تخلف برخی مدارس درباره روزهای پنج‌شنبه

به گزارشافکارنیوز،حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «زمانی در آموزش و پرورش از شتابزدگی صحبت می‌شد؛ نظرتان درباره شتابزدگی چیست؟»، اظهار داشت: دوستان این را فرمودند ولی کاش یکی از آنها می‌گفت کدام برنامه شتابزده است؟ بنده زمانی یک نامه فرستادم که شتابزده یعنی امروز موضوعی را بگویی و فردا نتوانی انجام دهی یا فردا شکست بخورد.

وی ادامه داد: کدام کار بنده شکست خورده است؟ آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها شتابزده بوده است؟ درباره موضوع تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه دارد که اختیار را به شورای عالی آموزش و پرورش داده است و شورای عالی آموزش و پرورش مصوب کرد.

* ۳ سال طول کشید تا تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس اجرا شود


حاجی‌بابایی اضافه کرد: ۳ سال طول کشید تا تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس اجرا شود و کسی هم به راحتی نمی‌تواند آن را برگرداند مگر با زور؛ قبل از اینکه تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس تصویب شود، یک کتاب چاپ کردیم و بعد همین آقایان که الان هستند زحمت کشیدند، و کار کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بعضی از مدارس کشور در این خصوص تخلف صورت می‌گیرد و دستگاه نظارتی باید به این رسیدگی کند، گفت: اگر مدارس فوق برنامه‌ را به اجبار روز پنج‌شنبه برگزار کنند یا دو ساعت از کلاس دروس فیزیک یا شیمی روز پنج‌شنبه برگزار شود، این تخلف قانونی است.

* موضوع تعطیلی نمازخانه‌ها واقعیت ندارد


وزیر سابق آموزش و پرورش به موضوع «۳۳۶» اشاره کرد و ادامه داد: مگر «۳۳۶» را بنده تصویبش کردم که کسی بخواهد به آن ایراد بگیرد، من اجرایش کردم؛ «۳۳۶» یکبار سال ۶۷ و یک بار ۸۹ مصوب شد و ما ۹۱ اجرا کردیم؛ دو سال در زمان بنده «۳۳۶» اجرا شد و آیا آن سالی که اجرا کردم در اول مهر، کلاس خالی داشتم؟

وی در واکنش به این جمله که عنوان می‌شود «نمازخانه‌ها و موتورخانه‌ها به کلاس درس تبدیل شد؟»، اظهار داشت: این حرف‌هایی که زده می‌شود، خیلی عامیانه است؛ ما ۱۰ هزار مدرسه قرآن درست کردیم که تعطیل شد، آنوقت چند نمازخانه تبدیل به کلاس درس شد؟ ۱۰ تا؟

حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با فارس اضافه کرد: مشکل امروز ما در مدارس، نمازخانه نیست، بلکه مشکل کمبود معلم است. آیا کسی را دیدید که به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها زنگ بزند و بگوید ما مشکل نمازخانه در مدارس داریم؟ پس موضوع تعطیلی نمازخانه‌ها واقعیت ندارد.

وی توضیح داد: وقتی ۲۵۰ هزار کلاس ابتدایی دارم که ۹۰ درصد آنها نوبت صبح هستند یعنی به همین میزان در بعدازظهر‌ها کلاس خالی دارم، چرا نمازخانه را کلاس کنم؟ نوبت بعدازظهر را کلاس می‌کنم البته ممکن است در برخی نقاط کشور هم ۲۰۰ کلاس، استاندارد نباشد که اگر در ۲۵۰ هزار کلاس، هزار تا هم استاندارد نباشد، خیلی قابل بیان نیست.

* معلمی را به زور از دبیرستان به ابتدایی نفرستادیم


وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: اما امروز مشکل، این نیست، مشکل ما کمبود معلم است؛ ایراد هم به ما می‌گرفتند و می‌گفتند از معلم از دبیرستان به ابتدایی فرستادند؛ سوال می‌کنم آیا امسال این کار نکردند؟

وی اضافه کرد: البته بنده انتقال معلم از دبیرستان به دبستان را ایراد نمی‌گیرم چرا که در طول ۳۵ سال گذشته معلم از ابتدایی به دبیرستان و از دبیرستان هم به ابتدایی منتقل می‌شد و روال هر سال است.

حاجی‌بابایی افزود: ما به معلمی که در یک منطقه در دبیرستان درس می‌داد، عنوان می‌کردیم اگر تمایل دارید، ۳ ماه دوره ببینید و در مرکز استان، معلم دبستان شوید و به زور معلمی را از دبیرستان به ابتدایی نفرستادیم.

* ۱۰ درصد ۴ تا ۳ را اجرا کردیم


وزیر سابق آموزش و پرورش در خصوص اینکه در سند تحول آموزش و پرورش حرفی از ۳ـ۳ـ۶ نیست بلکه از ۴ تا ۳ صحبت میشود، گفت: ما هم میگوییم ۴ تا ۳؛ ۳ـ۳ـ۶، مرحله اول است که اجرا کردیم؛ ما ۱۰ درصد ۴ تا ۳ را اجرا کردیم.