ترافیک سنگین، ارمغان " کوروش " برای اهالی بزرگراه ستاری
گروه اجتماعی

: یک مجتمع تجاری با ۱۲ سالن سینما. عامل همیشگی ترافیک در ابتدای بزرگراه ستاری است. ساکنان این منطقه که سال ها تجربه ترافیک سنگین در این منطقه را نداشته اند. چند ماهی است حتی در کوچه پس کوچه هایی این محله هم شاهد ترافیک های طولانی مدت هستند.

به گزارشافکارنیوز، برخی اهالی محل غروب های روز تعطیل که بر شمار مراجعه کنندگان این مجتمع تجاری افزوده می شود و ظرفیت پارکینگ هم تکمیل نوبتی بر سر کوچه هایشان کشیک می دهند تاخودروی غریبه ای ساعت ها آنها را در مقابل درهای پارکینگ شان منتظر نگذارد.

یکی از همسایگان مجتمع ‌‌ تجاری تازه‌تاسیس کوروش می گوید: از زمان تاسیس این مجتمع جریان عبور و مرور ساکنان محله قفل شده‌ است. طوری که به‌رغم تعبیه انبوه پارکینگ در این مجتمع، عدم تناسب بین «ظرفیت محدود مسیرهای منتهی به مجتمع» و «حجم نامحدود فضای خرید»، ترافیک این منطقه غیرقابل‌تحمل شده است.

به گزارشافکار نیوز، وضع موجود مجتمع تجاری کوروش در منطقه پنج نشان می دهد اگرچه ۵ تا ۷ طبقه از فضای زیرزمین–تراز منفی مجتمع - به تامین پارکینگ با گنجایشی حداقل معادل ۱۵۰۰ خودرو، اختصاص داده شده اما معابر تنگ اطراف این مجتمع‌ها و عدم تناسب بین «ظرفیت محدود مسیرهای هدایت خودروهای شهروندان به مجتمع» و «حجم نامحدود فضای تجاری مجتمع برای جذب گردشگر»، دسترسی مردم به پارکینگ‌های انبوه تعبیه شده در زیرزمین این مجتمع را عملا غیرممکن کرده است.

بیشتر مراجعه‌کنندگان به این مجتمع ترجیح می‌دهند به جای آنکه گرفتار ترافیک داخل کوچه‌ها شوند در حاشیه بزرگراه پارک کنند تا گرفتار هفت خوان ترافیکی اطراف این مجتمع نشوند. اما چرا با وجود عوارض بالایی که این نوع ساختمان‌ها به شهرداری می‌دهند پیش‌بینی‌های لازم برای رفاه مخاطبان این مجتمع چندمنظوره نشده است؟

برنامه ریزی برای سرانه های خدماتی مجتمع های تجاری
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفت و گو با افکار نیوز با اشاره به مشکل ترافیکی ایجاد شده در خیابان های اطراف مجتمع کوروش تاکید کرد: اگر از این جنبه به افزایش ساخت وسازهای تجاری در کلانشهر تهران نگاه کنیم که با توسعه شهرنشینی نیاز اصلی شهروندان محسوب می شود در حال حاضر عدم تامین خدمات تکمیلی در کنار ساخت واحدهای تجاری مشکلات عدیده ای را برای شهروندان ایجاد کرده است.

او ادامه داد: در تجربه کشورهای توسعه یافته دنیا برای ساخت واحدهای تجاری در ابتدا برای تامین سرانه های خدماتی از پارکینگ گرفته و راه های دسترسی گرفته تا شیوه جمع آوری زباله برنامه ریزی می شود. به گونه ای که حتی برخی از فضاهای خدماتی مجتمع های تجاری درون ساختمان تعبیه می شود و جمع آوری و دفع زباله آنها درون مجتمع انجام می شود. اما در سال های گذشته به ویژه با رشد تجاری در کشور موضوع تامین سرانه های خدماتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و آسیب ناشی از این مشکل دامن شهروندان ساکن منطقه را گرفته است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اگرچه در نگاه اول سود چند برابری ساخت وسازهای تجاری برای مالکان در افزایش تجاری سازی به چشم می آید اما این سود یک طرف دیگر هم دارد. صدور مجوزهای تجاری درآمد خوبی را نصیب مدیران شهری می کند و همین موضوع تمایل به صدور مجوزهای تجاری سازی و صدور پروانه تجاری را افزایش داده است. همین امر هم سبب شده تا در تدوین ضوابط و قواعد ساخت وساز های تجاری سهل انگاری شود.

او ادامه داد: پیش بینی پیوست های ضروری برای تامین سرانه های خدماتی پیش از صدور مجوز پیش شرط لازم برای کاهش عارضه وارده از ساخت وساز های تجاری به شهر است. عوارضی که بدون شک در برابر منافع و مطلوبیت حاصل از تجاری سازی برای سرمایه گذار هیچ است.

به گفته شاکری برای رفع این خلاء در بخش ساخت و سازهای تجاری شهر طراحی سیستم نظارتی در قالب «طرح جامعی برای کنترل شهرداری» بر روند صدور و عملکرد سرمایه گذار در جریان ساخت نیاز است. چرا که شورای شهر تهران به عنوان نهاد ناظر هیچ ساختار نظام‌مندی برای اطلاع از فعالیت‌های شهرداری، میزان پیشرفت پروژه‌های تجاری، میزان پایبندی شهرداری به مصوبه‌های شورا و چگونگی مصرف بودجه شهرداری ندارد. برای برقراری این سامانه باید بانک اطلاعاتی در معاونت‌های شهرداری ایجاد شود.

دسترسی های پارکینگ دچار مشکل است
مهدی نصیری عضو شورایاری منطقه پنج نیز در گفت وگو با افکارنیوز اظهار کرد: این مجتمع در مجاورت چهارراه ستاری قرار دارد که در حالت عادی نیز دارای پیک ترافیکی است از طرف دیگر دسترسی به پارکینگ این مجتمع با توجه به بافت قدیمی خیابان پیامبر و لاله، پارک های کنارگذر و ازدحام رفت و آمد دچار مشکل است.

او افزود: بحثدسترسی به پارکینگ خودرو مجتمع کوروش نیازمند انجام اقدامانی از سوی شهرداری است. البته شهرداری قول داده که با هماهنگی پلیس راهور در خصوص روان سازی ترافیک محدوده مجتمع کوروش، رفع سد معبر و جلوگیری از پارک خودروهای عمومی در محدوده اقداماتی انجام دهند اما به نظر می رسد این محدوده نیاز به انجام کارهای عمده تری دارد که شورایاری تاکنون در جریان آن قرار نگرفته است.

راه حل مقطعی پلیس
جانشین رئیس پلیس راهور تهران ضمن گلایه از ترافیک ناشی از این فروشگاه به دلیل تعداد اندک پارکینگهای آن، میگوید: شهرداری از ابتدا نباید مجوز این مجتمع را صادر میکرد زیرا مراجعه به فروشگاه زیاد و محل تردد و پارک خودرو بسیار اندک است. سرهنگ حسن عابدی میگوید: بهرغم مشکلات اهالی محل مجبور به انسداد مقطعی ورودی خیابان پیامبر به ستاری هستیم و راهکار دیگری به نظر نرسیده است.