۱۵هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری
گروه اجتماعی

- ابوالفضل قناعتی با بیان این مطلب افزود: بودجه پس از تصویب از ابتدای سال ۹۴ در شهرداری تهران قابلیت اجرایی خواهد داشت.

به گزارشافکارنیوز، وی تصریح کرد: اکنون بودجه با مبلغ ۱۷هزار و ۲۱۹میلیارد تومان به تصویب رسیده که ۶۵درصد آن به صورت غیر نقدی بوده و بقیه نیز نقدی است.

وی ادامه داد: از نظر هزینه نیز بودجه سال ۹۴ شهرداری در ۶حوزه در حال بررسی است که می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ فرهنگی و اجتماعی، حمل و نقل، شهرسازی، سلامت و خدمات شهری، هوشمند سازی و.. که جمع هزینه ها در این حوزه ها باید با درآمد در نظر گرفته شده مطابقت داشته و به تفکیک اولویت بندی، کلیات به تصویب برسد.

وی بیان کرد: در حوزه حمل و نقل شهری اکنون در کمیسیون در حال بررسی ریز هزینه ها در زمینه اتوبوس، مترو … هستیم و حداکثر تا یکشنبه سوم اسفند ماه این بررسی ها به اتمام می رسد و پس از آن به تبصره ها رسیدگی خواهد شد و بعد از آن به بررسی وضعیت شرکت ها و سازمان ها و… خواهیم پرداخت.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بودجه سال ۹۴ شهرداری تقریبا انقباضی در نظر گرفته شده به طوری که مبلغ ۱۷ هزار و ۹۰۰میلیارد تومان پیشنهادی شهرداری به مبلغ ۱۷ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان کاهش یافت که نشان از این مساله دارد.

وی گفت: همچنین در بودجه سال آینده هزینه حوزه حمل و نقل کمتر از سال ۹۳ در نظر گرفته شده و با کاهش ۱۰ تا ۱۵درصدی در این بخش روبه رو هستیم.

قناعتی درباره بدهی دولت به شهرداری تهران توضیح داد: بدهی دولت به شهرداری تهران رقمی بین ۱۰ تا ۱۵هزار میلیارد تومان برآورد می شود و این مبلغ شامل تعهدات دولت در حوزه های مختلف به شهرداری پایتخت است و بعید می دانم تا پایان سال که حدود یک ماه باقی مانده، دولت بتواند این مبلغ را پرداخت کند.

وی ادامه داد: دولت اکنون از نظر اقتصادی وضعیت خوبی ندارد و بخشی از طلب شهرداری که معادل ۲۰۰ تا ۲۵۰میلیارد تومان از محل اخذ جریمه های رانندگی است را حتی نتوانسته پرداخت کند این در حالی است که این بخشی از جریمه ها از سوی شهروندان پرداخت شده و در بانک موجود است اما دولت آن را نیز نتوانسته بپردازد.

عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تصریح کرد: بخشی از تعهدات نیز از دولت قبل است که می توان به تامین ۸۲.۵درصد از اتوبوس های مورد نیاز تهران از سوی دولت اشاره کرد که دولت یازدهم نیز این تعهد را پذیرفته اما تاکنون نتوانسته به آن عمل کند.

وی اظهار داشت: از سوی شورای شهر آقایان سرخو، دوستی و تقی پور برای پیگیری مطالبات شهرداری از دولت انتخاب و منصوب شده اند و در آخرین صحبتی که با این عزیزان داشتم، مشخص شد چندین بار برای برگزاری جلسه با جهانگیری معاون رییس جمهور وقت تعیین شده که به دلیل همزمانی با جلسات دیگر و کثرت امور این جلسه به هم خورده و بسیار بعید می دانم با توجه به حجم کاری فراوان در اسفندماه بتوان انتظار برگزاری جلسه ای را داشت.

وی درباره علت تاخیر کمیسیون ها در بررسی موارد هزینه ای بودجه سال ۹۴ و پایان مهلت از پیش تعیین شده (۳۰ بهمن) گفت: این مساله بسیار زمان بر بوده و با توجه به ماموریت ها و پروژه های فراوان در کمیسیون ها اکنون شاهد بروز بحث های فرسایشی هستیم که سبب شده تا بررسی بودجه با تاخیر همراه شود که امیدوارم با تلاش اعضای شورای شهر هرچه سریعتر بتوانیم بودجه را تصویب نهایی کرده و به شهرداری ابلاغ کنیم.