دولتهای مختلف فقط وعده های متفاوت می دهند
گروه اجتماعی

- چند وقتی است بیلبوردهای تبلیغاتی با شعر آسمان آبی، زمین پاک در جای جای خیابان ها و بزرگراه های پایتخت خودنمایی می کند.

در روزگاری نه چندان دور تهران هم آسمان آبی داشت و هم زمین پاک؛ اما چند سالی است که دیگر نه زمین پاک مانده و نه آسمان آبی بر فراز این شهر دیده می شود.

به گزارشافکارنیوز، هر سال فرارسیدن پاییز و زمستان دغدغه دیگری بر دغدغه های روزانه پایتخت نشینان می افزاید که همان افزایش میزان آلاینده ها، ذرات معلق، تنگی نفس ها و… است.
در چند سال گذشته معمولا تهران روزهای سختی را در نیمه دوم سال گذرانده و بسان بیماری رو به احتضار بوده که با عملیات امداد و نجات مقطعی و گاه از سر لطف طبیعت مانند بارش ها و وزش بادها توانسته به زندگی ادامه دهد.

یکی از مهمترین دلایلی که در چند سال گذشته بحثو حرف و حدیثهای فراوانی نسبت به آن از سوی مسوولان، منتقدان و کارشناسان مطرح شده، نقش مهم صنایع آلاینده در افزایش آلودگی شهر بوده و هست.

دولتهای مختلف؛ وعده های متفاوت
موضوعی که قدمت آن به سال ۱۳۴۶ و تصویب مصوبه ای از سوی هیات دولت وقت برمی گردد که به ‌موجب آن ساخت و توسعه صنایع در شعاع ۱۲۰کیلومتری از شهر تهران ممنوع می‌شود.
حدود ۵ دهه است که از تصویب چنین مصوبه ای می گذرد اما در این سال ها شاهد بوده ایم که هیچ گاه به طور کامل اجرایی نشده و صنایع همچنان در بطن تهران در حال کار هستند.
این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد که دولت های مختلف هنگام روی کار آمدن وعده های مکرری مبنی بر لزوم کاهش آلودگی هوا، انتقال صنایع آلاینده می دهند اما دریغ از همت ۱۰۰درصد برای اخراج این صنایع و انتقال آنها به شعاع ۱۲۰کیلومتری پایتخت.

صنایع آلاینده تهران در جهت باد!
نگاهی به تهران و وضعیت قرارگیری صنایع نشان می دهد که بیشتر صنایع آلاینده در غرب تهران که در اصل معبر اصلی وزش باد از غرب به شرق است، واقع شده اند بنابراین حضور آنها علاوه بر تاثیر بر محیط اطراف می تواند بر شرق و شمال شرقی تهران نیز تاثیرگذار باشد.

دکتراسماعیل کهرم، کارشناس محیط ‌زیست درباره سابقه و چگونگی خروج مشاغل آلاینده از تهران اظهار داشت: متاسفانه برخی از صنایع آلاینده به صورت صوری از تهران خارج شده اند که می توان به انتقال دارو فروشی ها و مواد شیمیایی از مرکز شهر و خیابان ناصر خسرو اشاره کرد اما در واقع این صنایع به خانه ها و کوچه و پس کوچه های پشت این خیابان منتقل شده اند.

وی افزود: ۱۷سال پیش و در نخستین دوره تصدی خانم ابتکار در سازمان حفاظت از محیط زیست، مصوبه ای از سوی این سازمان ارائه شد که بر اساس آن تشکیل و ایجاد صنایع در شعاع ۱۲۰کیلیومتری تهران ممنوع اعلام شد اما باید گفت در طول این سال ها متاسفانه در اخراج صنایع آلاینده از پایتخت توفیقی نداشته ایم و این کار در ابعاد بسیار محدود صورت گرفته و بیشتر صوری و ظاهری بوده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه در دولت نهم شاهد شکستن این قانون با احداثیک کارخانه توربین‌سازی در اطراف کرج بودیم این در حالی بود که در دولت قبلی میزان آلودگی هوا بسیار زیاد بود اما قانون از سوی دولتمردان زیرپا گذاشته شد؛ حال تصور کنید که پس از این کار، اکنون در چه وضعیتی قرار داریم.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت از محیط به منظور کاهش آلودگی هوا به دنبال تصویب مجدد این قانون و اعمال دوباره آن است و این مصوبه باید به تصویب شورای عالی محیط زیست برسد و اگر این اتفاق بیافتد می توانیم امیدوار باشیم که شاید دوباره آسمان را آبی ببینیم و زمینی پاک در پایتخت داشته باشیم.

