بیمارستان ویژه ابولا نداریم

به گزارشافکارنیوز،دکتر مسعود مردانی در سمپوزیوم ابولا که روز یکشنبه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، افزود: بسیاری اعتقاد دارند ایران با کشورهایی که ابولا در آنها دیده شده است ارتباطی ندارد، در حالی که هم‌ اکنون در استان‌هایی مانند قم، مشهد و اصفهان افرادی از کشورهایی مانند گینه، سیرالئون و لیبریا حضور دارند، پس امکان انتقال این بیماری به ایران وجود دارد.

وی، کشورهای گینه، سیرالئون و لیبریا را دارای بالاترین اپیدمی ابولا در جهان دانست و گفت: خوشبختانه عربستان سفر اتباع این ۳ کشور به کشورش برای انجام حج تمتع را ممنوع کرده و با این کار تا حدودی از انتقال بیماری به کشور خود و سایر کشورهای مسلمان از جمله ایران کاسته است.

این فوق تخصصی عفونی تاکید کرد: پرسنل و کادر پزشکی قطعاً باید برای مقابله با این بیماری آموزش ببینند و باید بدانند برای مبتلا نشدن به این بیماری چه اقداماتی کنند، چرا که کادر درمانی به شدت در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

مردانی گفت: سال‌ها پیش سفری به ژاپن داشتم، در آنجا ما را به بازدید یک بیمارستان بردند که برای مقابله با بیماری‌های دارای تب خونریزی‌دهنده ایجاد شده بود و این در حالی بود که ۷ سال پیش از بازدید ما حتی یک بیمار در آن بیمارستان بستری نشده بود و این نشان از آمادگی یک کشور برای مقابله با بیماری‌های خاص دارد.

وی گفت: در کشور ما تنها ۱۰۰ تخت مخصوص بیماری آنفلوانزا داریم که البته از نداشتن بهتر است و به طور کامل نمیتواند برای پیشگیری از انتقال بیماری ابولا تأثیرگذار باشد، بنابراین حتماً باید به فکر تجهیز آزمایشگاه مناسب و مرکز نگهداری مناسب با سطح ایمنی بالا برای مقابله با ویروس ابولا باشیم.