۴ هزار تاکسی فرسوده در انتظار تعویض

به گزارشافکارنیوز،مهدی ابراهیمی معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به عدم رفع موانع واگذاری تاکسی به تاکسیرانان متقاضی طرح تعویض اظهارکرد: متأسفانه بنابر اظهارات شرکت ایران خودرو به عنوان تنها شرکت طرف قرارداد جهت ارائه تاکسی به تاکسیرانان این امر تا زمان تسویه حساب ستاد حمل و نقل سوخت کشور محقق نخواهد شد.

وی توقف صورت پذیرفته در واگذاری تاکسی‌ها را به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های ستاد حمل و نقل و سوخت کشور به شرکت ایران خودرو عنوان کرد و افزود: چرا که مطابق قرارداد صورت پذیرفته پس از تسویه هر هشت هزار خودرو واگذاری‌های فاز بعدی صورت می‌پذیرد.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه مکاتباتی نیز در این زمینه با اعضای شورای شهر و سایر مسئولان مربوطه صورت پذیرفته است، تصریح کرد: متاسفانه این شرایط در حالی در کشور رخ می‌دهد که آلودگی هوا امروز به مسئله اصلی تمامی شهرها و بویژه تهران تبدیل شده و مطابق آمارهای وزارت بهداشت هر ساله تعداد زیادی از شهروندان جان خود را تنها به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه بخش وسیعی از خودروهای در نوبت تعویض، مربوط به تاکسی‌های پیکان بیست سال گذشته است، اظهار داشت: این درحالی است که آلودگی هریک از این تاکسی‌های فرسوده ده برابر سایر خودروهاست و وظیفه تمامی نهادها و سازمان‌ها این است که هر کس بنابر مسئولیت ذاتی خود به تعهدات قانونی تعریف شده در این زمینه عمل کند.

وی با اشاره به ثبت نام هفت هزار تاکسی فرسوده در این طرح گفت: این در حالی است که تاکنون تنها سه هزار تاکسیران موفق به تعویض خودروی خود شده‌اند و مطابق قرارداد نیز تا پایان سال باید چهار هزار خودرو به متقاضیان ارائه شود.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران ثبت نام تاکسیرانان جهت تعویض خودروی خود را فرصتی برای مقابله با آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: قطعاً تحویل این تاکسی‌ها در زمان فعلی که با پدیده وارونگی هوا روبرو هستیم از تأثیر موثری در کاهش آلاینده‌ها برخوردار خواهد بود.

ابراهیمی با بیان اینکه بخش بسیاری از بدهی‌های ستاد حمل و نقل و سوخت کشور به ایران خودرو با صدور گواهینامه‌ها جهت واردات قطعات خودرو مرتفع خواهد شد، افزود: اعمال برخی معافیت‌ها برای این شرکت نیز راه حل دیگر در جهت رفع این مشکل است.

وی با بیان اینکه تاکسیرانی در صورت عدم تداوم این طرح توسط ایران خودرو با شرکت‌های خودرو سازی دیگر جهت نوسازی ناوگان مذاکره خواهد کرد، اظهار داشت: چرا که توقف فرآیند واگذاری تاکسی به تاکسیرانان به معنای عدم فعالیت و سرویس‌دهی آنان به شهروندان و ایجاد مشکلات دیگر در این زمینه است.

معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این سوال که پاسخ ستاد حمل و نقل سوخت در رابطه با این موضوع چه بوده است؟ با بیان اینکه متأسفانه مکاتبات سازمان تاکسیرانی با ستاد حمل و نقل سوخت بدون پاسخ بوده است، افزود: در واقع باید گفت اگر پاسخ منفی میگرفتیم خیالمان راحتتر بود و این عدم پاسخدهی خود جای تعجب است.