برخورد احساسی با موتورهای برقی!
گروه اجتماعی

- این شهرسال ها است محل تردد میلیون ها موتور سواری است که بیشترین سهم را در آلودگی هوا و صدا دارند. چند وقتی است مدیریت شهری وعده داده است موتورهای برقی را جایگزین موتورهای بنزینی می کند.

پست و بادپا؛ خریداران موتور برقی
به گفته مدیر پروژه موتور برقی سازمان‌هایی که ناوگان موتوری‌شان را با موتورهای برقی تجهیز کرده اند در حال حاضر در حال انتخاب مدل موتورسیکلت‌ها هستند و واگذاری این موتورها هم در چند ماه آینده انجام می‌شود.

پست جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت بادپا دو سازمانی هستند که برای خرید موتورهای برقی اقدام کرده‌اند.

حسین افشین افشین در مورد قیمت موتورهای برقی وارداتی گفت: قیمت گذاری موتورهای برقی بسته به قدرت و توان آنهاست. در همه کشورهای دنیا هم همین‌طور است. در دنیا موتورهای برقی ۵۰۰ دلاری هم به فروش می رسد، اما توان آنها هم ۵۰۰ وات است. این موتورهای ۵۰۰ دلاری مناسب این است که مثلا فردی با آن از خانه تا مدرسه یا دانشگاه برود و قابلیت استفاده مستمر در شهر و به ویژه استفاده به عنوان ابزار کار را ندارد.

علاوه بر این موتور برقی ۵۰۰ واتی برای استفاده در تهران مناسب نیست و بر اساس بررسی‌های کارشناسی که انجام شده موتوری که کمتر از ۳ هزار وات توان داشته باشد برای استفاده در تهران کشش ندارد.

مدیر پروژه موتور برقی، تاکید کرد: واگذاری موتورهای برقی در تهران یک پروژه زیست محیطی و در راستای کاهش آلودگی هوای تهران و طبق مصوبه شورای شهر تهران انجام می شود و همه موتورسازان می توانند با دریافت تاییدیه‌های لازم از فرصتی که برای واگذاری این موتورها به صورت اقساط بلند‌مدت و از طریق بانک شهر فراهم شده، اقدام کنند.

یک چهارم آلودگی هوا و نیمی از آلودگی صوتی پایتخت، ناشی از تردد وسایل نقلیه سبک نظیر موتوسیکلت‌ها است.

کارشناسان حمل ونقل و ترافیک معتقدند: وضعیت تردد موتوسیکلت‌ها در تهران یک معضل اساسی برای تولید آلودگی به شمار می‌رود. زیرا موتوسیکلت‌های داخلی حتی با وجود نو بودن و داشتن یک موتور با حجم بسیار پایین‌تر از خودروی پراید، چهار برابر بیشتر از آن آلودگی تولید می‌کنند.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000388/nf00388386-3.jpg



موتورسیکلت ها تولید کننده بدترین و خطرناک ترین آلاینده ها
وحید حسینی مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران بابیان این که ذرات معلقی که موتوسیکلت‌ها تولید می‌کنند ذرات ریزی است که بدترین و خطرناک‌ترین اثرات را دارد گفت: در کشور ما بیش از ۱۰۰ موتوسیکلت‌ساز فعالیت دارند و بسیاری از آنها کار مونتاژ شرکت‌های چینی را انجام می‌دهند، در حالی که استاندارد، آلایندگی یورو۲ تا یورو۴ است این موتوسیکلت‌ها حتی استاندارد یورویک را نیز پاسخگو نیستند و موتوسیکلت‌های کاربراتوری بدون هیچ فیلتر و کاهنده‌ای در اگزوز خود، روزانه در سطح شهر تردد می‌کنند.



برخورد احساسی با موتورهای برقی
اما این پروژه منتقدانی نیز دارد، مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه صرفا واردات موتورسیکلت های برقی یک اقدام زیست محیطی محسوب نمی شود، گفت: لازم است که زیرساخت ها و استانداردهای لازم را در مورد واردات این موتورها رعایت کرد چرا که بسیاری از شرکت های چینی کیفیت لازم را ندارند.

