هزینه های درمانی از جیب مردم به زیر ۱۰ درصد رسید

به گزارشافکارنیوز،علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی و انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بیمه سلامت همگانی امشب با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری کم و کیف بیمه سلامت را بررسی کردند.

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با کلیات و اهداف پوشش بیمه همگانی گفت: سیاست های رفاهی منسجم مبتنی بر نظریه رفاهی یکی خصوصیات تدبیر و امید است.

وی ادامه داد: سیاست های رفاهی به معنای ایجاد عدالت اجتماعی و برقراری فرصت های برابر برای همه ی ایرانیان است و این سیاست ها باید منجر به توانمند کردن مردم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حوزه بیمه درمان و بیمه اجتماعی را دو مبحثمهم در حوزه رفاه اجتماعی دانست و اظهار داشت: مهم ترین ارکان سیاست های رفاهی بیمه های درمان و بیمه های اجتماعی است که خوشبختانه در این جهت در حال حرکت هستیم.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری همواره برخورد کرامت آمیز با بیماران بوده است که خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده است.

برای ایجاد پوشش جامع بیمه ای ۳ شرط پوشش جمعیتی، حمایتی و مالی لازم است

ربیعی تصریح کرد: امروز شاهد هستیم به برکت تدبر صورت گرفته دفترچه های بیمه ارزشمند شده اند و من معتقدم برای تحقق این هدف مسیر طولانی در پیش داریم.

در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری، نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوالی پیرامون راهکارهای سازمان متبوعش جهت تامین منبع مالی پایدار برای پوشش بیمه همگانی، گفت: برای ایجاد پوشش جامع بیمه ای ۳ شرط پوشش جمعیتی، پوشش حمایتی و پوشش مالی لازم است.

وی در رابطه با پوشش جمعیتی اظهار داشت: امروز در کشور ما شاهد اتفاق مهمی در رابطه با پوشش جمعیتی بیمه همگانی بودیم و یک پوشش جامع و کامل انجام شد.

نوربخش تصریح کرد: ممکن است عده اندکی هنوز تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار نگرفته باشند که در این زمینه می توانند با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی برای ثبت نام در پوشش بیمه همگانی اقدام کنند.

رئیس سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: از نظر پوشش حمایتی، سازمان های بیمه گر در یک سال اخیر اقدامات موثری انجام داده اند به گونه ای که هزینه های خانمان سوز را تحت پوشش قرار داده اند و پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم را به زیر ده درصد رسانده اند.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا بسته پایه بیمه خدمات درمانی را ماه به ماه کمتر کنیم و خدمات دهی به بیماران صعب العلاجی را هم در دستور کار قرار دهیم.

نور بخش در ادامه به شرط پوشش مالی اشاره کرد و بیان داشت: در بحثپوشش های مالی سازمان تامین اجتماعی در جهت تقویت طرح سلامت دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تجهیز منابع شده است و مجموعاً در سال جاری ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بحثدرمان تخصیص داده شده است.

در تهران یک میلیون و دویست هزار نفر در طرح بیمه همگانی سلامت ثبت نام کردند

در ادامه گفتگوی ویژه خبری؛ انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بیمه سلامت همگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا می توان با قطعیت از صاحب دفترچه بیمه شدن همه ی ایرانیان سخن گفت یا خیر، اظهار داشت: یکی از مطالبات معوق مانده مردم از زمانی که قانون بیمه همگانی سلامت در سال ۷۳ مصوب شد و در بند الف ماده ۳۸ هم به آن تاکید شده بود برخورداری آحاد جامعه از پوشش بیمه همگانی سلامت بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم این مهم تحقق یافت.

بندپی از شناسایی ۸ هزار سکونتگاه غیر رسمی در کشور خبر داد و گفت: در شهر تهران یک میلیون و دویست هزار نفر در طرح بیمه همگانی سلامت ثبت نام کردند و دفترچه بیمه دریافت کردند.

وی ادامه داد: این افراد عمدتاً از قشر آسیب پذیر جامعه بودند و عمدتاً کار رسمی و تغذیه مناسب نداشتند.

