دستورالعمل ادامه تحصیل در خارج از کشور

افكار نيوز: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دستورالعمل دريافت ريز نمرات و مدارك تحصيلي متقاضيان ادامه تحصيل در خارج از كشور با هزينه شخصي را اعلام كرد.

به گزارش افکار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، براساس ماده یک این دستورالعمل مرکز خدمات آموزشی مجاز است درخواست آن دسته از متقاضیانی را که مشمول ماده ۶ که مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان بوده و مایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور با هزینه شخصی می‌باشند را بررسی و در صورت بلامانع بودن، نسبت به آزاد نمودن مدارک تحصیلی آنان اقدام نماید.

برپایه این خبر داشتن حداقل مدرک تحصیلی دانشگاهی در یکی از رشته‌های علوم گروه پزشکی و پیراپزشکی الزامی است. همچنین مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه برای متقاضیان ذکور از شرایطی است که متقاضیان باید دارا باشند.

در این آیین‌نامه آمده است افرادی که در استخدام سازمان‌ها و مراکز دولتی هستند، باید موافقت بالاترین مقام مسئول آن مرکز یا سازمان مبنی بر ادامه تحصیل در خارج را کسب کرده باشند و متقاضیانی که بیش از یک سال از زمان فارغ‌التحصیلی‌شان گذشته و طی این مدت برای شروع خدمات قانونی خود اقدام انجام نداده‌اند، مجاز به استفاده از آیین‌نامه نمی‌باشند.

در این آیین‌نامه تصریح شده است: متقاضیان ملزم هستند پس از سپردن وثیقه، در رشته مورد نظر تحصیل کنند و پس از پایان مدت مجاز تعیین شده، با اخذ مدرک بالاتر به کشور مراجعت و نسبت به انجام تعهدات معوقه خود اقدام نمایند.

گفتنی است مدت مجاز تحصیل در خارج از کشور، مطابق با دوره مشابه آن در داخل کشور است و متقاضیان مجاز به ادامه تحصیل بیش از یک مقطع بالاتر از مقطع قبلی خود نیستند و متقاضیان ملزم به ادامه تحصیل دررشته‌های مرتبط با رشته فعلی خود می‌باشند.

براساس ماده پنج این آیین‌نامه متقاضیانی که بعد از دریافت مدارک تحصیلی و اخذ پذیرش از دانشگاههای معتبر خارج از کشور تقاضانامه اعلام نیاز از وزارت متبوع را برای دانشگاه یا مؤسسه محل داشته باشند، می‌بایست علاوه بر سپردن وثیقه درخصوص خدمات قانونی مربوط به خدمات پزشکان وپیراپزشکان، مبلغ یکصدمیلیون ریال نیز وثیقه به صورت نقدی یا ملکی بسپارند.

همچنین براساس ماده شش متقاضیان پس از ترجمه مدارک، ملزم به عودت اصل مدارک خود می‌باشند و در غیر اینصورت عدم ارائه آن به منزله تخلف محسوب و در مورد وثیقه آنان اقدام قانونی لازم به عمل خواهد آمد.

در صورتی که متقاضی ظرف مدت شش ماه از تاریخ سپردن وثیقه به این وزارتخانه، به هر دلیل موفق به شروع تحصیل نشود، مکلف است بلافاصله به وزارت متبوع جهت انجام خدمات موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان و خدمات آموزش رایگان و سایر تعهدات قانونی و قراردادی خود مراجعه اقدام نماید وثیقه تودیعی پس از انجام کلیه تعهدات مسترد خواهد شد.

انتهای پیام / ب.