آلودگی هوا باعثنقص ژنی و سرطان می‌شود

به گزارشافکارنیوز،ناصر پارسا در مورد تأثیر آلودگی هوا بر جهش ژنتیکی و ایجاد سرطان گفت: ژن ها در سلول تمام پروتئین‌هایی که بدن نیاز دارد را می سازد و این پروتئین ها لازمه تقسیم نرمال و ایده آل سلولی است.

وی ادامه داد: اگر ژنی ناقص شود پروتئین ناقص می سازد در نتیجه تقسیم سلولی به صورت نرمال انجام نمی شود و این امر یک پیش‌نیاز مرحله‌ای برای ایجاد سرطان است. بنابراین آلودگی هوا به عنوان یک عامل محیطی مخرب، باعثنقص در ژن می‌شود.

این متخصص ژنتیک در رابطه با اینکه آیا بررسی دقیقی از وجود ارتباط بین آلودگی هوا و سرطان انجام شده گفت: هنوز انجام نشده چون این تحقیق مستلزم مطالعات پژوهشی بزرگی است که شاید ۲تا ۳ سال انجام آن طول بکشد و شاید در آینده بتوانیم این تحقیق را انجام دهیم.

پارسا افزود: افراد و گروههای در معرض خطر مانند کودکان، افراد مسن و زنان باردار به دلیل اینکه مصونیت بدنشان پایین است بیشتر در معرض خطر آلودگی هوا هستند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان تصریح کرد: افراد بالای ۶۰ سال ایمنی بدنشان در حال کاهش است و کودکان زیر ۶ سال نیز مصونیت بدنشان کامل نشده به همین دلیل بیش از سایر گروهها در معرض خطر قرار دارند.

وی ادامه داد: به طور کلی ۸ درصد سرطانها عامل ژنتیکی دارد و ۹۲ درصد با منشاء محیطی است که پس از ورود عامل خارجی به بدن باعث تخریب ژنی میشود.