دکتر محمد هادی حیدرزاده با بیان این که وارد کردن موتورسیکلت های برقی اقدام بسیار خوبی است که بر اساس مصوبه هیئت وزیران در حال انجام است گفت: متاسفانه در این مورد نیز مانند بسیاری از موارد دیگر احساسی برخورد می شود و یا جریانی موج شده و همه به دنبال آن افتاده اند در حالی که برخی زیرساخت ها مثل ایستگاه شارژ باتری و توپوگرافی شهر تهران در برخی مناطق جوابگوی این اقدام نیست. توپوگرافی شهر تهران غالبا شمالی - جنوبی و دارای شیب بوده که در این پروژه این مسئله دیده نشده و متاسفانه تمام دستگاههای دولتی و غیردولتی این پروژه را بدون در نظر گرفتن زیرساخت های مناسب آن آغاز کرده اند.

او ادامه داد: چنین اقدامات شتاب زده ای نه تنها موجب بهبود وضعیت محیط زیست نمی شود بلکه نوعی بی اعتمادی در میان مردم ایجاد می کند که ممکن است کل پروژه را زیر سئوال ببرد. در حال حاضر اقدامی که باید انجام شود این است که بررسی شود موتورسیکلت های برقی در چه مناطقی قابل استفاده بوده، دوم از آنجایی که در حال حاضر عمدتا دستگاهها با شرکت های چینی وارد مذاکره می شوند باید دقت شود که استانداردهای لازم را داشته باشند.

مدیر کل محیط زیست استان تهران یادآور شد: البته محیط زیست مسئول رسیدگی به استانداردهای این موتورسیکلت ها از نظر آلودگی هوا است اما از نظر کیفی موسسه استاندارد و وزارت صنایع بایستی نظارت کافی را داشته باشند و محیط زیست حساسیت های مورد نظر خود را به این دستگاهها اعلام کرده که باید آن را در نظر گیرند.

به اعتقاد وی، صرفا وارد کردن خودرو یا موتورسیکلت برقی اقدام زیست محیطی محسوب نمی شود و نباید ورود موتورسیکلت ها به گونه ای باشد که تنها ۲ ماه دوام داشته باشد و بعد مردم تصور کنند که اساسا این دستگاهها به درد نمی خورد و بی اعتماد شده و کلا این پروژه بسوزد.

حیدرزاده با اشاره به درخواست های مختلف مبنی بر واردات و تولید موتورسیکلت های برقی، گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ شرکت تقاضای واردات و تولید موتورسیکلت های برقی را دارند و قرار است تا ۱۰۰ هزار دستگاه وارد شود که فعلا ۱۰۰ دستگاه آن در شهر تهران وارد شده است.

http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000388/nf00388386-2.jpg


شارژ سریع تبلیغات کاذب است

یکی از موضوعاتی که منتقدان موتورهای برقی مطرح می کنند نحوه شارژ آنها است.

حسینی مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران درباره ایستگاه‌های شارژموتوربرقی که ابهام بسیاری از کسانی که نگرانند این موتورهای برقی در میانه راه از حرکت بایستند گفت: ایستگاه شارژ سریع ایستگاهی است که ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. ایستگاه شارژ کند ایستگاهی است که بین ۶ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. مناقصه‌ای برای تامین ۵۰ ایستگاه شارژ سریع در منطقه ۱۲ و ۵۰۰ ایستگاه شارژ غیر سریع در حال انجام است و همچنین مقدمات لازم برای تامین ۲۰۰۰ پارکینگ رایگان درحال انجام است.

اما یکی از وارد کننده های موتورهای برقی شارژسریع را بر خلاف واقعیت دانست و به افکار گفت: این نوع حرف ها جنبه تبلیغات کاذب را دارد. در اصل شارژ سریع به شدت عمر باطری ها را کاهش می دهند و باطری های این موتورها به شدت گران قیمت هستند و قیمتی معادل یک تا دو میلیون تومان دارد.


پاسخ حافظی به ابهامات

رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورا در پاسخ به تمامی ابهامات موتورهای برقی به افکار گفت: قضیه شارژ این موتورها مانند موبایل است؛ می توانیم موبایل را شب‌ها زمانی که در منزل هستیم به شارژ بزنیم وفردا هم در طول روز استفاده کنیم هم می‌توانیم سهل‌انگاری کنیم در منزل شارژ نکنیم و یک شارژر داخل خودرو بگیریم و با استفاده از باطری خودرو شارژ کنیم؛ قطعا می‌دانیم که اگر از باطری خودرو برای شارژ موبایل استفاده شود طول عمر باطری موبایل کمتر خواهد شد.

