مصرف شیشه و حشیش عامل سکته‌ مغزی

به گزارشافکارنیوز،فرهاد عصارزادگان سکته مغزی یا استروک را هر حادثه‌ ناگهانی حاد عروقی مغز عنوان کرد و اظهار داشت: سکته‌های مغزی به دو دسته کلی ایسکمیک و هموراژیک تقسیم می‌شوند.

وی افزود: سکته‌های ایسکمیک بر اثر گرفتگی رگی از مغز ایجاد می‌شوند و در واقع در این سکته‌ها لخته‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند، بنابراین یک لخته موجب انسداد یکی از عروق مغز می‌شود و متعاقب آن خونرسانی به ناحیه‌ای از مغز مختل و به دنبال آن، سلول‌های مغزی ناحیه مورد نظر می‌میرند و در نهایت نقایص عصبی در ناحیه‌ای بدن به وجود می‌آید.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: علت سکته‌های هموراژیک نیز پاره شدن رگ‌ها است، در واقع دیواره رگ‌ها دچار پارگی و منجر به خونریزی داخل بافت مغزی می‌شود.

* علل سکته‌های ایسکمیک


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در سکته‌های ایسکمیک لخته‌ای دیواره رگ را می‌بندد، این مانند لوله‌های آب می‌ ماند که با گذشت زمان ممکن است داخل آنها رسوباتی ایجاد و به مرور زمان قطر داخل لوله‌ها کم و در نهایت بسته شود.

وی افزود: در سکته‌های ایسکمیک ممکن است این اتفاق بیفتد. علت تنگی دیواره رگ‌ها در درجه اول، افزایش سن است، چرا که با گذشت سن، دیواره عروق تنگ می‌شود.

*مردان بیشتر از زنان در معرض خطر هستند


عصارزادگان ادامه داد: عامل خطر بعدی، جنس است، تحقیقات نشان می‌دهد بسته شدن رگ‌ها در مردها بیش از زنان است، همچنین افزایش چربی خون به ویژه کلسترول که در دیواره عروق رسوب می‌کند و منجر به تنگ شدن و درنهایت بسته شدن رگ‌ها می‌شود عامل خطر برای ابتلا به سکته‌های ایسکمیک است.

وی ادامه داد: فشار خون نیز عامل خطر بعدی است، همچنین قند خون بالا، مصرف سیگار و برخی فاکتورهای اختصاصی مانند بیماری واسکولیت که دیواره رگ‌ها را ملتهب کرده و موجب تشکیل لخته در دیواره می‌شود، جزو عوامل خطرساز برای ابتلا به سکته‌های ایسکمیک محسوب می‌شود.

*سابقه خانوادگی عامل بروز سکته‌های ایسکمیک


این متخصص مغز و اعصاب با بیان اهمیت سابقه خانوادگی در ابتلا به سکته‌های مغزی گفت: ارثعامل مهمی برای ابتلا به سکته‌های مغزی است که ممکن است در سنین پایین رخ دهد، بنابراین نقش ژنتیک در ابتلا به سکته‌های مغزی مؤثر است.

*علل سکته‌های هموراژیک


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مهمترین علت ابتلا به سکته‌های هموراژیک، فشار خون است، زیرا در این نوع سکته، دیواره رگ‌ها پاره می‌شود در نتیجه با افزایش فشار خون، رگ‌ها پاره شده و فرد مستعد ابتلا به سکته مغزی می‌شود.

وی افزود: همچنین گاهی بدون ابتلا به فشار خون بالا نیز سکته هموراژیک رخ می‌دهد، از جمله این عوامل می‌توان به ناهنجاری‌های عروقی(کلافه‌های عروقی) داخل مغز شامل AVM و آنوریسم اشاره کرد. از طرفی مصرف داروهای آنتی‌کوآگولانت مانند واروارین که جهت رقیق خون استفاده می‌شود بر اثر رقیق کردن بیش از اندازه خون، موجب خونریزی آن می‌شود.

*مصرف شیشه و حشیش موجب سکته‌های مغزی می‌شود


عصارزادگان ادامه داد: مصرف ترکیبات آمفتامین مانند شیشه و حشیش موجب سکته‌های مغزی می‌شود، همچنین واسکولیت‌ها و ناهنجاری‌های ژنتیک کلاژنی در دیواره‌های عروق نیز جزو عوامل ایجاد خونریزی هستند.

*فرایند سخت شدن دیواره عروق از بدو تولد شروع می‌شود


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: فرایند سخت شدن دیواره عروق از بدو تولد شروع می‌شود و از علل آن می‌توان به چربی، قند، فشار خون بالا، عدم رعایت سبک زندگی مناسب و کم‌تحرکی اشاره کرد. این عوامل از همان بدو شروع تولد موجب تغییر و سفت شدن دیواره عروق می‌شوند، بنابراین مراقبت فرد با کنترل چربی، قند و فشار خون نباید محدود به دوران میانسالی و کهنسالی شود، بلکه در تمام طول زندگی باید مراقب این عوامل باشیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه ما بعد از وقوع سکته مغزی، فرد و اطرافیان او به این نکته توجه میکنند، در حالی که سکته زمانی رخ داده که فرایند سخت شدن دیواره عروق شکل گرفته است و این توجه بیشتری را برای کنترل عوامل خطر گوشزد میکند.