این خانم وزیر عذر خواهی نمی‌کند

هرچه عملکرد خانم وزیر در ابتدای دوران وزارت رو به بالا بود و تحسین برانگیز، اما انگار وزارت بهداشت قرار است در میانه راه مسیری جز این را تا انتهای دوران وزارت مرضیه وحید دستجردی بپیماید، بیآنکه خانم وزیر خم به ابرو بیاورد و احیانا مردم را درخور یک عذر خواهی بداند.



ر‌ها سازی بیماران در بیابان‌های حومه تهران شاید بارز‌ترین مصداق در این جریان بود، خودداری بیمارستان‌ها از پذیرش و درمان بیماران ناتوان از پرداخت هزینه‌های درمانی موضوع جدیدی نبود اما رسانه‌ای شدن موضوع ابعاد گسترده‌ای به آن بخشید.

واکنش خانم وزیر البته در نوع خود جالب بود؛ ابتدا تکذیب، سپس ایشان خبر از توطئه‌ای دادند که قرار است به وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور و… ضربه وارد کند، خانم دستجردی تیغ تیز انتقادات خود را هم به سمت رسانه‌ها نشانه رفت و در ‌‌نهایت صورت مسئله پاک شد و مسئله جدیدی جای آن را گرفت.

در ‌‌نهایت هم وزارت بهداشت قول برخورد قاطع با متخلفین داد و کل ماجرا با برکنار چند مدیر بیمارستانی و دستگیری راننده‌های اورژانس با پایان رسید، بی‌آنکه ریشه‌های ماجرا و مسائل مهمی نظیر سوء مدیریت، کسری بودجه و مطالبات پرداخت نشده بیمارستان‌ها و بیمه‌های و… چاره اندیشی شود.

نسخه‌ای جدید از ماجرا
چندی پیش یک طلبه که توسط گروهی از اراذل و اوباش مورد حمله قرار می‌گیرد، بر اثر ضربات وارده مجروح می‌شود و به کمک مردم به بیمارستان منتقل می‌شود، با این همه بیمارستان تنها به دلایل مالی از پذیرش او خودداری کرده و همراهان این طلبه مجروح مجبور می‌شوند سراغ بیمارستانهای دیگری بروند.

علیرغم وضعیت خطرناک بیمار و خونریزی شدید او ۲۶بیمارستان بعدی هم از پذیرش او سرباز زده و در ‌‌نهایت پس از ساعت‌ها کش و قوس طلبه مجروح در بیمارستانی پذیرش می‌شود که این مسئله پس از رسانه‌ای شدن توسط همراهان مجروح بازتاب گسترده را موجب می‌شود.

البته این بازتاب گسترده یکبار دیگر با واکنش تکراری خانم وزیر روبرو شده که دستور قاطع برای برخورد با عاملین اصلی آن است بی‌آنکه سوال شود چرا این وقایع در یک کشور اسلامی و دارای تمدن و فرهنگ ایرانی اتفاق می‌افتد؟ چرا بیمارستان‌های ما تنها پول را می‌بینند؟ چرا اینگونه حوادثعلیرغم برخورد قاطع دوباره تکرار می‌شود و مسئولیت وزیر و وزارت بهداشت در این خصوص چیست؟

مرضیه وحید دستجردی در واکنش به این موضوع گفته است:

برخورد قاطع با بیمارستانهای سهل انگار در پذیرش طلبه مضروب آنچه ملاحظه کردم بسیار غم ‌انگیز بود. اینکه فردی به خاطر حفاظت از حرمت مردم دچار مصدومیت شود و زمانی که نیاز به حمایت مراکز درمانی دارد پاسخی را دریافت نکند به هیچ‌ وجه قابل گذشت نیست.

وی گفت: بر اساس آنچه که مادر این طلبه اعلام کرده، دو بیمارستان به تماس گرفته شده برای پذیرش این طلبه پاسخی نداده‌اند، این مسئله از طریق مرکز اورژانس و شنودهایی که مکالمات را ضبط می‌کنند پیگیری می‌شود و قضیه مکتوب به من گزارش می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه طبق اظهارات مادر طلبه مضروب بیمارستانهای طالقانی و شهدای تجریش به تماس گرفته شده از سوی همراهان مصدوم برای پذیرش پاسخی نداده‌اند، گفت: اگر طبق بخشنامه وزارت بهداشت در اورژانسهای بیمارستانی عمل شود چنین اتفاقاتی را شاهد نخواهیم بود اما در مجموع ریزاتفاقات این عدم پذیرش را هنوز اطلاع ندارم طبق گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تماس برقرارشده با رزیدنت‌های بخش بوده که باید بررسی شود تماس با چه کسی بوده است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا بیمارستانی می‌تواند از پذیرش بیمار به هر دلیلی خودداری کند، خاطرنشان کرد: ستاد هدایت در بیمارستان‌ها به همین دلیل تشکیل شده است تا اگر بیمارستان مربوطه جا برای پذیرش نداشت فورا در بیمارستان دیگری پذیرش برای بیمار گرفته شود. هیچ بیمارستانی نمی‌تواند از پذیرش بیمار خودداری کند. در مورد موضوع مربوط به طلبه جوان نیز ستاد هدایت این قضیه را جدی نگرفته که تخلف است و باید بررسی شود.

بله خانم وزیر باید بررسی شود اما به نظر می‌رسد کار از کار گذشته باشد و این مسئله در لابلای صحبتهای جنابعالی کاملا آشکار و هویدا است، فارغ از انکه انگار وزیر بهداشت هیچ مسئولیتی در قبال این اتفاقات نداشته و در ‌‌نهایت هم چند پرستار و راننده اورژانس و شاید هم مدیر بخش و بیمارستان هستند که توبیخ می‌شوند.

فقط نمی‌دانیم چرا دستورالعمل‌های وزارت خانه شما تنها روی کاغذ‌ها می‌مانند و اجرا نمی‌شوند، نمی‌دانیم چرا ستاد هدایت و بخشنامه و تشکیلات عریض و طویل شما بعضی مواقع دردی را دوا نمی‌کند؟

خانم وزیر بهداشت، جان آدمی شریف است، حال بخواهد برای طلبه جوان و آمر نهی از منکر باشد یا پیرمردی ناتوان و بدون بیمه و با جیب پر از خالی، فکری به حال این مردم بکنید که نظام سلامتی که شما سکاندارش هستید نه اینکه دردی را از آن‌ها کم نمی‌کند که بر درد آن‌ها می‌افزاید.

مشکل بزرگتر است آنی است که شما بخواهید با یک دستور حتی قاطع حلش بکنید که اگر میشد تا بحال شده بود، مشکل در سوء مدیریت است، مشکل در پرداخت نشدن معوقات حوزه سلامت است، مشکل اینجا است که برای مردم شعار میدهیم و در عمل...