رئیس سازمان بیمه سلامت همگانی اظهارداشت: با راه اندازی سامانه امید از اول اردیبهشت ۹۳، شرایطی فراهم شد که اطلاعات بیمه شدگان کمیته امداد در این سامانه نصب شود و به صورت اتوماتیک وار از ثبت نام افرادی که دارای دفترچه بیمه بودند در طرح بیمه سلامت همگانی جلوگیری به عمل آمد.

بندپی با اشاره به فاقد دفترچه بودن ۳۰ تا ۳۵ درصد افرادی که در حاشیه شهرها بودند، تصریح کرد: بررسی های استانی ما نشان می دهد که از ۳ میلیون جمعیت استان آذربایجان غربی ۵۶۰ هزار نفر فاقد دفترچه بیمه بودند و این آمار در استان ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار نفری لرستان ۲۶۰ هزار نفر بود.

وی اظهار داشت: بررسی های ما نشان می دهد که میزان مراجعه این افراد پس از دریافت دفترچه بیمه ۲ و نیم برابر بیشتر از افرادی است که از قبل صاحب دفترچه بیمه بودند و این امر نشان دهنده آن است که فاقدین دفترچه های بیمه سابقاً به دلیل مسائل مالی از مراجعه به مراکز درمانی اجتناب می کردند.

بندپی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تعهدات بیمه سلامت همگانی برای خدمات درمانی گفت: دفترچه بیمه سلامت همگانی در ارائه خدمات درمانی هیچ تفاوتی با دفترچه کارکنان دولت و یا دفترچه تامین اجتماعی ندارد، منتهی برای تقویت پزشک خانواده و نظام ارجاع و تقویت سقف بندی خدمات پرداخت صندوق روستائیان و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در خدمات بستری حدود ۳ درصد است که این مقدار برای بیمه شدگان طرح سلامت همگانی مانند کارکنان دولت ۶ درصد است.

در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری، ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی پیرامون ساز و کارهای در نظر گرفته شده برای موفقیت طرح بیمه سلامت همگانی گفت: ما در حال تصویب طرحی در هیات وزیران هستیم که دفترچه درمان را برای همه نوزادان متولد شده اجباری کنیم.
وی ادامه داد: امروز در حاشیه جشنی که داشتیم برخی سفرای کشورهای خارجی مدعو به مراسم مایل بودند تا کارشناسانشان با سفر به ایران در جریان کم و کیف طرح بیمه سلامت همگانی قرار بگیرند.

ربیعی با اشاره به اصرار رئیس جمهور در خصوص مبنای کارشناسی طرح ها و اقدامات دولت اظهار داشت: ما به اصلاح ساختارهای بیمه پرداخته ایم و به سمت الکترونیکی کردن دفترچه های بیمه و صدور کارت هویت برای بیمه شدگان حرکت کرده ایم.

حدودا در ماه یک میلیون نفر عضو بیمه سلامت شده اند / اصل ماندگاری طرح بیمه سلامت اصل هماهنگی بوده است

ربیعی تصریح کرد: با انتخاب فاخری که در سازمان بیمه ای داریم توانستیم ۸ میلیون نفر را تحت پوشش بیمه سلامت دربیاوریم که متوسط درماه یک میلیون نفر بیمه شده اند از همین رو برای رسیدن به این اتفاق بزرگ با وزارت بهداشت هماهنگی خوبی داشتیم.

وی با بیان این که اصل ماندگاری این کار اصل هماهنگی بوده است گفت: با تشکیل شورای هماهنگی که بین وزارت تعاون، سازمان های بیمه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور صورت گرفت طی ماه های گذشته ۱۰ جلسه برگزار شد که از همین رو با همکاری وزارت درمان و بهداشت بسته ها و منابع طرح بیمه سلامت را تعریف و بررسی کردیم تا منابع مان پایدار باشد و از هزینه های زاید نیز جلوگیری شود؛ به همین ترتیب برنامه ما این است که هر روز خدمات بیشتر و بهتری ارائه گردد و از سال بعد نیز روند کاری ما بر اصول پیش بینی استوار خواهد بود.

