وعده وزیر رفاه برای سختی کار پرستاران

به گزارشافکارنیوز،علی ربیعی امروز در مراسم بزرگداشت روز پرستار اظهار کرد: بزرگداشت پرستاری و خود پرستاری منشا دینی داشته است چنانچه در باور ما حضرت زینب(س) نیز به عنوان یک زن پرستار معرفی می‌شود و مادر ترزا نیز به عنوان فردی که نقش پرستاری داشته است دارای ریشه کلیساست.

وی تصریح کرد: پرستاری که باید به وضع جسمی و روحی یک بیمار رسیدگی کند حتماً باید دارای روحی آرام باشد و داشتن رضایت شغلی لازمه این روح آرام است.

ربیعی به حادثه مرگ پسر خود اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۶ در ماه رمضان پسرم تصادف کرد و ۳ ساعت در کنار خیابان مانده بود تا اینکه در ساعت ۳ نیمه شب با مراجعه به بیمارستان حضرت رسول(ص) وی را یافتم و در آنجا پرستاری مانند یک مردم‌شناس با من رفتار می‌کرد و به من گفت پاهای پسرت تمیز بود یعنی فردی خانواده‌دار بود و دعای ماه رمضان در جیبیش بود پس فردی مذهبی بوده است و این سخنان پرستار نشان می‌دهد که پرستاران چقدر به مسائل و مشکلات و علوم آگاهی دارند.

ربیعی گفت: در تمام زمانی که پسرم بر روی تخت بیمارستان بود پرستاران زن و مرد پدرگونه و مادرگونه بالای سر وی بودند هر چند من در آن زمان سمتی نداشتم و کسی مرا نمی‌شناخت که به خاطر من این کارها را انجام دهند. در هنگام پرستاری از پسرم متوجه شدم که از بینی پسرم مایعی خارج می‌شود که لزج است به آنها گفتم که این مایع چیست یکی از پرستاران خانم به من گفت مردها که از این کارها نمی‌کنند به خانه برو و دوش بگیر و در آنجا آن پرستار به من نگفت که آنچه که از بینی پسرم خارج می‌شود مغز وی است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: زمانی که به خانه رفتم پرستار به من زنگ زد و ضمن عذرخواهی به علت دروغی که به من گفته بود به من گفت چون نمی‌خواستم وی را در آن حالت ببینی خواستار خارج شدن تو از بیمارستان شدم و این نشان از توانایی پرستاران ماست.

وی تاکید کرد: ‌ پرستاران علاوه بر حل مشکل و آلام بیماران باید آلام و مشکلات بستگان آنان را نیز مرتفع کنند.

ربیعی گفت: دولت تلاش می‌کند به تمام صداهایی که تا کنون شنیده نشده‌اند گوش فرا دهد و شاید نتواند کاری انجام دهد ولی قطعاً به حرف مردم گوش می‌دهد و در همین راستا من فردا به مرده‌شورخانه می‌روم تا با شاغلین این موضوع گفت‌وگو کنم چرا که به هیچ وجه دیده نمی‌شوند.

وی گفت: ‌ برای حل مشکلات پرستاران باید فعالیت‌های پژوهشی حول‌وحوش حرفه پرستاری صورت گیرد هر چند اگر اشتباه نکنم مرکز تحقیقات و مراقبت‌های پرستاری وجود دارد ولی اگر بخواهیم جایگاه پرستاری را ارتقا دهیم باید تحقیقات در ابعاد بهتر صورت گیرد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: زمانی که دکتر هاشمی از من خواست تا به این مجلس بیایم من سفری کاری را لغو کردم چرا که برای پرستاران ارزش قائلم و هنوز با پرستاران بیمارستان محل بستری پسرم در ارتباطم و قبل از اینکه به این برنامه بیایم با آنها صحبت کردم تا مشکلات شما را دریابم.

ربیعی گفت: مشکل پرستاران به نظر من عدالت یا احساس عدالت است چرا که بر اساس علم جامعه‌شناسی هر کس داده‌ها و ستاده‌های خود را با دیگران مقایسه می‌کند و پس از این مقایسه باید احساس عدالت داشته باشد وگرنه احساس نارضایتی می‌کند.

وزیر کار گفت: وزیر بهداشت نیز دغدغه شما یعنی از بین بردن ناعدالتی‌ها را در ذهن دارد چرا که این موضوع را در شورای عالی بیمه مطرح کرد، ولی در کل به نظر من باید مشکلات و مسئله پرستاری را در نظام بیمارستانی جست‌وجو کرد و این مشکلات با برنامه‌ریزی و اقدام کارشناسی حل خواهد شد.

ربیعی تأکید کرد: نمی‌توان پرستاری را فارغ از ساختارهای اداری، حقوق و دستمزد و بهداشت و درمان بررسی کرد، بلکه باید آن را درون یک ساختار جامع درنظر گرفت.

وی افزود: دولت در عرصه سلامت کار بزرگی انجام داد و نشان دادن این نتایج زمان زیادی می‌طلبد، ولی در کل، دولت نشان داده است کار درست را انجام می‌دهد و کار را درست انجام می‌دهد.

وزیر کار تصریح کرد: باید جایگاه پرستاران در حوزه درمان جایگاهی دارای کرامت بوده و نقش آن در سلامت مشخص شود و ان شاءالله این موضوع به زودی رخ خواهد داد.

ربیعی گفت: باید به سمت بهداشت و پیشگیری حرکت کنیم و خواهیم کرد که این موضوع نقش پرستاران را بیش از پیش افزایش خواهد داد، پس بنا داریم نقش پرستاران در پیشگیری مشخص شود و قوانین عادلانه باشد.

وزیر کار گفت: حقوق پرستاران را بیش از پیش مورد توجه قرار خواهیم داد و به خصوص قانون ارتقای بهره‌وری را برای پرستاران مدنظر قرار خواهیم داد و شما کم‌کم در سال‌های آینده خواهید دید که نتایج خوبی به وجود می‌آید، چرا که من به مدیریت وزیر بهداشت اعتقاد دارم.

ربیعی تأکید کرد: من معتقدم هر کس باید در موضوع بهداشت سهم عادلانه خود را بگیرد و در تأمین اجتماعی حقوق‌ها براساس شایستگی پرداخت شود.

وی افزود: ما در راستای حق سختی کار و بازنشستگی پیش از موعد آنان نیز حرکت میکنیم و از شرکتهای تعاونی پرستاران نیز اگر خوب عمل کنند حمایت میکنیم.