شورای شهر دچار روزمرگی شده است

به گزارشافکارنیوز،احمد حکیمی‌پور در یکصد و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطقی خارج از دستور اظهار داشت: ۱۶ ماه از فعالیت شورای دوره چهارم گذشته و بنده به دو دلیل برای نطق وقت گرفتم؛ یکی از دلایل آن این است که با توجه به گذشت این مدت از فعالیت شورا می‌طلبد از عملکرد خودمان یک ارزیابی داشته باشیم و ببینیم در این فرصت توانسته‌ایم به اهداف خود در شورای شهر و مدیریت شهری دست یابیم یا خیر.

وی با بیان اینکه به عقیده بنده ارزیابی بعد از ۱۶ ماه دیر هم است، ادامه داد: دلیل دیگر بنده برای بیان نطق پیش از دستور این است که شاهد نوعی رفتار سلیقه‌ای در شهر هستیم که مانع انجام وظیفه قانونی اعضا می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بنده در دوره اول شورای شهر نیز حضور داشتم و خاطرات تلخ و شیرینی از آن به یاد دارم از این رو انتظارم این بود وقتی دوره چهارم را آغاز می‌کنیم موفق‌تر کار این نهاد را ادامه دهیم. در حالی که تعداد اعضای شورا دو برابر شده انتظار این است عملکرد نیز دو برابر شود و با توجه به دو برابر شدن تعداد کمیسیون‌ها انتظار این است که کارها با کیفیت بیشتری انجام شود.

حکیمی پور تصریح کرد: بحثی که می‌کنم به معنای این نیست که در این مدت کاری نکرده‌ایم، همه وقت گذاشته‌ایم و کار کرده‌ایم اما بنده پیش از شروع شورای دوره چهارم پیشنهادهایی داشتم که به آنها ترتیب اثر داده نشد. من آرزو داشتم برای شورا از بیرون برنامه‌ریزی نشود و خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم و حرمت و شان شورای شهر را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه ۴ سال فرصت خدمتگذاری که نصیب ما شده امانتی است که مردم به موجب قانون به عهده ما گذاشته‌اند و باید شکرانه آن را به جا بیاوریم، گفت: یکی از درخواست‌های بنده این بود که ماهی یک بار جلسه داخلی داشته باشیم اما متاسفانه این امر عملی نشد و نظارت‌هایمان نیز به صورت موردی شده است د رحالی که نظارت شورا باید نظامند باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با بیان اینکه به عقیده بنده در برخی موضوعات از جمله نظارت، عقبگرد داشته‌ایم، تصریح کرد: در قانون وظایف شوراها در بندهای مختلف به نظارت شورا بر عملکرد شهرداری اشاره شده است اما ما در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌ایم. دلیل اینکه قانونگذار برگزاری دو جلسه در طول هفته را برای شورا تعیین کرده به این منظور است تا بیشتر وقت ما صرف نظارت شود.

وی گفت: پیشنهاد من این است که ببینیم طرح‌ها و لوایحی که تصویب کردیم به کجا رسیده است؛ در سال ۷۹ شورا مصوبه‌ای داشت که شهردار را ملزم به ارائه ساماندهی املاک شهرداری می‌کرد اما از آن سال تاکنون این مصوبه به نتیجه نرسیده است. همچنین مصوبات دیگری مانند طرح جامع درآمدهای پایدار شهرداری نیز سرانجام نامشخصی داشته است.

حکیمی‌پور افزود: خواهش من این است که شورای شهر جلسات علنی را کم کند چرا که این جلسات به گونه‌ای شده که تنها یک بازخورد بیرونی دارد و ابتکار عمل از دست شورای شهر خارج شده است.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: بنده چند ماه پیش فرم درخواست تغییر کمیسیون را به ریاست شورا ارائه کردم و چمران نیز به بنده قول حمایت داد اما ۴ ماه از تحویل این درخواست گذشته و درباره آن اقدامی نشده است. وظیفه رئیس شورای شهر ممیزی نیست و چمران باید این پیشنهاد را مطرح می‌کرد. بنابراین به عقیده بنده در حقم اجحاف شده است.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان اظهارات حکیمیپور گفت: اواسط کار دیگر نمیتوان کمیسیون را تغییر داد و تقسیمبندیهای صورت گرفته براساس رایگیری شورا بوده ضمن اینکه پیشنهادات همه اعضا مورد بررسی قرار گرفته است.