نوربخش در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی به کجا رسیده است، اظهار داشت: در سال ۸۳ کل بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی نزدیک به ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است اما در پایان دولت دهم این بدهی ها بالغ بر ۵۶ هزار میلیارد تومان شده است که دلیل آن بیمه های حمایتی بوده که دولت تعیین کرده و هیچ اعتباری برای آن ها در نظر نگرفته بنابراین بدهی های زیادی از دولت گذشته به این دولت تحمیل شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم در بودجه های سنواتی مقداری بودجه در نظر گرفته شود تا بتوانیم بدهی های خود را نیز پرداخت کنیم و در یک سال اخیر به واسطه اعتبارات خود بدهی های خود به حد خوبی پرداخت کردیم.

رئیس سازمان تامین اجتماعی افزود: نکته مهم طرح بیمه سلامت ایرانیان اتحاد و وحدت بین سازمان های بیمه و وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشکی و وزارت کار، تعاون وامور اجتماعی است که کلید موفقیت این طرح به شمار می آید.

تشریح بسته های بیمه سلامت

نوربخش در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا عده ای به بیمه شدن تمایل ندارد بیان داشت: تا کنون در این باره فرهنگ سازی خوبی صورت نگرفته است از همین رو بنای کاری ما با توجه به توافقاتی که بین وزارت آموزش و پرروش صورت گرفته است فرهنگ سازی از سطوح پایین و القای آن به سطوح بالاتر است و از بعد دیگر نیز باید بدانیم بیمه یعنی حمایت در برابر ریسک از همین رو باید متوجه آن باشیم که ریسک در تمامی مسائل وجود دارد.

بندپی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به چه مولفه های برای معتبر کردن بیمه سلامت نیاز است، اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تعیین اعتبارات بسته سلامت کارآمد توانستیم روی این بسته با برگزاری ۱۰ جلسه تامل بیشتری داشته باشیم و در هر جلسه بسته های خدماتی بهتری ارائه کردیم.

وی ادامه داد: در این روند، بسته های ما متشکل از امور پیش بینی، آموزش و بهداشتی بود برای مثال ما ۱۷ روند دندانپزشکی را تحت پوشش بیمه های پایه قرار دادیم که این برای نخستین بار سازمان های بیمه گر پایه به سمت بیمه خدمات دندانپزشکی رفتند و تمامی خدمات افراد زیر ۱۴ سال تحت پوشش، شامل خدمات سازمان های بیمه گر پایه قرار گرفت و حتی برای آموزش دادن پزشکان هم تا ۷۵ درصد ویزیت پزشکان را نیز پرداخت می کند.

رئیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان افزود: خدمت دندانپزشکی، درمان معتادان، داروهای ناباروری و ۵۰۰ قلم داروهای صعب العلاج بین ۷۰ تا ۹۰ درصد با تصویب شورای تشخیص مصلحت نظام در تعهدات بیمه گر پایه قرار گرفت که تمامی این ها نشان از آن دارد که بسته های جامع ما روز به روز روند بهتری را برای ارائه خدمات مطرح می کند و هر خدمتی که توسط اقتصاددانان سلامت و کارشناسان بهداشت و درمان تایید شود در هیات دولت مطرح می کنیم تا بعد از تصویب آن در بسته های خدماتی خود به بیمه شدگان، بگنجانیم.

بندپی اضافه کرد: در شهرستان ها ۸۰ درصد و در تهران ۷۵ درصد از هزینه های بستری شدن توسط سازمان های بیمه گر پایه پرداخت می شود که این نشان از این دارد که ما هم به لحاظ حفاظت و صیانت درپرداخت هزینه های سلامت و ارتقا بخشیدن به کیفیت خدمت، در ارتقا بسته تعهدات خدمت با رویکرد سلامت محورانه پیشرفت چشمگیری داشته ایم.

خرید خدمات سلامت و مدیریت منابع مالی به عهده سازمان بیمه گر است

رئیس سازمان بیمه سلامت همگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مهم ترین مشکل این طرح بیمه سلامت در چیست گفت: بر اساس سیاست های ابلاغیه مقام معظم رهبری سیاست گذاری و برنامه ریزی در حیطه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است و خرید خدمات سلامت و مدیریت منابع مالی به عهده سازمان بیمه گر است، اینجاست که وجود راهنمایی بالینی، توسعه کمی و کیفی بسته های خدمتی و تامین منابع مالی پایدار در سازمان های بیمه سلامت می تواند کمک شایانی کند.

