پزشکان عمومی مطالبات توهم‌زا نکنند

به گزارشافکارنیوز،سیدحسن هاشمی در دومین همایش علمی جامعه انجمن پزشکان عمومی ایران اظهار داشت: حرف‌های بسیاری درباره طب عمومی دارم که امیدوارم در یک فرصت مناسب دیگری آنها را عنوان کنم.

وی در ادامه با یادآوری ایام بهمن که مصادف با پیروزی انقلاب است گفت: این ایام همزمان با مطالبه‌خواهی ملت است که باید در مسیر شهدای انقلاب گام برداریم.

هاشمی تصریح کرد: جامعه پزشکی در روزهای سخت در کنار مردم بوده است و گاهی نیز پیشتاز حرکتهای جنبی ملت ایران نیز به حساب آمده است که این مسئله در دوران پیش از انقلاب، بعد از انقلاب و در دوران دفاع مقدس و همچنین دوران سازندگی بالندگی مصداق داشته که برای سلامت جامعه تلاش کرده است و شهدای زیادی در جامعه پزشکی شاهد هستیم و در نهایت برای پیشرفت کشور تلاش زیادی کرده‌اند که همه مردم نیز قدرشناس آنها هستند.

هاشمی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه هم‌صنفان خودمان و همچنین بخش‌های دیگر نیز عامل می‌شوند و دستگاه‌هایی نیز که از پول بیت‌المال هزینه می‌کنند تبلیغاتی می‌کنند علیه جامعه پزشکی که مسلما موثر نخواهد بود ولی به یک شرط؛ به هر حال پایه‌های جمهوری اسلامی بر اساس اخلاق پایه‌گذاری شده است ولی ما در برخی مواقع شاهد بداخلاقی‌هایی هستیم. بنده به عنوان وزیر بلکه به عنوان یک ایرانی عنوان می‌کنیم که هجمه علیه پزشکان خیانت به سلامت مردم است.

وی ادامه داد: کسانی که از رهبر انقلاب تبعیت می‌کنند نباید در تریبون‌های عمومی در یک جاده عمومی یک طرفه صحبت کنند زیرا به هیچ عنوان این مباحثبه نفع مردم نخواهد بود که اگر بود وضعیت سلامت یک دهه اخیر کشور بهتر از گذشته می‌شد بنابراین براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیروی انسانی حرف نخست را می‌زند.

هاشمی تصریح کرد: البته مردم عامی این باور را دارند بنابر این فریاد زدن در تریبون‌های عمومی و یکجانبه قضاوت کردن به هیچ عنوان در مسیر صیانت از سلامت مردم نخواهد بود. ما هم می‌دانیم که مشکلات زیادی داریم بنابر این جامعه پزشکی نیز باید از درون خود را نقد کند و نمی‌توانیم زیر سقف‌های رنگارنگ جمع شویم و ژست فرهیختگی بگیریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما هم بخشی از مردم هستیم و موفقیت‌ها، ناکامی‌ها، حسن‌ها و اشکالاتی داریم گفت: بنابراین پزشکان و پرستاران باید ملاحظات لازم را رعایت کنند.

هاشمی با تشریح احساس خود در زمینه پزشکان عمومی گفت: خیلی‌ها علاقه‌مند هستند که جامعه پزشکی را در مقابل هم قرار دهند دست‌هایی در کار است و از گذشته‌ها نیز بود. در برخی رسانه‌ها جامعه پزشکی را نسبت به یکدیگر تحریک می‌کنند و به طبل یاس و ناامیدی می‌کوبند در حالی که امام(ره) می‌فرمودند ناامیدی از جنود ابلیس است. برخی‌ها هم که تابلو مقدس دارند سعی می‌کنند گروه‌های اجتماعی را در مقابل هم قرار دهند ولی این اقدامات در مسیر اهداف جمهوری اسلامی در طول ۳۶ سال گذشته در شان خون شهدا نیست و شماها نیز در این دام نیفتید.

وزیر بهداشت تصریح کرد: دولت در بودجه سلامت اقدامات خوبی انجام داده و فعالیتش در حوزه سلامت بی‌نظیر بوده است بنده وقتی به مناطق محروم سفر می‌کنم بارزترین خدمات دولت را در این مکانها که جاده‌ای وجود ندارد و نرخ بیکاری نیز کاهش نیافته همان کاهش هزینه‌های دارویی دسترسی به خدمات پزشکی می‌بینم ولی عده‌ای که شاید کم اطلاع باشند دولت را مورد خطاب قرار می‌دهند به هر حال در حالی که دولت در روزهای سختی کار را تحویل گرفت به طوری که وزارت بهداشت اصلا وزیر نداشت و یا وزیر آن ۷ تا ۸ ماه فرصت مدیریت پیدا نکرد و ۵۵۰۰ میلیارد نیز بدهی داشت و معوقه بیمه‌ها نیز یکسال از زمان آن گذشته بود.

