هدیه ای که پذیرفتن آن حرام است!

به گزارشافکارنیوز،یکی از اموری که زمینه ساز محبت و مودت بین قلب ها می شود و همچنین وسیله ای برای ابراز محبت به شمار می رود، هدیه دادن و مبادرت به آن است، از این رو، روایات و آموزه های دینی بر هدیه دادن توصیه و تاکید دارند.

پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره اهمیت و جایگاه هدیه دهی می فرمایند: «به یکدیگر هدیه دهید، تا نسبت به همدیگر با محبت شوید. به یکدیگر هدیه دهید؛ زیرا هدیه کینه ها را مى برد.»

همچنین آن حضرت(ص) فرموده اند: «هدیه دادن محبت مى آورد و برادرى را نگه مى دارد و کینه و دشمنى را مى برد. براى یکدیگر هدیه ببرید تا دوستدار هم شوید.»

امیرمومنان علی(ع) نیز فرموده اند: «اگر به برادر مسلمان خود هدیه اى دهم که به کارش آید، خوشتر است نزد من از اینکه همانند آن هدیه صدقه دهم.»

از رسول اکرم(ص) روایت است که فرمودند: «امّت من تا هنگامى که یکدیگر را دوست بدارند، به یکدیگر هدیه دهند و امانتدارى کنند، در خیر و خوبى خواهند بود.»

آن حضرت(ص) می فرمایند: «از احترام مرد به برادرش این است که پیشکش او را بپذیرد و از همان چیزى که نزد خود دارد به او پیشکشى دهد و براى پیشکش دادن چیزى به او، خود را به تکلّف و زحمت نیندازد.»

امام رضا(ع) از اجداد خویش از رسول خدا(ص) روایت کرده است که فرمودند: «خوب چیزى است هدیه؛ زیرا آن کلید حوائج است.»

البته بنابر روایات هر هدیه ای جایز نیست و حتی دادن و پذیرفتن برخی هدیه ها نه تنها صحیح نبوده بلکه گاه حرام نیز شمرده می شود.

پیامبر خدا(ص) در این باره می فرمایند: «هر کس براى برادر خود وساطتى بکند و او به خاطر آن وساطت برایش هدیه اى ببرد و او آن هدیه را بپذیرد، هر آینه به در بزرگى از درهاى ربا وارد شده است.»

و نیز امیرمومنان(ع) درباره آیه «بسیار مال حرام مى خورند» فرمودند: «مقصود کسى است که مشکل برادر خود را برطرف کند و آنگاه هدیه او را بپذیرد.»

منابع:

جامع الاخبار

عیون اخبارالرضا(ع)

میزان الحکمه