کسی که به این موضوع حساس باشد و اطلاعات لازم را داشته باشد و بخواهد حداکثر استفاده را از وسیله‌ای که در اختیار داردکند، براساس آن استانداردهایی که برایش تعریف کردند، رفتار می‌کند و مشکلی هم نخواهد داشت.

موتورسیکلتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، اگر شب براساس آن ۴تا۶ ساعتی که تعریف شده شارژ خانگی انجام شود، نیاز یک شهروند در طی روز را کامل برآورده می‌کند و نیاز به شارژ مجدد در طول روز ندارد. به طور استثنا شاید بعضی‌ها باشند که بیشتر از آن ظرفیت شارژ روزانه استفاده کنند، آنها استثنا است. ولی به طور معمول یک شهروند به طور عادی با ظرفیت شارژ موتورسیکلت برقی تامین خواهد شد و مشکلی نخواهد داشت.

ولی برای همان موارد استثنا هم بایستی ایستگاه‌های شارژ وجود داشته باشد که به صورت موردی بتواند این نیاز را در سطح شهر برآورده کند. اینها موضوعات نگران کننده نیست.

او در پاسخ به این پرسش که زمانی از سوی مدیریت شهری اعلام شد با گازسوز شدن اتوبوس‌ها مشکل آلودگی هوا را حل می شود. خیلی سریع این جا به جایی انجام شد و حالا به قول معاون شهردار تهران شد ۳ هزار بمب ساعتی روی دست شهرداری مانده است. آیا شتاب در این جا به جای باعثتکرار این تجربه نشود که ده هزار موتور سیکلت برقی روی دست مدیریت شهری بماند گفت: از نظر اقتصادی مطمئن باشید که هزینه نگهداری یا استفاده از یک موتورسیکلت برقی از یک موتورسیکلت بنزینی کمتر است. در زمان خرید قیمت موتورسیکلت برقی گران تر از بنزینی است و هر سه سال یک بار به طور معمول نیاز به تعویض باطری وجود دارد.
این هزینه‌های موتورسیکلت برقی است. هزینه‌های موتورسیکلت بنزینی در موقع خرید کمتر است ولی به طور مستمر در طول زمان نیاز به تامین سوخت و تعویض روغن دارد و این هزینه‌ها را وقتی که در طول زمان دنبال می‌کنیم می‌بینیم که ظرف سه سال هزینه نگهداری سه سال اول هزینه خرید و استفاده از یک موتور سیکلت برقی از موتورسیکلت بنزینی معادل می‌شود و بعد از سه سال هزینه‌های موتورسیکلت برقی رو به کاهش می‌رود و یک موتورسیکلت بنزینی رو به افزایش.

وی ادامه داد: برای اینکه اختلاف قیمت مشکلی ایجاد نکند بانک شهر ۸۰ درصد قیمت موتورسیکلت ها را وام تامین می کند.


http://www.afkarnews.ir/images/docs/files/000388/nf00388386-1.jpg

آسیای شرقی طرفدار موتور برقی / کاهش ضربه مغزی در تصادفات

او در پاسخ به این پرسش که در دنیا چقدر موتورسیکلت برقی استفاده می‌شود گفت: کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره… از این وسیله زیاد استفاده می کنند. اما درکشورهای اروپایی موتورهای دیزلی بیشتر است. در کشورهای آسیای شرقی موتورسیکلت بنزینی در سطح شهر دیده نمی شود.

وی با اشاره به دیگر ویژگی های موتور سیکلت برقی گفت: ۵۰درصد کسانی که دچار ضربههای مغزی میشوند راکبین موتورسیکلت هستند .با جایگزینی موتورسیکلت برقی به جای موتورسیکلت بنزینی، بخش عمدهای از این مشکلات هم کمتر خواهد شد، چون این موتورسیکلت سرعت و شتاب کمتری دارند و بخشی از ضربههای مغزی و آسیبهایی که از آن نظر هم به مردم وارد میشد خیلی کمتر خواهد شد.