آیا زور مدیریت شهری به علا الدین می رسد؟!
گروه اجتماعی

- از چراغ قرمز طولانی مدت خیابان حافظ، جمهوری که عبور کنیم. تابلوی بزرگ تبلیغاتی که شب های این خیابان را روشن می کند، نا خودآگاه خیره ات می کند. روبرو ساختمان خاکستری و سرخ رنگی است که یکی از ۵۰۰ساختمان نا ایمن این شهر است.

ساختمانی که هر از چند گاهی خبر آتش سوزی در طبقات آن به وحشتمان می اندازد. نکند در یکی از روزهای پر ازدحام و شلوغ این پاساژ جرقه ای در یکی از واحدهای کوچک تجاری به آتش سوزی بزرگی تبدیل شود و جان مردمی که در این راهروهای تنگ و پیچ در پیچ در حال تماشای ویترین مغازه های کوچک و فشرده این پاساژ به خطر بی اندازد.

به گزارشافکارنیوز، خبرهای پی در پی آتش سوزی در این مرکز خرید و ساخت و ساز غیر مجاز در آن سبب شده است مدیریت شهری نسبت به ایمنی این پاساژ حساس شده و اعلام کند اگر نقص ایمنی و تخلفات شهرسازی برطرف نشود آن پلمب می کند.

برخی از مالکان این پاساژ چندان به حکم مدیریت شهری خوش بین نیستند و معتقدند دست های پشت پرده ای در کار است و بازار رقیب در حال تلاش است که این پاساژ قدیمی را از میدان به در کند. اما آتش سوزی های پی در پی و تخلفات آشکار صحت این فرضیه را زیر سوال می برد.

هر چند درگیری و چالش میان صاحبان این پاساژ و مدیریت شهری، قدیمی است از زمانی که این پاساژ آغاز به کار کردو نمانیدگان پارلمان محلی به نمای آن انتقاد داشته و آن را فاقد استاندارهای لازم می دانستند تا شورای چهارم که به دنبال تخریب طبقه ای است که بدون مجوز در آخرین طبقه این پاساژ ساخته شده است.

خطر آتش سوزی تنها دلیل حکم تخریب نیست
به گفته قناعتی سازمان آتش نشانی ۹ مورد برای نا ایمن بودن علا الدین اعلام کرده است. او می گوید: براساس اعلام کارشناسان سازمان آتش‌نشانی این ساختمان ناایمن است و سامانه‌های اعلام و خاموش کردن آتش‌سوزی موثری برای آن در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر به دلیل نمای کامپوزیت و شیشه‌ای که مسیر عبور هوا را مسدود کرده با وقوع آتش‌سوزی، شعله‌های آتش داخل ساختمان به صورت عمودی و افقی با سرعت بالا گسترش پیدا می‌کند.

ناامنی و خطر آتش‌سوزی در بازار موبایل علاءالدین اما تنها دلیلی نیست که پرونده این مرکز تجاری را روی میز شهردار تهران و اعضای شورا باز کرده است، اعضای شورا می‌گویند این ساختمان کلکسیونی از تخلفات شهری است از ساخت غیرمجاز طبقات اضافی گرفته تا دسترسی‌ها و راهروهای ناامن، نمای پرخطر و این اواخر هم اقدام برای تغییر کاربری بخشی از پارکینگ‌ها و تبدیل آنها به فضای تجاری آن هم در شرایطی که در مرکز شهر تهران یک متر جای پارک حکم طلا را دارد.

پاساژ علاالدین کلکسیونی از تخلفات
چند هفته پیش بود که قناعتی، عضو شورای شهر تهران در صحن علنی خبر تایید حکم تخریب طبقه اضافه این پاساژ را داد. خبری که با تکبیر اعضای شورای شهر همراه بود و نشان می داد این تخلفات این ساختمان تجاری دغدغه همه اعضای شورای شهر تهران است. اما با گذشت چند هفته خبری از تخریب نشد.

قناعتی دبیر کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه می گوید: مهلت تعیین شده برای تخریب طبقه هفتم پاساژ علاء الدین دو هفته دیگر به اتمام می رسد.

او ادامه می دهد: یک ماه برای تخریب طبقه هفتم این پاساژ به شهرداری فرصت دادیم، همه اعضا الله و اکبر گفتند، رای دیوان عدالت اداری را نیز برای این موضوع دریافت کردیم، کمیسیون ماده ۱۰۰ هم آن را امضا کرد اما متاسفانه تا این لحظه اتفاقی نیافتاده است.

وی با بیان این که همچنان پیگیر این موضوع هستیم، می گوید: تعدادی از دست اندرکاران پاساژ علاء الدین که اصرار بر حفظ طبق هفت این پاساژ داشتند در فرودگاه نجف هنگام بازگشت از مراسم اربعین حسینی با رئیس شورای اسلامی شهرتهران مواجه شدند و درخواست تشکیل جلسه در این باره دادند. رئیس شورا هم خطاب به آنها گفت که در ابتدا این طبقه را خراب کنید، سپس گفت و گو می کنیم.

