مهر نوشت:

در هفته ای که گذشت اخبار و رویدادهای مختلفی در حوزه زنان رخ داد که به چکیده ای از مهمترین آنها اشاره می کنیم.

کاهش نیم درصد آمار طلاق در کشور

شهین کربلایی مدیر امور بین الملل مرکز امور زنان و خانواده گفت: به دنبال بررسی های انجام شده و فعالیت هایی که در زمینه تحکیم بنیان خانواده انجام شده است، شاهد کاهش نیم درصدی آمار رو به افزایش طلاق در کشور هستیم.

آموزش مهارت‌ زندگی از دبستان تا سربازخانه

این هفته مریم مجتهدزاده، مشاور رئیس‌جمهور در امور بانوان از تدوین سیاست‌های کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده با ۵ محور اصلی خبرداد و گفت: بهبود وضعیت معیشتی خانواده و آموزش مهارت‌ زندگی از دبستان تا سربازخانه از محورهای اصلی این سند است.

به‌کارگیری پلیس خانواده و مبارزه قاطعانه با خشونت در خانه

روش اجرای سیاست ارتقای نظام حقوقی، اخلاقی، ‌تربیتی و فرهنگی خانواده مبتنی بر اصول ایرانی و اسلامی یکی از پنج محور اصلی سیاست‌های کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده است که مشاور رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص ساز و کار اجرایی آن گفت: اصلاح و تکمیل قانون حمایت از خانواده و کنترل طلاق، به‌کارگیری پلیس ویژه خانواده به منظور مداخله کارشناسی و علمی و پیشگیری و مبارزه قاطعانه با خشونت در خانواده از طریق وضع قوانین خاص، سیاست‌های اجرایی این روش است.

تعهد بنیاد تعاون برای ایجاد اشتغال برای صد هزار زن ایرانی

اعظم درویش خضری مشاور امور بانوان وزارت تعاون گفت: بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی متعهد شده تا در سال جاری برای ۱۰۰ هزار نفر با اولویت زنان سرپرست خانوار و دختران فارغ التحصیل دانشگاهی شغل ایجاد کند. بیشترین حضور زنان در تعاونیهای بخش خدمات و کشاورزی و همچنین کمترین حضور آنها نیز در بخش صنعت و معدن است.

معرفی مشاغل خطرناک برای بانوان

مقامات قضایی می‌گویند زنان فروشنده، منشی و ویزیتور بیشتر در معرض آسیب هستند. به گفته معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی، در خصوص هویت و گزینش بعضی از فروشندگان خانم آنچنان تحقیقی انجام نمی‌گیرد و زمینه برای آسیبشان فراهم می‌شود.

سید امیر مرتضوی با بیان اینکه دختران فراری به دلیل نداشتن مکان مورد سوءاستفاده بیشتری قرار می گیرند، توضیح داد: زنانی که به عنوان فروشنده و یا منشی و ویزیتور در شرکت‌ها فعالیت می‌کنند، بیشتر در معرض آسیب هستند و در این میان، دختران فراری چون مکانی ندارند، ‌ مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

امکان حضور زنان در دریانوردی وجود دارد

سید عطاالله صدر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از امکان حضور زنان در عرصه دریانوری خبر داده اما تاکید کرده هنوز ساز و کار این ورود از سوی سازمان های مرتبط فراهم نشده است.

وی با بیان این که درگذشته به دلیل شرایط سخت کاری در دریانوردی از زنها استفاده نمی شده است گفت : اما اکنون با شناورهای مدرن امکان حضور زنان در دریانوردی وجود دارد؛ بنابراین این سازمان مخالفتی با حضور زنان ندارد اما باید سازو کار آن از سوی سازمانهای مرتبط با کشتیرانی فراهم شود.