به گزارش افکارنیوز، تنوع طلبی و نوگرایی از خصایص انسان است و همیشه او را به سمت نو شدن برای یک زندگی بهتر سوق می دهد. این نیاز از تغییرات اساسی دوران بلوغ و نوجوانی است که به شکل های مختلف در نوع رفتار، صحبت کردن و پوشش دیده می شود.

جامعه شناسان و روانشناسان دلایل متفاوتی برای پیروی از مد ذکر می کنند. یکی از دلایل گرایش جوانان به مد به خاطر مورد توجه قرار گرفتن و پاسخگویی به نیازهای روانی آن هاست. جوانان به دلیل داشتن روحیه ی تاثیر پذیر، آمادگی بیشتری برای پدیده های نو دارند. و این گرایش میان دختران بیشتر از پسران رایج است و دلیل آن محرکی است که در دختران زودتر پیدا می شود و آن تمایل به دیده شدن و مورد تائید قرار گرفتن است.

در واقع می توان گفت مدگرایی افراطی دختران نوجوان ریشه در طبیعت متفاوت آن ها دارد. آنچه خانواده ها را نگران سر و وضع دخترشان در کوچه و خیابان می کند، پیروی موقتی دختر از جریان گذرای مد نیست. اشتیاق هر از گاه به آنچه جریان مداوم مد عرضه می کند، شوق طبیعی و بی خطر است. آنچه هم خانواده ها و هم صاحب نظران جامعه شناسی را نگران می کند، فرو رفتن در این جریان است. «تابع» مد شدن و چشم به راه تازه های مد ماندن به اعتیادی بدل می شود که فرصت اندیشیدن را از انسان مد زده می گیرد.

دختر شما انواع مدهای روز را دوست دارد، چون می خواهد مانند همسالان خود باشد. اگر بعضی از دوستانش چیز بخصوصی داشته باشند، او هم دوست دارد آن را تهیه کند، زیرا نمی خواهد از دیگران عقب بیفتد. آگهی های روزنامه، مجلات و تبلیغات تلویزیونی اثر زیادی بر روی دختر نوجوان شما می گذارد.

زمانی که او خردسال است، اسباب بازی هایی را که در تلویزیون یا پشت ویترین مغازه ها می بینند، می خواهد و حالا که بزرگ شده، محصولاتی که در تلویزیون درباره ی آن ها تبلیغ می شودرا فوق العاده و دوست داشتنی تصور می کند.

بدیهی است که بزرگسالان هم از مدهای روز پیروی می کنند، اما آن ها درک می کنند که کدام مد به زودی کنار می رود و کدام مد بیشتر مورد قبول جامعه واقع می شود؛ درحالی که دختران نوجوان نمی توانند این دو را از هم تشخیص بدهند. آن ها چیز هایی را می خواهند که هم اکنون برایشان خوشایند است و در مورد ارزش یا ماندگاری آن فکر نمی کنند.

وقتی که والدین در مورد مد روز با دختر خود تبادل نظر می کنند، بین آن ها اختلاف نظر به وجود می آید و باعثدلخوری دو طرف می شود. والدین فکر می کنند این مدل لباس بیش از اندازه گران است و باعثهدر دادن پول می شود: «من این قدر پول برای این بدلیجات نمی دهم»، «این آهنگ صدایش وحشتناک و خیلی مزخرف است، چطور می توانی به آن گوش دهی؟»

اکثر والدین کوشش می کنند که در رابطه با فرزندشان عاقلانه برخورد کنند: «تو نباید هر چه که در تلویزیون می بینی، باور کنی»، «بهتر است در مورد خودت فکر کنی»، «تو نباید در مورد خواستن چیزی پا فشاری کنی، به خاطر این که بچه های دیگر آن را دارند.» در حالی که از نظر شما ممکن است چیزی به درد نخور و خرید آن احمقانه باشد، ممکن است برای دخترتان مد روز و با اهمیت باشد. مسلما وقتی شما به خواسته ی دخترتان جواب منفی می دهید، او حالت ذفاعی به خود می گیرد و می گوید: «شما مرا درک نمی کنید.» او نمی تواند راحت هر چیزی که دوست دارد بخرد و مضطرب و ناراحت می شود، چون به اجازه و پول شما نیاز دارد و به اجبار باید صحبت های طولانی شما را هم بشنود.

هنگامی که دخترتان برای خرید چیزی پا فشاری می کند، با دقت به حرف هایش گوش کنید و فورا خواسته ی او را رد نکنید و نگویید: «این فقط یک مد زود گذر است.» دختر شما اگر بفهمد که می تواند بدون احساس حقارت یا رد خواسته اش، درباره ی آن صحبت کند، حس بهتری برای حرف زدن با شما پیدا می کند.

بهتر است که اجازه ی داشتن یک مد روز بدون زیان و نسبتا ارزان را به او بدهید. دوران قبل از نوجوانی و آغاز آن را به خاطر آورید، شما هم می خواستید در آن ایام مانند بچه های دیگر باشید. اگر دخترتان خواست که مورد قبول شما واقع نمی شود و نمی خواهید برای آن پول بدهید، می توانید به او بگویید: «تو می توانی پول آن را از پول توجیبی خودت بپردازی.»

هنگامی که در مورد یک مد روز احساس خوبی ندارید و نظرتان منفی است، برایش توضیح دهید و وقتی محیط آرام و مناسب شد، با یکدیگر به توافق برسید: «تو می توانی آهنگ گوش کنی، اما باید در اتاقت بسته باشد یا از گوشی استفاده کنی.» اگر فکر می کنید چیزی که تازه مد شده خوب و جالب نیست، قاطعانه برخورد کنید.

در این سن، علاقه به مدهای روز تا حدود زیادی طبیعی است، ولی نباید به فرزندتان اجازه دهید بیش از حد لزوم با مد مشغول باشد.اگر فکر می کنید خیلی زیاد به لباس ها و وسایل مد روز اهمیت می دهد، سعی کنید او را وادار کنید تا علاقه اش را به چیز های دیگر معطوف کند.اگر متوجه شده اید که او را از مد پیروی می کند، چون می خواهد دوستانش به او بیشتر توجه کنند، با او همفکری کنید تا برای ایجاد رابطه با دوستانش راه های دیگری را امتحان کند و با او در این زمینه ،تبادل نظر و همکاری کنید.اگر سعی کنید در مورد چیز هایی که خودتان برایش ارزش قائل هستید با او صحبت کنید، دیگر برای خرید چیز های مد روز دچار وسوسه نمی شود.