فصل جدید گردشگری بین ایران و آلمان

به گزارشافکارنیوز،مسعود سلطانی‌فر در این دیدار دوستانه با اعضای هیات پارلمانی آلمان به ریاست هایکه بریمر، رییس کمیسیون گردشگری این کشور با اشاره به رویکرد دولت و رییس جمهوری در زمینه گردشگری مبنی براستفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور برای تعامل گسترده با سایر کشورها گفت: ایران در بخش گردشگری فرهنگی، تاریخی، زیارتی، طبیعت‌گردی و سلامت دارای جاذبه‌های منحصر به فردی است و با رویکرد دولت تدبیر و امید شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی در سال گذشته بودیم.

وی سیاست دولت جمهوری اسلامی را افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور اعلام کرد و گفت: در همین راستا تلاش کرده‌ایم موانعی اگر هست رفع کنیم، همچنین ایجاد تسهیلاتی برای سرعت‌بخشیدن به صدور ویزا، لغو روادید با برخی کشورها و مهیاکردن زمینه صدور ویزای الکترونیک در آینده‌ای نزدیک از جمله اقداماتی است که به آنها پرداخته‌ایم.

ساماندهی شبکه حمل و نقل هوایی، گسترش امکانات فرودگاهی مناسب و همکاری با وزارت علوم برای آموزش نیروی انسانی متخصص در رشته‌های مرتبط با گردشگری از دیگر مواردی بود که رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آنها اشاره و تاکید کرد: می‌خواهیم شرایطی فراهم کنیم که در کوتاه‌ترین فرصت به این اهداف دست پیدا کنیم.

وی در ادامه به حل مسایل ایران و گروه ۱ + ۵ اشاره کرد و گفت: باور داریم که صنعت توریسم بعد از این جریان در کشور ایران روند رو به توسعه‌ای خواهد داشت و ما خود را برای شوک جدیدی که با ورود گسترده گردشگر ایجاد خواهد شد، آماده می‌کنیم.

سلطانی‌فر با بیان این‌که از دیگر برنامه‌های ما رفع مشکلات موجود در بخش اماکن اقامتی و هتل است که با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درصدد مرتفع کردن آن هستیم، اضافه کرد: تحلیل‌گران ما پیش‌بینی کرده‌اند که در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ میلادی و نتیجه نهایی نشست ایران و ۱ + ۵ ورود گردشگران به ایران رشد قابل توجهی خواهد یافت.

وی سپس به علاقمندی گردشگران اروپایی، کانادایی، آمریکایی و استرالیایی به دیدن کویر و جاذبه های طبیعی و حضور اتباع کشورهای همسایه برای استفاده از ظرفیت‌های درمانی اشاره کرد و با تشکر از تلاش‌های ماجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین در پاسخ به سوالات اعضای هیات پارلمانی آلمان در خصوص حضور سرمایه‌گذاران آلمانی در بخش هتل‌سازی گفت: مشکلی برای صدور مجوز وجود ندارد، تلاش ما این است که برای کوتاه‌شدن روند صدور مجوز، سازمان میراثفرهنگی رابط میان سرمایه‌گذاران و سایر بخش‌ها باشد و بسته به میزان سرمایه‌گذاری و تاسیساتی که ایجاد می‌شود، مجوزها کمتر از ۳ ماه صادر شود.

سلطانی‌فر تاکید کرد: موافقت و تفاهم اولیه مهم است که تلاش می‌کنیم این موافقتنامه کم‌تر از یک ماه با دستگاه ذی‌ربط شکل بگیرد، در طول یک سال گذشته از کشورهای اروپایی و عربی برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران اعلام آمادگی کرده‌اند چون اذعان دارند که صنعت توریسم در کشور ما رو به توسعه است.

وی درباره امکانات گردشگری برای افراد سالخورده گفت: برای این دسته از گردشگران امکانات مناسبی همچون بالابر در اماکن فرهنگی و تاریخی در نظر گرفته شده است که می توانید در جریان سفر به اماکن تاریخی استان‌های مختلف مشاهده کنید که گردشگران سالخورده مشکلی ندارند.

رئیس سازمان میراثفرهنگی در خصوص سن و جنسیت گردشگران ورودی به کشور عنوان کرد: گردشگری در ایران به صورت تخصصی انجام می‌شود و کسانی که جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی برایشان اهمیت دارد به ایران سفر می‌کنند ورود گردشگران با هر سن و جنسیتی را مغتنم شمرده و آنها را میهمان خود می‌دانیم.

وی درباره آموزش نیروی انسانی متخصص و مسلط به زبان‌های مختلف در بخش گردشگری گفت: دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت در دانشگاه‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم برای جذب گردشگرانی که زبان انگلیسی را به خوبی نمی‌دانند سعی کرده‌ایم امکانات تبلیغی خود را به چند زبان ارایه دهیم.

سلطانی‌فر افزود: برای جذب گردشگر از کشورهای فرانسوی، آلمانی، چینی، ایتالیایی، روسی، عرب و ترک زبان‌ دانشجویان زیادی را آموزش می‌دهیم، در زمینه آموزش زبان آلمانی و فرانسوی وضع بهتری داریم اما برای آموزش سایر زبان‌های خارجی کار ویژه‌ای را آغاز کرده‌ایم.

سلطانی‌فر در خصوص تعداد گردشگران نیز به اعضای هیات پارلمانی آلمان گفت: پس از یک دوره افت با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با وجود تحریم‌های ناعادلانه، تعداد گردشگران ورودی در ۲ سال اخیر به ۵ میلیون نفر در سال رسید.

معاون رییس جمهوری ظرفیت ایران را برای جذب گردشگر خارجی بیش از میزان فعلی دانست و اظهار داشت: برنامه‌ریزی بلند مدت ما برای سال ۲۰۲۵ میلادی افزایش گردشگران ورودی از ۵ میلیون به ۲۰ میلیون نفر است و با توجه به ظرفیت‌های گردشگری فرهنگی، تاریخی و مذهبی ایران این هدف دور از دسترس نیست.

وی سپس به رشد ۷۵ درصدی صدور ویزا برای اتباع ایرانی در سال ۲۰۱۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۳ اشاره کرد و سفر هایکه بریمر، رییس کمیسیون گردشگری و اعضای هیات پارلمانی آلمان به ایران را فرصتی برای معرفی مناسب ایران دانست و گفت: امیدوارم با سفر شما؛ واقعیت جامعه ایران معرفی شود.

سلطانی‌فر همچنین اظهار امیدواری کرد در فضای جدیدی که پیش روی صنعت گردشگری ایران است و بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی را ترغیب به سرمایه‌گذاری در کشورمان کرده است سرمایه‌گذاران آلمانی نیز حضور داشته باشند، چرا که در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی قانون شفاف و روشنی داریم که به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

معاون رییس جمهوری یکی از ابزارهای توسعه روابط کشورها و مردمان آنها را استفاده از جاذبه‌های گردشگری دانست و گفت: امیدوارم فصل جدیدی بین روابط دو کشور ایران و آلمان ایجاد شود و در بخش گردشگری بتوانیم همگرایی و هم‌افزایی بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

هایکه بریمر، رییس کمیسیون گردشگری پارلمان آلمان نیز علاقمندی سرمایه‌گذاران این کشور را برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری اعلام کرد.

وی گفت:گردشگری انسانها را به یکدیگر نزدیک کرده و موجب برقراری ارتباط دوستانه میشود.