مصوبه کمیسیون تلفیق از واقعیت دیگری پرده برداشت

به گزارشافکارنیوز،آلودگی هوای خوزستان و معضل گرد و غبار در این استان، طی هفته‌های اخیر به یکی از خبرسازترین اخبار محیط زیستی کشور تبدیل شده است به گونه‌ای که شرایط حاد حاکم بر این منطقه منجر شد تا رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص معضل ریزگردها در مناطق و استان‌های غرب کشور، به صورت ویژه به دولت دستور داده و تأکید کردند که با تشکیل جلسه‌ای با حضور تمام مسئولان مرتبط با موضوع، تدابیر اجرایی و تصمیمات عاجلی برای رفع این مشکل و حل معضل گرد و غبار شدید ناشی از ریزگردها اتخاذ شود.

پس از آن بود که وزیر بهداشت به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور به اهواز سفر کرد و این سفر نیز واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت به گونه‌ای که اسماعیل کهرم مشاور سازمان محیط زیست طی سخنانی اعلام کرد حضور وزیر بهداشت در اهواز موجب شده تا ابتکار از رفتن به خوزستان امتناع کند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست که پیش از این در مصاحبه‌های خود اعلام کرده بود: حل مشکلاتی مانند ریزگردها در خوزستان فقط با برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت میسر می‌شود و تنها اقدام در کوتاه‌مدت واکنش سریع است. وی روز گذشته در مصاحبه‌ با یک روزنامه در خصوص اظهار نظر برخی از نمایندگان مبنی بر مقصر دانستن وی در معضل گرد و غبار خوزستان عنوان کرد: ‌ واقعیت این است که برخی از نمایندگان مخالف دولت هستند و در اغلب موارد با دولت مخالفت می‌کنند این موضوع هم چیزی است که به‌ راحتی می‌توان گردن فرد خاصی انداخت. من فکر می‌کنم متأسفانه خیلی از مباحثی که این دوستان مطرح می‌کنند احساسی است و با اهدافی بیان می‌شود. ما می‌دانیم که این موضوع چقدر سخت است برای مردم خوزستان و چه ناراحتی‌ها و مشکلاتی را ایجاد کرده است اما این‌که کسانی بخواهند از این موضوع بهره‌برداری سیاسی کنند واقعا دون شأن ماست.

وی افزود: ‌ کما اینکه نه فقط خوزستان بلکه استان‌های دیگر هم با این موضوع دست‌به‌گریبان هستند، مثل ایلام و استان سیستان‌ و‌ بلوچستان که هر‌از‌گاه چنین مشکلی در آن‌جا هم رخ می‌دهد. علاوه‌بر این اواخر همین هفته در قاهره، فلسطین اشغالی، لبنان و … هم این مشکل گرد و غبار رخ داده که از غرب آفریقا شروع شده و تا خاوررمیانه هم هست، حتماً خانم ابتکار در گرد و غبار قاهره و غرب آفریقا هم مقصر است، یعنی از منظر کسی که دنبال مقصر می‌گردد اهمیتی ندارد که منشا آن کجاست، حتما ما مقصریم.

رئیس سازمان محیط زیست در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه تعدادی از همین نمایندگان که در این روزها سرسختانه در حال انتقاد از سازمان محیط‌ زیست هستند، دقیقاً ۳ روز قبل از وقوع نخستین موج گرد و غبار در کمیسیون تلفیق مجلس در یک نوبت همه اعتبارات پیش‌بینی‌ شده برای مقابله با پدیده گرد و غبار در بودجه سال ٩۴ که از سوی سازمان محیط‌ زیست در بودجه گنجانده شده بود را به‌ صورت کامل حذف و آن را به یکی از مصارفی که مد‌نظر خودشان است منتقل کردند، ‌گفت: ما فریادمان از این کار درآمد و به‌شدت اعتراض کردیم، بخشی از آن اعتبار ۶ میلیاردی از محل عوارض آلایندگی بود که ما گفتیم برای پایش نظارت و مقابله با گردوغبار اختصاص دهیم، یک مورد هم ٥٥ میلیاردتومان به‌صورت مشخص ویژه بحثگرد و غبار و احیای تالاب‌ها بود که این را هم به‌صورت کامل از بودجه حذف کردند.

‌ابتکار تاکید کرد که این اعتبار صورت کامل و قطعی توسط کمیسیون تلفیق حذف شد، عجیب این‌که مسبب اصلی حذف این اعتبارات هم اغلب همین دوستانی هستند که این‌روزها بیشتر از همه، از سازمان محیط‌ زیست انتقاد می‌کنند.

اما زمانی که مصوبه کامل کمیسیون تلفیق مجلس در رابطه با بودجه ۹۴ را بررسی می‌کنیم بندی تحت این عنوان به چشم می‌خورد: ‌ مبلغ ۵۵۰ میلیارد(۵۵۰.۰۰۰. ۰۰۰.۰۰۰) ریال به منظور مقابله با روند فزاینده و شدت وقوع پدیده‌هایی نظیر گرد و غبار و خشکسالی، حفاظت از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور، احیا و پایش آن به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص می‌یابد. این در حالی است که رئیس سازمان محیط زیست در سخنان خود مدعی شده است که کمیسیون تلفیق مجلس اعتبارات پیش‌بینی شده برای مقابله با پدیده گرد و غبار در بودجه سال ۹۴ که از سوی سازمان محیط زیست در بودجه گنجانده شده بود را به طور کامل حذف کرده است.

حال این پرسش مطرح است که آیا رئیس سازمان محیط زیست کشور از مصوبات کمیسیون تلفیق در رابطه با مقابله با بحثگرد و غبار بی اطلاع است یا این جملات با اهداف خاص و سیاسی کردن مسئله انتقادات نمایندگان به عملکرد سازمان محیط زیست در قبال مشکل گرد و غبار خوزستان مطرح شده است؟

در ماجرای گرد و غبار خوزستان باید تلاش کرد تا بدون اغراض سیاسی و تنها برای حل مشکل مردم این منطقه که سالهاست با این پدیده دست و پنجه نرم میکنند، وارد میدان شد.