شهرداری ردیف «عوارض حذف پارکینگ» را اصلاح کند
گروه اجتماعی

– بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران چند روزی است در شورای شهر در حال بررسی و طی مراحل تصویب است.

به گزارشافکارنیوز، در جریان بررسی بودجه سال ۹۴ مشخص شد که شهرداری تهران ردیفی را تحت عنوان «عوارض حذف پارکینگ» معادل ۱۷۰ میلیارد تومان به عنوان یکی از منابع درآمدی در نظر گرفته این درحالی است که مطابق با ضوابط طرح تفصیلی جدید شهرداری اجازه صدور مجوز ساخت بدون تامین پارکینگ را ندارد.

این مساله از آنجا اهمیت دوچندان می یابد که با نگاهی نه چندان دقیق به وضعیت خیابان ها و معابر پایتخت می توان به خوبی دریافت که این کلانشهر از مشکل مهم نبود و کمبود پارکینگ رنج می برد حال چگونه است که اینک شهرداری برای جبران درآمدهای خود به دنبال عوارض حذف پارکینگ در ساخت و سازهای شهری برآمده است.

این سوال پیش می آید که اگر این مساله در بودجه در نظر گرفته و مورد تایید اعضای شورای شهر قرار گیرد، تکلیف حجم عظیم خودروهای سرگردان به دنبال جای پارک در شهر چه خواهد شد.

عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شهرداری درباره این ردیف بودجه که از سوی شهرداری مطرح شده به افکارنیوز گفت: ۶ مورد در قانون وجود داشته که بر اساس آن موارد اگر در ساخت یک بنا امکان ساخت و تامین پارکینگ وجود نداشت، باید عوارض حذف پارکینگ اخذ و در مقابل در محدوده حداکثر ۲۵۰متری بنا نسبت به تامین پارکینگ نیز اقدام می شد.

اقبال شاکری افزود: این مبلغی که در بودجه ذکر شده در اصل مبلغی است که شهرداری برای تامین پارکینگ باید پرداخت کند که سال گذشته در بودجه صفر ریال در نظر گرفته شده بود.
وی تصریح کرد: اکنون این قانون حذف شده بنابراین هیچ گونه توجیهی برای طرح عوارض حذف پارکینگ و مبلغ ۱۷۰میلیارد تومان در بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران باقی نمی ماند و شهرداری باید هرچه سریعتر این بند را اصلاح کرده و دوباره به شورای شهر بازگرداند.

وی تاکید کرد: مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان بر اساس تعهدات سال های قبل شهرداری مطرح شده و باید هرچه سریعتر اصلاح شود.
این عضو شورای شهر خاطر نشان کرد: ما نیز با این مساله موافق هستیم که شهر از کمبود و نبود پارکینگ رنج می برد بنابراین اصلا توجیه عقلانی ندارد که شهرداری بخواهد با عوارض حذف پارکینگ به این مشکل دامن زده و آن را زیادتر کند.

حال باید دید آیا شهرداری تا پایان بهمن که قرار است تصویب بودجه به اتمام برسد نسبت به اصلاح این ردیف اقدام خواهد کرد یا خیر؟