بی توجهی به سلامت ۵میلیون خوزستانی
گروه اجتماعی

– نایب رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: چند سالی است که به خاطر بی تدبیری ها و بی مسوولیتی های مسووولان دولتی، مردم خوزستان نتوانسته اند در هوایی پاک تنفس کنند.

به گزارشافکارنیوز، محمد باقر شریعتی با بیان این مطلب اظهار داشت: نه در دولت های قبلی و نه در دولت یازدهم گویا مسوولان نسبت به فاجعه زیست محیطی گرد و غبار در خوزستان توجیه نشده اند و جان و سلامت ۵میلیون هموطن ساکن در این استان را نادیده گرفته اند.

وی درباره علل افزایش میزان گرو غبار در این استان توضیح داد: در سال های گذشته شاهد ساخت بی رویه و غیر کارشناسی سدها در استان بوده ایم که سبب شده تا تالاب ها خشک شوند و در این میان عزمی نیز برای مقابله با این مساله مشاهده نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: در سال های اخیر اصلا مسوولان دولتی توجه نکرده اند که کارون و میزان آب موجود در آن توانایی ساخت سدهای جدید را ندارد بنابراین بی توجهی به این مساله مهم سبب شده تا امروز بسیاری از رودها و تالاب ها خشک شده و به کانون بالفعل تولید ریز گردها و گرد و غبار تبدیل شوند.

وی تاکید کرد: در یک سال و نیم اخیر هنگامی که میزان گرد و غبار در این استان افزایش یافت بارها شاهد اظهار نظر مسوولان دولتی و به ویژه سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر مقصر قلمداد کردن دولت های قبلی بودیم اما این عزیزان پاسخ دهند که در این مدت چه کرده اند؟ آیا طرحی برای ممانعت از ایجاد گرد و غبار اجرایی شده است؟ آیا بودجه خاصی برای این کار در نظر گرفته اند؟

وی ادامه داد: اینکه دولت های قبلی را تنها مقصران بروز این فاجعه معرفی کنیم در اصل شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت است بنابراین بنده به عنوان یکی از نمایندگان استان خوزستان از دولت تدبیر و امید انتظار دارم تا هرچه سریعتر راهکاری برای حل این مشکل ارائه کند.
نماینده مردم بهبهان و آغاجری در مجلس شورای اسلامی گفت: گرد و غبار زندگی عادی مردم را مختل کرده و سبب ناراحتی این عزیزان شده که حق هم با آنهاست.

وی اظهار داشت: مشکل گرد و غبار تنها منشاء خارجی ندارد بلکه انتقال بی رویه آب از سرشاخه کارون به عنوان یکی از عوامل اصلی این پدیده همچنان ادامه دارد و متاسفانه شاهد پیشنهاد طرح های دیگر برای انتقال آب از این حوزه هم هستیم.

شریعتی بیان کرد: مردم استان خوزستان انتظار داشتند که مسوولان دولت به ویژه رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در این شرایط در کنارشان باشد اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد هرچند از دکتر هاشمی وزیر بهداشت برای حضور دراین استان و بررسی وضعیت و… تشکر می کنیم.
وی خاطر نشان کرد: دولت برای حل این معضل باید طرح های فوری اجرایی کند زیرا ادامه این وضعیت برای مردم قابل تحمل نیست.

این نماینده گفت: بارها گفته ام که در سال گذشته و همچنین از ابتدای سال جاری از رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست در خواست شد که نسبت به تاسیس سازمان ملی مبارزه با ریزگردها اقدام شود زیرا این مساله اکنون تبدیل به معضلی ملی شده و بخش عظیمی از کشور با آن در حال دست و پنجه نرم کردن است اما متاسفانه تاکنون مسوولان هیچ گونه توجهی به این درخواست نکرده و آن را بدست فراموشی سپرده اند.

شریعتی در پایان خواستار شد: دولت باید هرچه سریعتر برای رفع این معضل چاره اندیشی کند زیرا ادامه این روند غیر ممکن است.