هوای پاک در گرو تولید خودرو و بنزین استاندارد

گروه اجتماعی– در هفته هوای پاک قرار داریم، هفته ای که در شهروندان ساکن در کلانشهرها انتظار دارند در طول آن هوایی تمیز و سالم را حداقل برای چند روز تنفس کنند اما گویا قرار نیست این آرزو به طور کامل محقق شود و یادآور خاطرات سال های نه چندان دور باشد.

به گزارشافکارنیوز، آلودگی هوا و نوسان دائمی شاخص های آلاینده در شهرهای بزرگ و کلان شهرها به جز جدانشدنی زندگی ساکنان تبدیل شده و حل این معضل چاره ای جز همکاری متقابل مدیریت شهری، دولت و در آخر مردم ندارد.

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آلودگی هوا در شهرهای مختلف کشور به افکارنیوز گفت: باید به مساله آلودگی هوا و حل آن از چند منظر فنی و کارشناسی و تامین اعتبار نگاه کرد.

سلیمان عباسی اظهار داشت: با نگاهی فنی و کارشناسی در درجه نخست باید منشاء آلودگی در شهرها را مشخص کرد که معمولا به عواملی چون خودروهای بی کیفیت، استقرار کارخانجات در نزدیکی شهرها، موتورسیکلت، سوخت ناقص، موتور سیکلت ها و حتی سوخت مورد استفاده در وسایل گرمایشی منازل و … می رسیم.

وی تاکید کرد: در کنار این موارد شاهد ورود ریزگردها از کشورهای همسایه و همچنین در اثر قطع درختان، سدسازی های بی رویه که سبب خشکی برخی زمین ها در اراضی اطراف آن در استان های مختلف شده؛ هستیم به گونه ای که با کمترین میزان وزش باد، ریزگردهای فراوان به داخل محدوده های مسکونی وارد می شوند.

وی افزود: اگر در سال های اخیر نگاه فنی و کارشناسی به مساله آلودگی هوا جدی گرفته شده بود اکنون چاره اندیشی برای رفع این معضل بسیار آسان تر بود.
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد خودروها جزو اصلی ترین منابع آلاینده شهرها هستند بنابراین دولت باید شرکت های داخلی را موظف به تولید خودروهای استاندارد کند؛ در کنار این مورد باید تمهیدات جدی برای انجام صحیح معاینه فنی خودروها نیز انجام شود زیرا متاسفانه در مواردی مشاهده شد که برخی افراد و ارگان ها بدون در نظر گرفت شرایط مناسب و فقط برای کسب درآمد بیشتر اقدام به صدور تایید معاینه فنی کرده و خودروهای آلاینده بدون رفع عیب دوباره در سطح شهرها تردد می کنند.

وی ادامه داد: دولت حتما باید در تولید و واردات بنزین، استاندارد یورو ۴ را رعایت کند زیرا با این کار می توان میزان آلودگی هوا را تا حد زیادی کاهش داد.

عباسی گفت: موتورسیکلت ها نیز یکی از منابع اصلی آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها محسوب می شوند به همین دلیل دولت باید تسهیلاتی را برای جایگزینی این نوع وسیله با موتورهای برقی فراهم کند.
وی خاطر نشان کرد: انتقال صنایع و کارخانجات آلاینده از جمله مواردی است که قانون هم برای آن تصویب شده اما متاسفانه باز هم شاهد استقرار کارخانه ها در نزدیکی حریم و حتی داخل شهرها هستیم به گونه ای که مسوولان اقدامات مناسب برای کاهش آلاینده ها و تصفیه آنها انجام نمی دهند و اراده جدی نیز در این زمینه مشاهده نمی شود.

این نماینده مجلس توضیح داد: در بسیاری از استان های کشور هر سال شاهد ورود ریزگردها هستیم که راه تنفس را بر شهروندان می بندد دولت برای رفع این مساله باید اقدام به کاشت درختان و بیابان زدایی کرده و با کشورهای همسایه نیز همکاری های متقابل داشته باشد.

وی تاکید کرد: در کنار تمام این موارد دولت باید بودجه مورد نظر طرح و پروژه های کاهش آلودگی هوا را نیز تامین کند و مسوولان و به ویژه مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست درباره عملکرد خود در این زمینه به ارائه گزارش های شفاف بپردازند.
وی اظهار داشت: متاسفانه در چند سال اخیر به کرات شاهد بوده ایم که هرجا طرح و پروژه ای خراب شده و به نتیجه نرسیده مسوولان نداشتن بودجه، منابع مالی و نبود حمایت را به عنوان نخستین بهانه مطرح کرده اند در حالی که ما انتظار داریم بر اساس بودجه ای که در اختیار آنها قرار داده می شود بتوانیم نتایج کار را مشاهده کنیم.

وی تصریح کرد: به نظر بنده در سال ۹۳ بودجه خوبی در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفته و این سازمان باید گزارش عملکرد اقدامات انجام شده در زمینه کاهش آلودگی هوا را منتشر کند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: قرار نیست با در اختیار داشتن ۱۰۰درصد بودجه نسبت به رفع معضلات اقدام شود بلکه می توان با منابع جزیی نیز کار را شروع کرد و به تریج و با جذب منابع آن را سامان بخشید.

وی تاکید کرد: اگر دولت به دنبال حل معضل آلودگی هواست، سازمان ها متبوع با منابع محدود نیز می توانند اقداماتی انجام دهند.
وی افزود: به نسبت سال گذشته در تهران شاهد کاهش جزیی آلودگی هوا بوده ایم اما این اقدامات کافی نیست و سازمان های مختلف در این زمینه کوتاهی کرده اند و دولت باید پاسخ دهد چرا آنچنان که مد نظر بوده نتوانسته به توفیق دست یابد.

عباسی اظهار داشت: اگر خواهان هوایی پاک و عاری از آلودگی هستیم باید همه با هم همکاری کرده و با تولید خودروی سالم، تولید بنزین یورو ۴، انتقال صنایع و کارخانجات به خارج از شهرها، توسعه حمل و نقل و عمومی و … آسمان آبی را دوباره به شهرها بازگردانیم.

وی درباره استفاده نمادین اعضای هیات دولت و مسوولان شهری از وسایل حمل و نقل عمومی در روز هوای پاک گفت: این اقدامات کافی نیست زیرا تنها یک روز در سال اتفاق می افتد و در باقی روزها شهروندان در استفاده از این گونه وسایل با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

این نماینده مجلس بیان کرد: مسائل باید ریشه ای حل شده و امکانات عمومی باید بر اساس نیاز و مطابق با استانداردها در اختیار شهروندان قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: اگر خودروها وبنزین تولیدی مطابق استانداردها باشند حتم بدانید حضور خودروهای تک سرنشین نیز نمی تواند به یکی از عوامل آلودگی هوا تبدیل شود.