زمین خواری در سایه امضاهای طلایی

گروه اجتماعی- سخنگوی مجمع نمایندگان تهران گفت: دلایل رواج زمین خواری را می توان در چند مورد مشکلات قانونی، شفاف نبودن فرآیندها و نبود نظارت خلاصه کرد.

به گزارش افکارنیوز، حسین طلا با بیان این مطلب اظهار داشت: همان گونه که قوانین می تواند محدود کننده باشد در مقابل می تواند راه را برای عده ای سودجو نیز باز کند به عبارت بهتر برخی افراد می توانند به دلیل وجود قانون کار خلافی انجام دهند و در مقابل بعضی افراد می توانند به دلیل همان قوانین اقدام به تخلف نکنند.

وی افزود: بارها مشاهده شده دستگاه های دولتی و اجرایی خواسته های نابجای عده ای را اجابت کرده و مجوز ساخت و تغییر کاربری چندین هکتار زمین را می دهند اما در مقابل اگر روستاییان و یا افراد عادی بخواهند یک طبقه به خانه اضافه کنند با برخوردهای جدی و ممانعت های قانونی مواجه می شوند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از این کار باید هرچه سریعتر قوانین زائد را اصلاح کنیم.
وی بیان کرد: باید قوانین و فرآیندها هرچه سریعتر شفاف سازی شوند زیرا متاسفانه اکنون بسیاری از امور اداری پشت درهای بسته انجام می شود در حالی که با الکترونیک کردن امور، راه بر انجام بسیاری از تخلفات بسته می شود.

طلا خاطر نشان کرد: با این کار در واقع فرصت امضاهای طلایی را از افراد می گیریم و می توان امیدوار بود که پشت درهای بسته توافقی صورت نگیرد.

وی گفت: در صورت حذف و اصلاح قوانین زائد و دست و پاگیر و همچنین شفاف سازی فرآیندها می توان به نظارت کامل و دقیق قانونی امیدوار بود و دستگاه ها مطمئن می شوند اگر تخلفی صورت گیرد دستگاه قضایی با جدیت و شدت با آنها برخورد خواهد کرد.

وی توضیح داد: موضوع کلاک لواسانات از جمله مواردی است که امضاهای طلایی سبب بروز آن شده و پس از پایان تعطیلات نوروزی باید به سرعت نسبت به آن وارد عمل شد.

نائب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: تعاونی های مسکن در شمال بزرگراه بابایی نیز اقدام به خرید چند هزار هکتار اراضی کرده اند که با مالکان این تعاونی ها توافقی صورت گرفته تا در منطقه ۲۲ به آنها زمین واگذار شود که امیدوارم در سال جدید شهرداری به وعده های خود در این زمینه عمل کند.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در چند ماه آینده باعثزیر پا گذاشتن قوانین خواهد شد، زمین های کشاورزی جنوب تهران در محدوده های قلعه نو، فیروزآباد و امین آباد است زیرا اکنون ۴۰۰-۵۰۰هکتار زمین کشاورزی در این محدوده ها وجود دارد که با آب فاضلاب آبیاری می شده که اکنون این کار صورت نمی گیرد و به آنها پساب سالم نیز اختصاص نیافته و اگر این وضعیت ادامه یابد حتم بدانید در ماه های آینده اشهد قطعه قطعه شدن و فروش این راضی و تغییر کاربری آنها و در نهایت ساخت و سازهای غیر مجاز خواهیم بود.

طلا خاطر نشان کرد: همه دستگاه های دولتی و اجرایی و قوا باید با یکدیگر همکاری کرده و برای حفاظت و صیانت از محیط زیست و جلوگیری از پدیده زمین خواری اقدام کنند در غیر این صورت بازهم شاهد مشکلات فعلی در پایتخت خواهیم بود.

وی گفت: تنها راه رسیدن به همدلی، حمایت از قوانین و ممانعت از تضییع حقوق افراد است و در این میان دولت و شهرداری باید همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.