افزایش آلاینده‌های شهری باعثشیوع سرگیجه شده است

مهدي اكبري افزود: بي شك اكثريت افراد جامعه سرگيجه را براي يكبار هم كه شده در طول زندگي تجربه كرده اند، تجربهاي ناخوشايند كه در برخي مواقع مشكلاتي را هم به دنبال خواهد داشت.

وی عنوان کرد: سرگیجه علل متعدی دارد و می‌تواند به دلیل عوامل مختلف از جمله عوامل شغلی یا محیطی باشد که تحت تاثیر آلاینده‌های متفاوت بر شدت و ضعف آن افزوده یا کاسته شود، اما مهم آن است که سرگیجه اکثراً خوش خیم است و به خودی خود خطری ندارد، اما اگر در طولانی مدت درمان نشود شاهد عوارض آن خواهیم بود.

اکبری اظهار داشت: به عنوان مثال در برخی از افراد، چرخاندن سر، بالا رفتن از پله و رانندگی می‌تواند فرد را دچار سرگیجه‌های طولانی مدت کند، که این گروه باید به پزشک گوش، حلق وبینی یا متخصص مغز واعصاب مراجعه کنند تا از عوارض ناخواسته این سرگیجه، نظیر دوبینی، حالت تهوع و عدم تعادل مصون بمانند.

این متخصص شنوایی سنجی به اختلالی تحت عنوان سرگیجه‌های وضعیتی خوش خیم یا BPV اشاره کرد و افزود: این سرگیجه‌ها گذرا و کوتاه مدت بوده با تغییر وضعیت حادثمی‌شود، داروی خاصی نداشته و با توانبخشی تعادل بازمی‌گردد.

اکبری وجود آلاینده‌های فراصوتی همچون امواج موبایل ودیگر امواج الکترومغناطیسی را از دیگر علل مهم و شایع سرگیجه مردم در شهرهای بزرگ عنوان کرد.

وی در ادامه نکته قابل توجه در علل ایجاد سرگیجه و رجوع مردم به درمانگاه‌های گوش، حلق و بینی و مغز واعصاب در پایتخت را شیوع آلاینده های شهری دانست و افزود: با این دلیل در کلانشهرها شیوع سرگیجه، احساس گیجی و منگی و عدم تعادل بسیار شایع است.

اکبری صداهای ناهنجار را از دیگر علل اصلی سرگیجه عنوان کرد و گفت: از طرفی همزمانی صداهای بلند و آلاینده‌های هوا از جمله مونواکسید کربن به دلیل مسمومیت‌زایی بالا عامل اصلی تشدید سرگیجه در جوامع شهری محسوب می‌شود.

وی درباره گاز منوکسید کربن به عنوان اصلی‌ترین آلاینده در جوامع شهری که توسط وسایل نقلیه تولید می‌شود و ۲۵۰مرتبه سریعتر از اکسیژن با هموگلوبین خون ترکیب می‌شود اظهار داشت: با وجود این آلاینده در جوامع شهری پر ازدحام و پر ترافیک شاهد سردرد، سرگیجه، تنگی نفس و حالت تهوع گروهی از افراد هستیم.