دبیر کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در حال حاضر مغازه های این طبقه فروخته شده است، می گوید: تخمین بنده برای قیمت کل مغازه ها بیش از ۵۰ میلیارد تومان است که در صورت تخریب مالک باید هزینه را به خریداران بازگرداند.

روش استعمارگرانه فروش مغازه پاساژ علائدین

قناعتی با ابراز تاسف از این که مالک با سیستمی بسیار استعمارگرانه مغازه ها را به فروش گذاشته است، می گوید: طبق قرارداد اگر خریداران سال های بعد قصد فروش داشتند باید دوباره به مالک کل مجموعه علاء الدین مغازه شان را بفروشند. در این حالت هر قیمتی که مالک اولیه تعیین کند باید مورد موافقت قرار گیرد زیرا طبق قرارداد صاحب اول و آخر تک تک مغازه های پاساژ این شخص است. این ظلم بزرگی توسط برخی از سرمایه گذاران در حق مردم صورت می گیرد. باید با این گونه خرید و فروش ها برخورد شود.

علاالدین گروه ترافیکی منطقه را کور کرده است
دبیر کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان این که این پاساژ ترافیک منطقه را دامن زده است، می گوید: تمام ۶ طبقه طبق نظر سازمان آتش نشانی استاندارد های لازم را ندارد. در تک تک طبقات این پاساژ کارتن و انواع مواد آتش زا قرار دارد. بیش از ۱۰ مورد ایراد از سوی این سازمان ارائه شده است که به هیچ یک از سوی مالک اعتنایی نشده است. تنها کافی است یک گوشه از این ساختمان آتش بگیرد تا تمام آن نابود شود. حتی در صورت وقوع حادثه آسانسور مناسب برای خروج افراد نیست در حالی که در هر ثانیه ۲۰ هزار نفر در حال تردد در این مجموعه هستند. این موارد همه ضرر عام است که باعثمی شود نسبت به ضرر ۵۰ نفر از خریداران مغازه های طبقه هفتم در صورتی که مالک پول آنها را نپردازد چشم پوشی کرد.

قناعتی به طعنه می گوید: باید دید زور صاحبان علا الدین بیشتر است یا مدیریت شهری، اما آن طو ر که به نظر می رسد زور علا الدین بیشتر است.

ایجاد ترافیک در منطقه موضوعی است که اعضای شورایاری محه هرندی هم بر آن تاکید دارند. به گفته جلو داریان صاحبان این پاساژ خود ایمنی محدوده آن ا تامین کرده اند اما اهالی محل همیشه به خصوص در روزهای تعطیل دچار مشکل ترافیک و جای پارک حاشیه ای هستند.

اما اقبال شاکری عضو دیگری شورای شهر تهران چندان به تخریب این بنا خوش بین نیست. او می گوید باید از تخلف پیشگیری کرد. نه آن که بگذاریم تخلف انجام شود. برای مردم حقی ایجاد شود و بعد از آن مقابله کنیم. او ادامه می دهد: اجرای این حکم به این راحتی نیست و ممکن است سبب اعتراض هایی شود.

علاالدین خلاف ساخته شده است
بی نتیجه بودن پی گیریهای مدیریت شهری را مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر هم تایید می کند. او می گوید: پاساژ علاءالدین خلاف ساخته شده و تخلفات بی‌شماری دارد این موضوع کاملا روشن است و هیچ شبهه‌ای درباره آن وجود ندارد و در این سال‌ها هم به دفعات تخلفات این ساختمان مطرح و پیگیری شده اما نه‌تنها نتیجه‌ای نداشته که مشکلات دیگری هم ایجاد شده است. قانون هرچه هست همان‌طور که برای دیگران اجرا می‌شود برای این ساختمان هم باید اجرا شود چرا که پشت این تخلفات افرادی هستند که حقوق مردم را پایمال کرده‌اند.


معصومه آباد هم در رابطه با مشکلات علا الدین می گوید: وضع پاساژ علاءالدین بنا بر گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی بسیار نگران‌کننده است، به دفعات وضع این پاساژ را بررسی کرده‌ایم، آتش‌نشانی بارها وضع آن را پرخطر اعلام کرده. تاکنون سه بار تذکر داده‌ایم اما هیچ بازخوردی از تذکرات نداشتیم. این ساختمان هر لحظه آبستن حوادثاست و با توجه به این‌که کانون رفت و آمد مردم است هر حادثه‌ای می‌تواند تلفات جانی گسترده‌ای داشته باشد و به یک فاجعه تبدیل شود، درست مانند تولیدی خیابان جمهوری.


بازار موبایل علاءالدین یکی شلوغ ترین پاساژهای شهر تهران است . می گویند روزانه این مرکز خرید ۳۰ هزار مشتری دارد که اگر همچنان زور مدیریت شهری به آن نرسد مشخص نیست در یک اتش سوزی احتمالی چند مشتری که خبری از نا ایمن بودن این پاساژ ندارند جانشان به خطر بی افتد .