کهرم اظهار داشت: ۳۰درصد از کل صنایع کشور در اطراف تهران قرار دارد و متمرکز شده که این مساله غیر قابل تحمل است و نتیجه ای جز افزایش میزان آلودگی هوای این شهر ندارد.
وی خاطر نشان کرد: اگر دولت و مسوولان به دنبال هوای پاک هستند باید در ۴-۵ سال آینده، واحدها و صنایع آلاینده موجود در اطراف استان تهران را به مکان‌های دیگری منتقل کنند.
وی گفت: با وجود ساخت شهرک های صنعتی مانند صنایع چرم، فلزات، آهن و.. تنها شاهد خروج و انتقال واقعی حدود ۱۰درصد از این نوع صنایع به خارج از پایتخت هستیم که دردی را دوا نمی کند.
وی تاکید کرد: حل مشکل آلودگی هوا با طرح‌هایی مانند زوج و فرد کردن خودروها و محدودیت تردد حل‌شدنی نیست.
وی گفت: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار موتورسیکلت در استان تهران تردد دارند که هشت برابر یک خودروی سواری بر میزان آلاینده ها می افزایند.

وی افزود: بیش از ۴۰ درصد خودروهایی که در پایتخت تردد می کنند، فاقد معاینه فنی هستند.
این فعال محیط زیست بیان کرد: اگر دولت و مسوولان شهری خواستار کاهش آلودگی هوا هستند باید با مدیریتی همه‌جانبه میزان آلاینده‌های هوا را کاهش داده و برای حل این معضل
سرمایه گذاری لازم را در استفاده از شیوه های نوین حفاظت از محیط زیست انجام دهند.
وی تاکید کرد: اگر به دنبال آسمان آبی و هوای پاک هستیم باید از حمل و نقل عمومی و توسعه شبکه مترو حمایت کنیم.

وی توضیح داد: در دولت قبل بی لطفی های فراوانی نسبت به مدیریت شهری و شهرداری تهران در زمینه اختصاص و پرداخت بودجه به منظور افزایش و توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو شد اما با این وجود شاهد بودیم که سالانه حداقل ۲۳کیلومتر بر توان این شبکه افزوده شد که در بین سایر کشورها رکورد خوبی محسوب می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه های کاهش آلودگی هوا، افزایش فضای سبز است که متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل افزایش قیمت زمین در تهران شاهد هستیم که شهرداری فقط توانسته در حاشیه بزرگراه ها و یا در ارتفاع ۱۸۰۰متر و در اطراف تهران این فضا را گسترش دهد.
کهرم اظهار داشت: ریزگردها که معمولا در تمام فصول سال میهمان تهران هستند و همچنین ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در پاییز و زمستان سبب شده تا نفس تهرانی ها روز به روز تنگ تر شود.

وی افزود: خوشبختانه از ابتدای سال و با استفاده و جایگزینی بنزین یورو ۴ تولید داخل و وارداتی به جای بنزین یورو ۲ شاهد افزایش تعداد روزهای پاک و سالم بوده ایم به طوری که در آذر امسال ۴روز سالم داشتیم که به نسبت مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است.

کهرم در پایان خاطر نشان کرد: هرچند دولت باید با عزمی جدی استفاده از بنزین با کیفیت ، خروج صنایع آلاینده را دنبال کند و در کنار آن امکان جنگل کاری در اطراف تهران را فراهم سازد زیرا هر هکتار جنگل می تواند ۷ تن از ذرات معلق را جذب و مهار کند بنابراین به جرات می گویم اگر اطراف تهران جنگل داشتیم و باقی موارد را رعایت می کردیم امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم.