بعد از تعطیلات به حساب " کوه خواران و حامیانشان " رسیدگی می شود
گروه اجتماعی

- در چند سال گذشته و با گسترش پایتخت و افزایش جمعیت، شهرستان ها و ییلاق ها و مناطق خوش آب و هوا نظیر لواسان، فشم، رودبار قصران، شمشک، دماوند و…تبدیل به جولانگاه مناسبی برای زمین خواران و سوء استفاده کنندگان از طبیعت تبدیل شده است.

به گزارشافکارنیوز، تا یکی - دو دهه پیش این مناطق بافت سنتی و روستایی خود را حفظ کرده بودند و کمتر کسی از ساکنان پایتخت حاضر بود برای سکونت و گذراندن آخر هفته ها به این محدوده ها سفر کند اما با گسترش شهر، تمایل افراد پولدار و صاحبان ثروت و قدرت برای داشتن ویلا، خانه و باغ در محدوده های خوش آب و هوا و ساکت سبب شد تا بسیاری از زمین های روستایی و کشاورزی و باغ های زیبای آن … تغییر کاربری داده و تبدیل به ملک های شخصی در قالب ویلا و حتی آپارتمان شوند.

این وضعیت نابسامان تا آنجا پیش رفته که بر اساس آمارهای موجود در میان استان‌های کشور در مقوله زمین‌ خواری، اکنون استان تهران جایگاه نخست را در اختیار دارد و شهرستان‌های آن به بهشت و سرزمین موعود این زمین خواران تبدیل شده است به طوری که در چند سال اخیر حداقل ۲ هزارهکتار از اراضی اطراف تهران مورد دست‌ درازی زمین خواران و سوء استفاده کنندگان قرار گرفته است.

متاسفانه این فاجعه آنچنان در تهران ریشه دوانیده که به گفته معاون اول قوه قضاییه در سال ۹۳ در استان تهران بیش از ۴۰۰ مورد تخریب اماکن غیرمجاز در حریم رودخانه ‌ها، کوهپایه‌ ها، شهرها و جادهای مختلف انجام شده و هنوز تعداد فراوانی پرونده نیز در این موضوع وجود دارد که مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

در واپسین روزهای سال گذشته رهبر معظم انقلاب درباره پدیده زمین خواری و کوه خواری به ویژه در شرق تهران به نکات مهمی اشاره کردند و خواستار مبارزه با این پدیده مذموم شدند؛ پس از ایراد این رهنمودها بسیاری از مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر تهران نیز خواستار توجه ویژه و مقابله با این معضل شدند.

لزوم ممانعت از توافقات پشت پرده
به طوری که سخنگوی مجمع نمایندگان تهران در این باره به افکارنیوز گفت: دلایل رواج زمین خواری را می توان در چند مورد مشکلات قانونی، شفاف نبودن فرآیندها و نبود نظارت خلاصه کرد.

حسین طلا افزود: بارها مشاهده شده دستگاه های دولتی و اجرایی خواسته های نابجای عده ای را اجابت کرده و مجوز ساخت و تغییر کاربری چندین هکتار زمین را می دهند اما در مقابل اگر روستاییان و یا افراد عادی بخواهند یک طبقه به خانه اضافه کنند با برخوردهای جدی و ممانعت های قانونی مواجه می شوند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از این کار باید هرچه سریعتر قوانین زائد را اصلاح کنیم.
وی بیان کرد: باید قوانین و فرآیندها هرچه سریعتر شفاف سازی شوند زیرا متاسفانه اکنون بسیاری از امور اداری پشت درهای بسته انجام می شود در حالی که با الکترونیک کردن امور، راه بر انجام بسیاری از تخلفات بسته می شود.

طلا خاطر نشان کرد: با این کار در واقع فرصت امضاهای طلایی را از افراد می گیریم و می توان امیدوار بود که پشت درهای بسته توافقی صورت نگیرد.

پرونده های متعدد جعل اسناد در شمال و شرق تهران
یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز اظهار داشت: همه مسوولان کشور به ویژه اجرایی و قضایی باید به رهنمودهای هبر معظم انقلاب در مورد مبارزه با پدیده زمین خواری و صیانت از محیط زیست توجه جدی داشته باشند.

مصطفی افضلی فرد با بیان این مطلب به افکارنیوز گفت: خوشبختانه کمیسیون اصل ۹۰مجلس توجه ویژه به موضوع زمین خواری به ویژه در پایتخت و زمین های شمال شهر و همچنین لواسانات داشته است.

وی تاکید کرد: در چند سال گذشته این گونه اقدامات شدت گرفته اما در مقابل اراده جدی در میان مسوولان مربوطه نیز مشاهده نشده است در حالی که با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب هرگونه قصور در این زمینه توجیه پذیر نیست و مسوولان اجرایی و قضایی باید هرچه سریعتر نسبت به مقابله با این پدیده اقدام کنند.

افضلی فرد خاطر نشان کرد: اگر واقعا به دنبال صیانت از عرصه های ملی و حفاظت از محیط زیست هستیم دولت باید راه را برای انجام هرگونه تبانی ببندد و در مقابل قوه قضاییه نیز با جدیت وارد عمل شود زیرا بررسی برخی پرونده های کلان در این بخش نشان می دهد به جای تخریب و… با دریافت جریمه از متخلفان پرونده بسته شده است.

وی افزود: در دو سال گذشته پرونده های متعددی در حوزه زمین خواری که بیشتر آنها مربوط به جعل اسناد زمین های شمال و شرق تهران و به اصطلاح مناطق خوش آب و هوا و گران قیمت هستند، تشکیل و بررسی شده است.

شناسایی زمین خواران
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس نیز از جمع بندی گزارش زمین خواری خبر داد و گفت: زمین خواران برای مسئولان مربوطه در استان ها کاملا شناخته شده هستند و با تبانی و هماهنگی با برخی دستگاه های اجرایی اقدام می‌کنند.

محمد علی پورمختار با اشاره به بررسی موضوع زمین خواری در جلسات مختلف با حضور دستگاه‌ها و وزارتخانه های مرتبط، اظهار داشت: کمیسیون اصل نود از این جلسات به جمع بندی نهایی رسیده است و پس از تعطیلات نوروز گزارش کمیسیون اصل نود در خصوص پدیده زمین خواری را در صحن علنی مجلس قرائت خواهیم کرد.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مبارزه با زمین خواری جدیت بیشتر دستگاه های مرتبط را می طلبد تا در عمل برخورد جدی با عوامل اصلی زمین خواری صورت گیرد.

تبانی دولت و شهرداری با زمین خواران
ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای هم گفت: زمین خواری و کوه خواری از جمله مشکلات و دغدغه هایی که است رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آن واکنش نشان داده اند و متاسفانه اکنون شاهد این مساله در ارتفاعات شمال تهران و مناطق خوش آب و هوای شرق پایتخت هستیم.

وی تاکید کرد: حریم تهران مشخص است و شهرداری باید نسبت به حفظ این حریم و همچنین اجرای کامل طرح تفضیلی نظارت کافی و جامع داشته باشد و اجازه ساخت و سازهای غیر مجاز در این محدوده ها را ندهد.
وی ادامه داد: خوشبختانه از نظر قانون با کمبود و خلاء مواجه نیستیم بلکه مشکل در وجود تبانی میان مسوولان و نبود نظارت کافی است.

وی گفت: شهرداری و شورای شهر بر اساس وظیفه ذاتی خود باید بر این گونه موارد نظارت داشته باشند اما متاسفانه شاهد کاستی هایی هستیم.
وی اظهار داشت: بارها دیده و شنیده ایم که عده ای مسوولان در بخش دولتی و همچنین شهرداری با سودجویان تبانی کرده و راه را برای بروز تخلف باز گذاشته اند.
قناعتی خاطر نشان کرد: حتم بدانید در سال ۹۴ با جدیت بیشتری این مساله را دنبال خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم تخلفی در این حوزه صورت گیرد.

اکنون چند روزی به پایان تعطیلات نوروزی و از سرگیری مجدد کارها در کشور باقی مانده و با پایان آن در اصل شمارش معکوس برای تحقق وعده های مسوولان در حفظ و صیانت از محیط زیست و اراضی ملی آغاز خواهد شد که انتظار می رود مسوولان توجه جدی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب داشته و در سال جاری برخورد قاطعانه تری با زمین خواران کنند.

امید است با توجه به وعده های مکرر این مسوولان در روزهای آینده شاهد خبرهای خوش از رفع تصرف از اراضی ملی و برخورد قاطع و جدی با زمین خواران و کوه خواران و سوء استفاده کنندگان از قوانین باشیم.