مستقر می‌کردیم اما با تدبیر دولت، عوارض خروج از کشور حذف شد. شبی که مرز شلمچه بسته شد جمعیت زائران متراکم شده بود اما مرز به دلیل عدم خدمات داخل کشور بسته نشد، بلکه به دلیل عدم امکانات لازم در آن طرف بسته شد.

وی افزود: با کمک ستاد راهیان نور با ۱۰۰ دستگاه اتوبوس توانستیم بخشی از زائران را به مرز چذابه منتقل کنیم از همین رو با کاهش جمعیت در مرز شلمچه توانستیم طرف عراقی را راضی به باز کردن مرز کنیم از همین رو در همان ساعت شب مرز عراق باز شد و تا امشب نیز در مرزها شرایط آرام و مساعد گزارش شده است.

اوحدی ادامه داد: تلاش می شود تعدادی اتوبوس را به داخل عراق بفرستیم زیرا تا به اکنون نزدیک به ۱ میلیون و سیصد هزار زائر از کشور به عراق مشرف شده‌اند و مقرر شده است تا طی ۵ روز به کشور بازگردانده شوند به همین منظور نیازمند امکانات حمل و نقلی گسترده تری در این زمینه هستیم.

وی بیان کرد: ‌شهرداری تهران تاکنون ۲۵۰ دستگاه اتوبوس را وارد عراق کرده است که ما به دلیل جمعیت زیاد طی رایزنی هایی که انجام داده ایم در صورت موافقت دولت عراق در نظر داریم هزار دستگاه اتوبوس دیگر را به کشور عراق انتقال دهیم تا مشکلی در راستای جا به جایی زائران ایرانی ایجاد نشود. در داخل کشور نیز برای برگشت زئران اقدامات ویژه‌ای اتخاذ شده از همین رو برای هر مرز حدود ۳۰ هزار جایگاه اسکان موقت در نظر گرفته شده است و در استان‌های کرمانشاه و لرستان ستاد اربعین تشکیل شده تا در خط ترافیکی به زوار خدمت رسانی ویژه ای شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با توصیه به زائران برای اینکه برای بازگشت به کشور عجله نکنند، گفت: ‌ مهری که برای ورود زائران بر روی گذرنامه هایشان زده شده است تا پایان صفر مهلت دارد و ۱۰ روز به زائران فرصت داده شده است به طوری که در طی یک هفته آینده باید به کشور بازگردند.

وی ادامه داد: ‌ یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زائر از ایران به عراق اعزام شده‌اند و ۳ میلیون زائر نیز از ۵۰ کشوربه عراق مشرف شده‌اند. ۱۳۰ هزار نفر را در مکان های مختلف اسکان داده ایم اما امکانات موجود جوابگوی سیل عظیم جمعیت مردم نیست.

در ادامه مروارید استاندار ایلام گفت: خروج زائران تقریباً به پایان رسیده و برای بازگشت زائران تدابیری در نظر گرفته‌ایم و نیروی انتظامی هم مشغول است که گیت ها را برای بازگشت زائران آماده کند.

وی ادامه داد: مهران در ۲۰ روز گذشته تقریباً به صورت یکپارچه به عنوان مهمان سرا و زائر سرا بوده اما برای بازگشت حدود ۳۰ هزار نفر آمادگی اسکان داریم و مقرر شد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از روز بعد از اربعین روزانه ۳ هزار دستگاه اتوبوس بفرستند، البته سازمان حج و زیارت و سپاه نیز کمک خواهد کرد. تدابیر امنیتی نیز صورت گرفته و زائران مشکلی نخواهد داشت، البته سازمان حج و زیارت نیز پذیرفت که تمام بحث‌های رفاهی را انجام دهد.

استاندار ایلام گفت: توصیه ما به زائران این است که برای بازگشت به کشور عجله نکنند چرا که تمام امکانات وجود دارد و فقط به مسئولان و ماموران فرصت بدهند تا به راحتی به وطن بازگردند.

همچنین مقتدایی استاندار خوزستان عنوان کرد: با توجه به آن که جمعیت زیادی که از استان خوزستان به سمت عراق حرکت می‌کند، در مرز شلمچه ۲۰ دروازه خروج و در چزابه ۱۶ دروازه خروج را در نظر گرفتیم. به لحاظ بهداشتی، امنیتی، حمل و نقل و تدارکات و پشتیبانی در مرز مشکل خاصی وجود ندارد و تمامی تیم‌های ما مستقر هستند و امروز هم دکتر شمخانی دبیر شورای امنیت ملی کشور نیز از مرز بازدید کردند.

وی با اشاره به اینکه هماکنون آماده برگشت زائران هستیم، گفت: همه دستگاهها آماده هستند و تمامی امکانات را برای برگشت لحاظ کردیم و طی این دو روز نیز شاهد بازگشت ۴۰ هزار زائر بودهایم.به همین منظور تمامی تیمهای مرتبط درکمپهای خود مستقر هستند تا تمامی تمهیدات امنیتی، بهداشتی، درمانی و تغذیه برای مردم لحاظ شود تا به امید خدا مشکلی پیش نیاید.