اگر اتوبوسهای خصوصی خدمات ندهند، تجدید نظر می کنیم

گروه اجتماعی- عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر گفت: اگر بخش خصوصی به تعهدات خود در قبال مصوبات شورا عمل کند، حاضر به واگذاری تمام شرکت اتوبوسرانی به این بخش هستیم.

به گزارشافکار نیوز، محسن سرخو با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس مصوبات شورای شهر سالانه ۵۰۰دستگاه اتوبوس جدید باید به این ناوگان اضافه شود و همچنین ۵۰۰دستگاه از اتوبوس های موجود نیز باید به صورت کامل بازسازی شوند که متاسفانه شاهد کاستی هایی در این زمینه هستیم.
وی افزود: اکنون ۶۰درصد از ناوگان اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شده اما متاسفانه این بخش سرویس و خدمات مناسبی به شهروندان ارائه نمی دهد.

وی تصریح کرد: هدف از واگذاری اتوبوسرانی به بخش خصوصی این بود که رانندگان در قالب تعاونی در این سازمان مشغول به کار شده و علاوه بر دریافت مزایای قانونی به ارائه خدمات مناسب به مردم بپردازند اما در بعضی خطوط و مسیرها شاهد کاسب کاری افرادی هستیم که فقط به دنبال کسب سود بیشتر بوده و هیچ تجربه ای در این زمینه ندارند.

عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران ادامه داد: اگر نارضایتی مردم نسبت به وضعیت نظافت، سرویس، خدمات ارائه شده، زمان بندی، تاخیرات و … در این ناوگان ادامه یابد به حتم شورای شهر نسبت به واگذاری اتوبوسرانی به بخش خصوصی تجدید نظر خواهد کرد.

وی تاکید کرد: با واگذاری ناوگان به بخش خصوصی قرار بوده تا مشکلات رانندگان حل شده و در مقابل خدمات مناسب به مردم ارائه دهند و در زمینه آسایش و رفاه شهروندان حرکت کنند اما اکنون شاهد هستیم بخشی از این ناوگان در اختیار افرادی قرار گرفته که هیچ تجربه ای در این زمینه نداشته و تنها به دنبال سود و درآمد بیشتر هستند.

سرخو گفت: اگر خصوصی سازی به شکل منطقی و مطابق آنچه مد نظر شورای شهر است، اتفاق بیافتد یک اتوبوس در اختیار چند راننده باتجربه برای شیفت های مختلف قرار خواهد گرفت که این افراد دانش و اطلاعات کافی در زمینه حمل و نقل عمومی و همچنین نحوه نگهداری از اتوبوس ها را دارند و در مقابل به ارائه خدمات مناسب به شهروندان می پردازند.

وی اظهار داشت: اگر خدمات رسانی در این ناوگان به خوبی صورت گیرد و شهروندان رضایت داشته باشند حتم بدانید با واگذاری تمام شرکت اتوبوسرانی به بخش خصوصی اصلا مخالفتی نداریم اما متاسفانه اکنون منافع شخصی بر منافع عمومی در برخی خطوط و مسیرها ارجح شده و خدمات رسانی مطلوب در این سازمان را زیر سووال برده است.

سرخو درباره نرخ کرایه اتوبوس ها در پایتخت بیان کرد: اعدادی که بنده در زمینه لایحه نرخ کرایه جابجایی مسافر با اتوبوس که توسط شهرداری ارائه شده، استخراج کرده‌ام به این صورت است که در بخش عمومی با استفاده از کارت بلیت ۱۳۷%، با پرداخت نقدی ۱۱۲%، استفاده از کارت بلیت در خصوصی ۲۵% و پرداخت نقدی در خصوصی ۴۰% است.

وی به عنوان یکی از مخالفان افزایش کرایه های حمل و نقل عمومی خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم هزینه های شهر تهران نباید از اتوبوس سواران و یا تاکسی سواران اخذ شود زیرا پورشه سواران و دارندگان خودروهای چند صد میلیونی باید این هزینه ها را پرداخت کنند.