وی تصریح کرد: ما باید بتوانیم خرید خدمات سلامت را به بهترین نوع و با کیفیت و استاندارد پروتکل درمانی انجام دهیم زیرا سازمان بیمه سلامت نقش وکیل بیمه شدگان را انجام می دهد از همین رو ما آمادگی آن را داریم که هزینه های تبیین برنامه های مهم برای پیشبرد اهداف سلامتی کشور را مطرح کنیم.

بزرگ ترین مشکل طرح بیمه سلامت تامین به موقع منابع مالی برای اجرای این طرح است

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه اقداماتی برای یکپارچی صندوق های بیمه ای وجود دارد اظهار داشت: با تفاهم خوبی که با دکتر هاشمی وزیر بهداشت داشته ایم توانستیم کار را در محیط صمیمی اداره کنیم و در سایه مدیریت رئیس جمهور این کار را ادامه می دهیم که این طرح کاری ارزنده ای است از همین رو کارآمدی سازمان های بیمه هر روز بهتر از دیروز می شود زیرا مسیر ما مسیری رو به جلو و با پیشرفت است اما تنها مشکل ما آن است که باید منابع مالی ما به موقع تامین شود.

بندپی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون پنجاهمین جلسه شورای عالی بیمه گفت: در پنجاهمین جلسه شورای عالی بیمه به سه بند اشاره شده است که یکی از موارد آن یکسان سازی اطلاعات همه بیمه شدگان در یک سامانه است.

اطلاعات بیمه شدگان کشور باید در سامانه اطلاعاتی تجمیع شود

رئیس سازمان بیمه سلامت همگانی با اشاره به این که این سامانه راه اندازی شده است تا همه اطلاعات بیمه شدگان کشور در آن جا تجمیع شود خاطر نشان کرد: بسته تعهدات بیمه را باید تعریف کنیم تا همه صندوق ها آن را مبنا قرار دهند.

وی با اشاره به این که بسته تعهدات بیمه پایه را باید مبنا قرار داد گفت: در این صورت افراد بیشتری می توانند تحت پوشش قرار بگیرند.

ضرورت رسیدگی یکسان به اسناد پزشکی


بندپی با اشاره به رسیدگی یکسان به اسناد پزشکی ادامه داد: باید رسیدگی به اسناد را یکنواخت کنیم.

رئیس سازمان بیمه سلامت همگانی با اشاره به این که باید کیفیت دفترچه ها، قیمت خرید دفترچه ها و تعهدات و رسیدگی به اسناد یکی شود افزود: وحدت رویه در همه بسته های تعهدات بیمه پایه باید مورد توجه قرار بگیرد.

تعریف بسته پایه باید تا پایان سال ۹۳ انجام شود


وی با اشاره به تیم های کارشناسی در آی تی، کارشناس خدمات و رسیدگی به اسناد پزشکی افزود: کار تعریف بسته پایه، رسیدگی یکسان، قیمت خرید خدمات تا پایان سال ۹۳ باید انجام شود.

ضرورت یکسان سازی سازمان های بیمه گر در کشور


ربیعی در ادامه برنامه با اشاره به این که باید برای همه بیمه ها به طور یکسان برنامه ریزی کنیم گفت: همه سازمان های بیمه ای کشور باید یکسان شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که منابع را به طور فیزیکی تجمیع نکرده ایم ادامه داد: در عمل تقسیم منابع را انجام داده ایم.

وی با بیان این که در گام های نخست برای این که بتوانیم به طور عملی گام برداریم از این روش استفاده مناسب کرده ایم اظهار داشت: دو کمیته فعال را تشکیل داده ایم که یکی کمیته آی تی و دیگری کمیته الکترونیکی کردن بیمه ها است به طوری که در این زمینه به پیشرفت خوبی دست یافته ایم.

ربیعی با اشاره به همسان سازی رفتارهای بیمه گر گفت: ان شا الله به زودی بخشنامه های آن را انجام خواهیم داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در راستای سیاست های کاری مان باید سازمان های تامین اجتماعی و سازمان روستاییان و عشایر را به جلو پیش ببریم تا بتوانیم بسته بیمه اجتماعی را تدوین کنیم.

