طنز تلخ خنده‌بازار درمترو

به گزارشافکارنیوز،هر چند مترو امروز به عنوان یکی از برترین تکنولوژی حمل و نقل شهری در کشور محسوب شده و تاثیر جدی در تسهیل جا به جایی شهروندان ایفا کرده است.

اما همین برترین تکنولوژی هر روز با کاربرد متفاوت‌تر از دیروز معرفی شده و چالشی عمقی‌تر را برای مدیریت شهری و شاید به نوعی شهروندان رقم می‌زند چالشی که اگر تا دیروز منحصر به سر فاصله حرکت قطارهای ایستگاههای شلوغ و خرابی گاه و بیگاه آن بود امروز رنگی از جنس معامله و بازار به خود گرفته و فریاد هر ثانیه‌ای دستفروشان در واگن‌هایی که دستها به جهت انبوه ازدحام در آن گم میَ‌شود. ناگفته پیداست که چه شرایطی را برای مسافرانش رقم زد و طنز تلخ خنده‌بازار در این تکنولوژی به ظاهر مدرن پدیدار می‌کند.

اما باید گفت: شاید حرکت دستفروشان از کنار معابر و رسوخ آنان به این تکنولوژی مدرن به نوعی به دلیل به روزرسانی خود و یا شاید لبیک به درخواست شهرداری جهت ممانعت از سد معبر باشد، سد معبری که امروزه با چهره جدید خود کاربردهای چند گانه مترو در تهران را بیشتر کرده و شاید همین موضوع بهانه‌ای جهت شناخت بیشتر شهر و کشورمان در جهان و صادرات به سایر نقاط شود.

اما رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به باشگاه خبرنگاران این گونه پاسخ می‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصحی رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فروش برخی از لوازم امروز در مترو به بهانه ای برای دستفروشان جهت ارتکاب جرایم دیگر تبدیل شده است، افزود: صرف نظر از مشکلات اقتصادی بخشی از این افراد که عاملی جهت گرایش آنان به این امر است اکثر این افراد قابل اعتماد نبوده و ساماندهی آنان ضروری است.

وی خرید و حمایت‌های بی‌جهت مردم را از مهمترین عوامل حضور پررنگ این افراد نسبت به گذشته عنوان کرد و گفت: هر چند حراست مترو همواره سعی در برخورد با این افراد را دارد اما لزوم ورود نیروی انتظامی قوه قضاییه و سایر ارگانهای ذیربط ضروری است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلام شهر تهران با عنوان اینکه دستفروشی بسیاری از این افراد به دلیل عدم توانایی مالی آنهاست ،خاطر نشان کرد: مدیریت شهری صرفا هدف جمعآوری این افراد را نداشته چرا که بسیاری از آنان توسط سازمان رفاه و ستاد زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران ساماندهی شده اند.