هاشمی ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که هر کس بخواهد در ایران دیده شود تا کنون ۸ میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته‌اند. دسترسی به خدمات پزشکی در استانها افزایش پیدا کرده است پرداخت از جیب مردم در بیمارستانها نیز کاهش یافته است، در همه مراکز استانی که بنده بازدید داشتم دچار کمبود پزشک نبودیم البته به معنای آن نیست همه نیازها برطرف شده است ولی حداقل به جای حضور ۳ پزشک یک پزشک در این مراکز حضور دارد و در سالهای آینده نیز توزیع پزشک بهتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه به زودی فرصتی پیش خواهد آمد تا گزارش کاملی از دستاوردهای طرح تحول سلامت ارائه دهد، تا مشخص شود تا ارتقاء خدمات در مناطق محروم پس از سروسامان دادن به بازار دارو را شاهد بوده‌ایم افزود: بعد از این موارد به سراغ طبیبان عمومی رفتیم البته انتظارم داشتیم بیش از ۱۵۰۰ پزشک عمومی جذب کنیم در حالی که نیاز بود ۵ تا ۷ هزار طبیب عمومی به محیط پزشکی برگردانیم که نشد که شاید بخشی از آن به دلیل بی‌اعتمادی به برنامه‌های دولت‌ها و تصمیم خلق‌الساعه مدیران در گذشته بوده است و البته یک بخش دیگر نیز مربوط به سیستم ناقص آماری‌مان است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: انشاءالله در این دولت شبکه بهداشت را که ۳۰ سال است که در روستاها متوقف شده است را کامل کنیم و بتوانیم به شهرهای ۵۰ تا ۵۰۰ هزار جمعیت گسترش دهیم و بعد در کلانشهرها آن را ارتقا دهیم تا بتوانیم به ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین این خدمات براساس نظام ارجاع ارائه شود. البته هنوز قدم اول را برنداشتیم و حتی در استانهای فارس و مازندران نیز بعد از دو سال این کار صورت نپذیرفته است.

هاشمی تصریح کرد: در گروه‌های ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفری در حاشیه شهرها و همچنین در شهرهای با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفری و علاوه بر استانهای فارس و مازندران این تقسیم‌بندی ها صورت می‌پذیرد و هر ۱۲۵۰۰ نفر در یک پایگاه خدمات دریافت کنند و هر ۴ تا ۵ پایگاه نیز یک مرکز سلامت تشکیل شود تا خدمات دندانپزشکی و مشاوره را به آن اضافه کنیم ولی این اقدامات به اعتبار و پزشک نیاز دارد. همانطور که قبلا هم گفتم استقرار کامل نظام ارجاع به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد ولی مهم آن است که ریل‌گذاری آن صحیح صورت پذیرد.

وی ادامه داد: آموزش طب عمومی نیز باید متحول شود، پزشک عمومی امروز ناقص است مثلا در قالب طرحی دانشجویان پزشکی ۵ سال آموزش ببینند و بعد به دو گروه تقسیم شوند که یک گروه آموزش‌های پزشکی خانواده را فرا گیرند.

وزیر بهداشت در ادامه عنوان کرد: با بیانیه، شعار، سخنرانی و گفت‌وگومحوری در برخی رسانه‌ها کارها حل نخواهد شد. همه شاهد آن هستیم که دولت در این دوره توجه به سلامت دارد. ما نیز باید بتوانیم جراحی‌های کم عارضه‌ای کنیم تا سلامت مردم تضمین شود.

هاشمی با تشکر از انجمن پزشکان عمومی بیان داشت: از شماها می‌خواهم با عقلانیت کار را پیش ببرید و دنبال مطالبات توهمی نباشید و مسیرتان را اینگونه دنبال نکنید؛ با در مسیر اپوزیسیون قرار گرفتن می‌توان خوب صحبت کرد اما نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: نه وزارت بهداشت، نه وزارت رفاه و نه مجموعه‌های دولت هرگز خودشان را مبرا از اشتباه نمی‌دانند ما هم محتاج کمک‌های فکری هستیم چشم‌هایمان باز و دلهایمان علاقه‌مند به مساعدت است.

هاشمی با اشاره به جامعه پزشکان عمومی گفت: اگر می‌خواهید سرتیم سلامت کشور باشید اشکالات طب عمومی را برطرف کنید. ما امروز در طرح اعتیاد دچار مشکل هستیم طب‌کار تعریف مشخصی ندارد در بخش خصوصی نیز طبیبان عمومی وارد عرصه‌هایی می‌شوند که نباید وارد شوند. بنابر این باید این موارد بازنگری شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بنده به هیچ عنوان معتقد بر آن نیستم که هویت طب عمومی از بین رفته است و آن آمار ۹۴ درصدی حذف جامعه پزشکی که توسط دکتر کامیابی رئیس انجمن پزشکان عمومی ارائه شده است را معتبر نمیدانم. البته اگر در گذشته جامعه پزشکان عمومی دیده نشد بنده یکی از اعضای کابینه عنوان میکنم که گوشهایمان باز است اما شما باید صبوری کنید.