همه ایرانیان باید بتوانند برای آینده خود قدرت خرید بیمه داشته باشند


وی با اشاره به این که در حال تدوین بسته سبد اجتماعی هستیم تا همه ایرانیان بتوانند برای آینده خود خرید داشته باشند خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم ایمنی از آینده افراد است به طوری که امنیت روانی برای بهتر زندگی کردن در آینده مطرح شده است.

ربیعی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی تعداد زیادی از افراد را تحت پوشش خود قرار داده است ادامه داد: تعدادی از مردم قدرت خرید بیمه اجتماعی را ندارند به طوری که در نظام چند لایه تامین اجتماعی بسته ای را تعریف خواهیم کرد تا با حمایت دولت مردم بتوانند بیمه مناسبی را خریداری کنند تا تضمین زندگی بهتری برای آن ها ایجاد شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که برخی مایل اند پول بیشتری دهند تا زمان بازنشستگی دریافتی شان افزایش یابد اظهار داشت: کاری های مطالعاتی این مسئله به جلو پیش رفته است بنابراین امیدواریم بتوانیم به سرانجام برسیم.

وی با تاکید بر این که از این به بعد پول هدفمندی را به طور هدفمند هزینه خواهیم کرد افزود: شناسایی افراد توسط وزارت رفاه دنبال می شود به طوری که به شناسایی لایه های مختلف افراد پرداخته ایم تا بر اساس وضعیت آن ها خدمات مورد نیاز ارائه داده شود.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون فقر غذایی ادامه داد: پایین ترین لایه افراد کسانی هستند که در فقر غذایی به سر می برند به طوری که افرادی در جامعه هستند که با کمبود پروتئین، کالری و کلسیم به ادامه حیات می پردازند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که در مرحله اول ۸ میلیون نفر را شناسایی کرده ایم گفت: در گام دوم به شناسایی ده میلیون نفر خواهیم پرداخت.

وی با بیان این که ۴ حمایت غذایی را دولت انجام داده است به دنبال افزایش حمایت های غذایی هستیم افزود: کودکان و مادران دچار سوء تغذیه شناسایی کرده ایم.

کودکان و مادران دچار سوء تغذیه را شناسایی کرده ایم


ربیعی ادامه داد: هزار روز اول زندگی انسان بسیار مهم است به طوری که در این زمان ساختارهای فیزیکی ترمیم می شود

ضرورت وحدت رویه سازمان های بیمه گر


نوربخش در ادامه برنامه با اشاره به گام های بعدی در نظر گرفته از سوی دولت پیرامون بیمه گفت: مجلس در قانون پنجم به وحدت بقیه سازمان های بیمه گر به عنوان نهاد های تامین کننده منابع برای نظام سلامت کشور تاکید کرده است.

رئیس سازمان تامین اجتماعی با اشاره به تشکیل کمیته ای در این راستا برای ایجاد هماهنگی های لازم میان سازمان های بیمه گر خاطر نشان کرد: در سایه این موضوع را حس ماموریت ها، سازمان های تامین اجتماعی باید به وظایف خود عمل کنند.

سازمان تامین اجتماعی ۹ میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار داده است


وی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی حدود ۹ میلیون نفر از بیمه شدگان کارگر را تحت پوشش خود قرار داده است اظهار داشت: ۴ میلیون نفر جز بیمه مشاغل آزاد هستند.

نوربخش با بیان این که بیمه سلامت شامل کارکنان دولت و روستاییان می شود افزود: باید با در نظر گرفتن محاسبات بیمه ای بتوانیم خدمات خودمان را با وحدت رویه انجام دهیم ادامه داد: نباید ناهماهنگی در ارائه خدمات وجود داشته باشد.

نظام جامع چند لایه رفاه اجتماعی در برنامه مغفول مانده بود


رئیس سازمان تامین اجتماعی با بیان این که نظام چند لایه اجتماعی در برنامه مغفول مانده بود افزود: با تدابیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ان شا الله شاهد نظام جامع چند لایه رفاه اجتماعی خواهیم بود که این مسئله با هماهنگی و همکاری همه سازمان های بیمه گر میسر می شود.