قیمت " سبزی‌پلو با ماهی " در دوران روحانی مچکریم!

گروه اجتماعی- تفاوت هزینه‌ها از پارسال تا امسال نشان می‌دهد که قیمت سبزی‌پلو با ماهی سفره شب عید برای یک خانوار ۴ نفره نسبت به سال گذشته حدودا ۷۰ درصد افزایش یافته است.
به گزارشافکارنیوز، روزها به پایان سال ۱۳۹۳ نزدیک می‌شود و هر روز به هیاهوی بازار شب عید افزوده می‌شود. عده‌ای از مردم در حال خرید لباس نو و گروهی نیز مواد خوراکی مورد نیاز خود را برای ایام عید فراهم می‌کنند.

اما نکته مهم در میان این هیاهو، قیمت‌هایی است که منجر به سرگیجه هر خریداری در بازار می‌شود. در حالی که دولت یازدهم معتقد به ایجاد تورم صفر درصدی است و به این موضوع می‌بالد، اما قیمت‌ها تغییر بسیاری نسبت به سال گذشته داشته است. این تغییرات نیز در جهت کاهشی نبوده، بلکه صعود قیمت‌ها را نشان می‌دهد. بر این اساس، مردم آجیل، میوه، مواد پروتئینی و موادغذایی را در شب عید با طعم گرانی خریداری می‌کنند.

هم‌اکنون ماهی، برنج و سبزی پلو از جمله محصولاتی که این روزها خرید آن افزایش یافته است؛ چراکه طبق رسوم قدیمی، مردم در شب عید سبزی‌پلو با ماهی می‌خورند. در حال حاضر قزل‌آلای رنگین‌کمان(۴۰۰ تا ۶۰۰ گرمی) هر کیلو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، ماهی سفید پرورشی بالای ۱۵۰۰ گرم هر کیلو ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، ماهی آزاد پرورشی بالای ۱۵۰۰ گرم هر کیلو ۸ هزار تومان، کپور پرورشی هزار تا ۱۵۰۰ گرم هر کیلو ۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.

با توجه به این قیمت‌ها، اگر یک خانواده ۴ نفره بخواهد برای سفره شب عید خود ماهی قزل‌آلا خریداری کند، باید حدودا ۳۵ هزار تومان هزینه کند. همچنین با توجه به این‌که هر کیلو برنج درجه یک در بازار حدود ۸ هزار تومان قیمت دارد، برای تهیه سبزی‌پلو نیاز به خریداری حدود ۵ هزار تومان برنج است. از سوی دیگر، هر کیلو سبزی در بازار با قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ به فروش می‌رود، برای تهیه سبزی‌پلو برای ۴ نفر نیاز به حدود ۳۰۰،۴۰۰ گرم سبزی‌ است که قیمت آن هم حدودا ۸۰۰ تومان می‌شود.

با توجه به این قیمت‌ها، امسال یک خانواده چهار نفره برای تهیه سبزی‌پلو با ماهی شب عید خود باید حدودا ۴۱ هزار تومان هزینه کنند. حالا بماند که به طور معمول در سفره‌های ایرانی، انواع سالاد و ترشی نیز دیده می‌‌شود.

اما در حالی حدود ۴۱ هزار تومان در یک خانوار ۴ نفره برای تهیه سبزی‌پلو با ماهی باید هزینه شود که هم‌اکنون کارگران ماهانه ۶۰۹ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند و فقط برای یک وعده غذایی خود نیاز به رقمی حدود ۴۱ هزار تومان دارند.


از سوی دیگر، مقایسه اعداد و ارقام امسال موادغذایی با سال گذشته حاکی از رشد قیمت‌ها دارد. قیمت قزل‌آلای رنگین‌کمان(۴۰۰ تا ۶۰۰ گرمی) در اسفند سال ۹۲ هر کیلوگرم ۹ هزار و ۱۰۰ تومان، ماهی سفید پرورشی(بالای ۱۵۰۰ گرم) هر کیلوگرم یک‌هزار و ۳۵۰ تومان، آزاد پرورشی(بالای ۱۵۰۰ گرم) هر کیلو ۶ هزار تومان و کپور پرورشی(۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم) هر کیلوگرم ۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود. همچنین هر کیلو برنج در سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلو سبزی ۲۴۰۰ تومان قیمت داشت.

این موضوع نشان می‌دهد که در سال گذشته یک خانوار ۴ نفره برای تهیه ماهی باید ۲۰ هزار تومان، برنج ۳۵۰۰ تومان و سبزی حدود ۸۰۰ تومان هزینه می‌کرد. یعنی در سال گذشته برای تهیه سبزی‌پلو برای ۴ نفره باید حدودا ۲۴ هزار تومان خرج می‌شد.

بر این اساس، تفاوت هزینه‌ها از پارسال تا امسال نشان می‌دهد که قیمت سبزی‌پلو با ماهی سفره شب عید برای یک خانوار ۴ نفره نسبت به سال گذشته حدودا ۷۰ درصد افزایش یافته است.
با توجه به این موضوع، در حال حاضر این سوال از دولت مطرح است که مردم باید تورم صفر درصدی را در کجای رشد ۷۰ درصدی هزینه سبزیپلو با ماهی خود پیدا کنند.