بی‌اطلاعی ابتکار از مصوبه ۵۵ میلیارد تومانی

به گزارشافکارنیوز،شمس‌الله بهمئی در رابطه با اظهارات رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر حذف اعتبارات مربوطه به مقابله با پدیده گرد و غبار توسط نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس اظهار داشت: ‌کمیسیون تلفیق در بند ۲ تبصره ۱۹ از مصوبات لایحه بودجه ۹۴ اعتباری معادل ۵۵ میلیارد تومان را برای مقابله با ریزگردها و بحثتالاب‌ها اختصاص داده است.

وی افزود: ‌ متأسفانه رئیس سازمان محیط زیست حتی از وضعیت بودجه‌ای این سازمان نیز اطلاعی ندارد و بدون اطلاع اقدام به اعلام برخی نظرات می‌کند. بنده طی روزهای گذشته با معاون برنامه‌ریزی استان خوزستان تماس گرفتم تا از میزان اعتبارات اختصاص یافته توسط سازمان محیط زیست برای مقابله با پدیده گرد و غبار مطلع شوم، که مشخص شد تاکنون حتی یک ریال در سال ۹۳ به این منظور اختصاص نیافته است همچنین محیط زیست استان خوزستان نیز اعلام کرد که تاکنون هیچ تخصیصی را برای مقابله با گرد و غبار دریافت نکرده‌اند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون ۱۱ ماه از سال ۹۳ می‌گذرد و با وجود این‌که در بودجه سال ۹۳، اعتباری معادل ۵۵ میلیارد تومان برای مقابله با پدیده گرد و غبار در نظر گرفته شده بود اما هنوز یک ریال از این اعتبار تخصیص نیافته است و هم اکنون نیز شاهدیم که رئیس سازمان محیط زیست بدون مطالعه اعلام می‌کند که کمیسیون تلفیق اعتبار در نظر گرفته شده را حذف کرد.

بهمئی بیان کرد: ‌ سازمان محیط زیست پیشنهاد اختصاص اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی را برای آموزش سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای محلی مرتبط با محیط زیست داشت که این اعتبار در کمیسیون تلفیق حذف شد. ۵۵ میلیارد یا ۶۰ میلیارد تومان نمی‌تواند مشکل ریزگردهای خوزستان را حذف کند و به اعتباری معادل ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

وی با اشاره به این‌که برای حل مشکل گرد و غبار استان خوزستان باید به دنبال کارهای اجرایی باشیم نه اقدامات سیاسی گفت: ‌ وزیر آموزش و پرورش، ‌وزیر نفت و سایر وزرا برای گرفتن بودجه بارها به کمیسیون تلفیق آمدند اما رئیس سازمان محیط زیست حتی یک بار هم به کمیسیون نیامد با وجود این‌که استان خوزستان در بحران ریزگردها به سر می‌برد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که رئیس سازمان محیط زیست بیشتر به دنبال وضعیت حیوانات است تا مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: ‌ رئیس سازمان محیط زیست در اوج گرد و غبار استان خوزستان حاضر نشد به این استان بیاید و اعلام کردند که پرواز لغو شده است.

بهمئی بیان کرد: هماکنون نمایندگان مجلس در حال تهیه طرحی هستند تا سازمان محیط زیست زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد تا نمایندگان بتوانند بر آن نظارت داشته باشند و رئیس آن نیز در برابر مجلس پاسخگو باشد.